شناسهٔ خبر: 43714231 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

چه کسی رئیس جمهور آمریکا می شود؟

بعید نیست که نتایج انتخابات ۲۴ ساعت آینده در آمریکا طوری رقم بخورد که تنش، درگیری و ناآرامی را در ایالات مختلف آمریکا رقم بزند.

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو،زهرا مهران راد؛ایالات متحده در حالی به ساعات پایانی منتهی به انتخابات ۲۰۲۰ نزدیک می‌شود که از یک سو آمار‌ها و نظرسنجی هاحکایت ازبرتری دموکرات‌ها به نمایندگی بایدن دارد و از طرف دیگر رسانه‌های آمریکایی و مراکز تحقیقاتی آمریکا خبر از احتمال آشوب در صورت استقرار شرایط فراترامپی داده اند؛ مثلا نیویورک تایمزچن دروز قبل نوشت: مولتی‌میلیاردر‌های نیویورک با استخدام نگهبان‌های مسلح جهت محافظت از ساختمان‌های مجلل‌شان در منطقه «منهتن» خودشان را آماده بروز ناآرامی‌های داخلی بعد از انتخابات کرده‌اند.

در همین راستا «یو اس‌ای تو دی» خبر از حمله مردم به فروشگاه‌ها و احتکار مواد غذایی داد و نوشت: شمار زیادی از شهروندان آمریکایی از بیم بروز خشونت، به خرید دیوانه‌وار سلاح، کنسرو مواد غذایی، دستمال توالت و دیگر مایحتاج زندگی روی آورده‌اند مردم حتی از بیم آنکه به دلیل طرفداری از یک نامزد هدف آشوب و اغتشاش قرار گیرند برچسب‌ها و تابلو‌های انتخاباتی را از سر در منازلشان کنده‌اند.

در حالی که مقامات واشنگتن نشین و رسانه‌های آن‌ها که همواره در موسم نا آرامی‌ها در ایران نگران فیلترینگ و آزادی بیان بودند این روز‌ها به ادعای روزنامه «دیلی‌میل» در تدارک قطع فیسبوک و توئیتر در شب انتخابات هستند و به نظر می‌رسد اگر تصمیم خلق الساعه‌ای علیه تلگرام و یا سیگنال گرفته نشود، این دو اپلیکیشن ابزار اصلی مردم برای انتخابات باشد.
آمریکایی‌ها کشور خود را مهد دموکراسی می‌دانند، اما در همین مهد به اصطلاح دموکراسی مردم رئیس جمهور را به طور مستقیم انتخاب نمی‌کنند.

در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، ممکن است شخصی که بیشترین رای مردمی را کسب کرده الزاماً برنده انتخابات نباشد. در آمریکابه جای اینکه رای دهنده گان مستقیما رئیس جمهور را انتخاب کنند سیستمی موسوم به الکترال کالج سرنوشت انتخابات را مشخص می‌کند و برنده سیستم الکترالکالج بر برنده اکثریت آراء مردم غلبه می‌کند، در طول تاریخ ایالات متحده پنج رئیس جمهور علیرغم اینکه رای مردمی بیشتری داشتند، اما به دلیل قهر الکترال کالج ها، زمین بازی را به حریف خود با رای مردمی کمتر واگذار کردند.

این شرایط به ترتیب در سال ۲۰۱۶ میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ اتفاق افتاد به شکلی که تعداد آراء الکترال ترامپ ۳۰۶ رای و تعداد آراء الکترال هیلاری کلینتون ۲۳۲ رای بوداما این ارقام در میان آرا مردمی برعکس بود یعنی ترامپ با ۶۲۹۸۴۸۲۸ رای بازنده انتخابات در برابر ۶۵۸۵۳۵۱۴ رای کیلینتون بود.

در سال ۲۰۱۶ نیز این اتفاق مجدد به بین نامزد‌های جمهوری خواه و دموکرات تکرار شد و بر اساس آن جورج بوش با ۲۷۱ رای الکترال و ۵۰۴۵۶۰۰۲ رای مردمی در برابرال گور با ۲۶۶ رای الکترال و ۵۰۹۹۸۹۷ رای مردمی پیروز انتخابات شد.

در سال ۱۸۸۸ نیز بنجامین هریسون با کسب ۲۳۳ رای الکترال و ۵۴۴۳۸۹۲ رای مردمی در برابر گروور کولیوند با ۱۶۸ رای الکترال و ۵۵۳۴۴۸۸ رای مردمی پیروز انتخابات آمریکا شد.

این شرایط در سال ۱۸۷۶ نیز با برتری بیرچارد هیزبا کسب ۱۸۵ رای الکترال و ۴۰۳۴۳۰۰ رای مردمی در رقیب خود ساموئل جی که ۱۸۴ رای الکترال و ۱۵۱۲۷۱ رای مردمی را کسب کرد پیروز انتخابات شد و دست آخر در سال ۱۸۲۴ هردو نامزد دموکرات آمریکا یعنی جان کوئینسی آدامز با ۹۹ رای الکترال و ۱۱۳۱۲۲ رای مردمی در برابر رقیب دموکرات خود یعنی اندرو جکسون با ۸۴ رای الکترال و ۱۵۱۲۷۱ رای مردمی پیروزانتخابات شد.

البته براساس آخرین آمار و نظر سنجی‌ها ترامپ این بار در کسب آراء الکترال نیز اقبال چندانی نداردو بر اساس نظرسنجی‌های مختلف و ملی در ایالات متحده آمریکا بایدن همچنان با اختلاف قابل توجهی از ترامپ پیش است و ترامپ راه بسیار دشواری برای کسب ۲۷۰ رای الکترال در پیش دارد.

ترامپ برای اینکه همچنان برای ۴ سال آتی در کاخ سفید بماند باید آرای الکترال تمامی ایالت‌های رقابتی را کسب کند که از نظر ناظران انتخاباتی آمریکا با توجه به فضای کنونی امری بسیار محال به نظر می‌رسد

بر اساس نظرسنجی‌های کنونی ترامپ برای رسیدن به حد نصاب ۲۷۰ رای الکترال باید ۱۰۷ رای الکترال کسب کند؛ آن هم درایالت هاییکه در بسیاری ازآنها حریف انتخاباتی او پیشتاز است.

البته این بداقبالی انتخاباتی آقای پرزیدنت محدود به الکترال کالج‌ها نیست و مستاجر فعلی کاخ سفید در زمین آراء مردمی هم اقبال چندانی ندارد و براساس نظرسنجی مؤسسه گالوپ با موضوع انتخابات آمریکامیزان محبوبیت بایدن در بین افرادی که تمایل دارند در انتخابات شرکت کنند، ۵۲ درصد و محبوبیت ترامپ در بین رای دهندگان ۴۳ درصد می‌باشد.

این در حالیست که شبکه خبری محبوب ترامپ یعنی فاکس نیوز مدعی برتری ترامپ بر بایدن در مدت زمان کمتر از ۲۴ ساعت باقی ملانده تا انتخابات درایالت «آیووا» شد و اظهار کرد: ترامپ توانسته ۴۸ درصد آرا را در ایالت آیووا جمع کند و بایدن ۴۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.
فاکس نیوز در حالی از پیشتازی دونالد ترامپ خبر می‌دهد که چندی پیش خبری از مایکل مور کارگردان آمریکایی منتشر کرد با این تیتر: «به نظر سنجی‌ها دلخوش نباشید»

در این خبرمایکل مور مدعی شد:خیالتان به امید پیشی گرفتن ترامپ در نظر سنجی ها، راحت نشود. هواداران ترامپ به علت بی اعتمادی به نظرسنجی کنندگان، پاسخ دقیق و صحیح نمی‌دهند.

شمار آرای دونالد ترامپ در نظرسنجی ها، همیشه کمتر از میزان واقعی شمارش می‌شود.
این کارگردان آمریکایی مدعی شد؛ ترامپ از همه باهوشتر است و با نبوغ شیطانی اش همه را فریب داده و اطمینان دارد که پیروز خواهد شد. هر چند مردم نمی‌خواهند این واقعیت را بشنوند، اما متاسفانه باید بگویم که او با وجود شکست در انتخابات، کاخ سفید را دوباره به دست خواهد آورد.

به هرحال انتخابات کمتر از ۲۴ ساعت آینده در ایالت‌های مختلف آمریکا با محوریت رقابت جوبایدن ودونالد ترامپ در حالی آغاز خواهد شد که پیشتر طرفین دموکرات و جمهوری خواه هم احتمال دخالت کشور‌های دیگر مثل ایران، چین و روسیه را در آن ممکن دانسته اند و هم مستاجر جسورفعلی بار‌ها تاکید کرده است به دلیل شیوع کرونا و برگزاری انتخابات به صورت پستی این گونه رای‌گیری می‌تواند باعث افزایش امکان تقلب در انتخابات شود و به نظر می‌رسد. ترامپ از هم‌اکنون در حال زمینه‌چینی برای نپذیرفتن شکست احتمالی خود در انتخابات پیش رو باشد.

در همین خصوص «ریچارد ال هاسین»، استاد حقوق دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده کتابی درباره انتخابات، معتقد است: ترفند‌های کثیف، بی اعتمادی سازی و تهدید دموکراسی آمریکا جای سوال است! ما با مکانیسم رای گیری مشکل داریم، با مقامات انتخاباتی بی کفایت مشکل داریم، ما با دخالت خارجی و همزمان بحران همه گیری کرونا مواجه هستیم و از همه این‌ها بدتر با یک رئیس جمهور هنجار شکن روبرو هستیم!
به هرحال بعید نیست که نتایج انتخابات ۲۴ ساعت آینده در آمریکا طوری رقم بخورد که تنش، درگیری و ناآرامی را در ایالات مختلف آمریکا رقم بزند.

نظر شما