شناسهٔ خبر: 43743868 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آیا می‌توان از الآن بایدن را رئیس‌جمهور جدید آمریکا دانست؟

نامزد دموکرات‌ها یکی‌یکی ایالت‌های تعیین‌کننده را از ترامپ پس می‌گیرد؛ اگر شمارش آرا همین الآن متوقف شود، بایدن رئیس‌جمهور بعدی آمریکا خواهد شد.

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق - در حالی که ترامپ به گفته خودش «آماده جشن گرفتن» بود، نتیجه رأی‌گیری در ایالت‌هایی که هنوز نامزد پیروز در آن‌ها قابل‌پیش‌بینی نیست، یکی‌یکی دارد به طرف بایدن متمایل می‌شود.

ترامپ تا همین چند ساعت قبل در ایالت‌های نوادا (۶ رأی الکترال)، ویسکانسین (۱۰ رأی الکترال)، میشیگان (۱۶ رأی الکترال)، پنسیلوانیا (۲۰ رأی الکترال)، کارولینای شمالی (۱۵ رأی الکترال)، جورجیا (۱۶ رأی الکترال) و آلاسکا (۳ رأی الکترال) پیشتاز بود و اگرچه در شمارش آرای الکترال از بایدن عقب بود، اما اگر نتایج رأی‌گیری در این ایالت‌ها پابرجا می‌ماند، به راحتی می‌توانست فاصله‌اش را با بایدن جبران کند و از او سبقت بگیرد. با این حال، به نظر می‌آید همه چیز دارد برای ترامپ شکل‌وشمایل یک کابوس را پیدا می‌کند.

سه ایالت اولی که در بالا نام برده شدند، به همین ترتیب، از اردوی ترامپ خارج شدند و به اردوی بایدن پیوستند. باید اکنون در نوادا با اختلاف حدود ۸۰۰۰ رأی (معادل ۰/۶ درصد)، در ویسکانسین با اختلاف حدود ۲۱,۰۰۰ رأی (معادل۰/۷ درصد)، و در میشیگان با اختلاف حدود ۹,۰۰۰ رأی (معادل ۰/۲ درصد) از ترامپ پیش است.

البته ترامپ همچنان در چهار ایالت دیگر پیشتاز است، اما به نظر می‌آید همان بلایی که سال ۲۰۱۶ بر سر هیلاری کلینتون آورد و در دقیقه نود در رقابت‌های حساس پیروز شد، اکنون بایدن دارد سر خود او می‌آورد.

نامزد دموکرات‌ها تنها به ۳۲ رأی الکترال برای پیروزی در انتخابات نیاز دارد و این آرا را می‌تواند از طریق ترکیب دلخواهی از ایالت‌های باقی‌مانده به دست بیاورد. مثلاً با حفظ همان سه ایالتی که از چنگ ترامپ خارج کرده است؛ یا مثلاً با حفظ نوادا و سبقت از ترامپ در کارولینای شمالی و جورجیا.

جالب است بدانید اگر شمارش آرا همین الآن متوقف شود، بایدن با حداقل آرای الکترال لازم برای پیروزی در انتخابات، یعنی ۲۷۰ رأی، رئیس‌جمهور بعدی آمریکا خواهد شد. اما آیا در ساعت‌های آینده نتیجه انتخابات در آمریکا باز هم تغییر می‌کند، یا می‌توان بایدن را از همین الآن رئیس‌جمهور بعدی آمریکا دانست؟

نظر شما