شناسهٔ خبر: 4928461 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

رئیس سازمان هواپیمایی مقصر اصلی سانحه است/ گزارش سانحه سقوط هواپیما در صحن مجلس قرائت می‌شود

نسیم

صاحب‌خبر -
تین نیوز | سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کردکه کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری درباره سقوط هواپیمای آنتونوف به مجلس، شفاهی بوده  وهیچ علتی به عنوان دلیل روشن سقوط در آن اعلام نشده است.
 
 "هواپیمای  آنتونوف 140  متعلق  به شرکت هواپیمایی سپاهان بوده که با 48 سرنشین، 19 مردادماه سال جاری، تهران را به مقصد طبس ترک گفت هرچند که اندک مدتی  پس از برخاستن ، در شهرک فرهنگیان آزادی  سقوط کرده و طبق گزارش ها، 39 سرنشین آن در دم جان باختند.
 
از همان ایام بازار گمانه زنی پیرامون یافتن علل سقوط هواپیمای آنتونوف 140 به سوژه داغ رسانه مبدل گشته و دست اندرکاران امر نیز هریک به زعم خویش، علتی را عامل اصلی سقوط جلوه داده اند.
 
البته، از کارافتادن موتور هواپیما به دلیل  گرمای شدید، ارتفاع فرودگاه مهرآباد از سطح دریا و عدم آگاهی خلبان از خاموش شدن ناگهانی موتور هواپیما از مهمترین ادله هایی بود که درصدر رسانه ها جاخوش کرد."
 
با این اوصاف، مهرداد لاهوتی با استناد به بررسی اعضای کمیسیون عمران مجلس درباره علل سقوط هواپیمای آنتونوف، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را مقصر اصلی این سانحه هوایی برشمرد.
 
وی، با بیان اینکه به طور معمول، سقوط هواپیما به دو دلیل  نقص فنی و یا خطای  انسانی صورت می پذیرد با طرح این پرسش که اگرهواپیما نقص فنی داشت،  چرا سازمان هواپیمایی کشوری  اجازه پرواز بدان داده است به مدارک دراختیارخود اشاره داشت که براین اساس،کارشناسان ذیربط درصورتجلسه ای  به شخص"جهانگیریان"هشدار داده اند که هواپیما به دلایل نقص فنی صلاحیت پرواز را ندارد.
 
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،گفت که درحین تنظیم صورتجلسه مذکور، نماینده شرکت هواپیمایی سپاهان به عنوان مالک هواپیما هم حضور داشته  و آنها هم دلایل نقص فنی را پذیرفته اند و افزود که  تعدادی از کارشناسان نیز طی هشداری به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده اند که این هواپیما به دلیل نقص فنی سقوط خواهد کرد.
 
به گفته وی، پیشتر نیز نزدیک به چهار فروند از نوع  هواپیمای  آنتونوف سقوط کرده پس با این سابقه، می طلبیده که  در استفاده از  این نوع  هواپیما، دقت عمل بیشتری  لحاظ می شده است.
 
لاهوتی،با بیان اینکه  هواپیمای آنتونوف سانحه دیده یک هواپیمای مسافربری نبوده و با اهداف دیگری  وارد کشور شده است، تصریح کرد که  موتور نصب شده بر روی  این هواپیما موتور "هلی کوپتر"بوده و آنها  حق  استفاده از این هواپیما در  ناوگان مسافری  را نداشته اند.
 
وی، مقصر اصلی پرواز این هواپیما را شخص رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دانست و افزود که آقای جهانگیریان، می توانست  به این هواپیما اجازه بهره برداری مسافری ندهد.
 
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،با اشاره به عدم عذر خواهی از خانواده جانباختگان سانحه هواپیمایی آنتونوف، به دلیل  تخلف رئیس سازمان هواپیمایی کشوری،اظهارداشت که  این هواپیما صلاحیت پرواز مسافری را نداشته که حداقل باید پس  از سقوط این هواپیما، ریاست سازمان تغییر می کرد.
 
وی، با اشاره تصمیم مجلس شورای اسلامی به  اجرای  ماده 49 ، درتشریح این آیین نامه افزود که درصورت درخواست 10 نماینده مجلس، گزارش این سانحه تهیه و سپس در صحن مجلس قرائت خواهد شد و اظهارداشت که  اگر فرد متخلف باشد پرونده وی به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد.
 
لاهوتی، خبرداد که درحال حاضر، تهیه گزارش مذکور در مراحل نهایی خود قرار داشته چرا که این سقوط به دلیل سهل انگاری آشکار رئیس سازمان هواپیمایی کشوری رخ داده است.

نظر شما