شناسهٔ خبر: 43514257 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین خبرها از احتمال سازش سودان با اسرائیل/ از ادعای موافقت مقامات سودانی با عادی‌سازی تا فشارهای آمریکا و چراغ سبز نخست وزیر سودان و آتش زدن پرچم اسرائیل در خارطوم

صاحب‌خبر -

شفقنا- هرچه جلوتر می رویم روند عادی سازی روابط میان سودان و اسرائیل شکل جدیتری به خود می گیرد  به طوری که منابع اسرائیلی در یک روز اخیر مدعی شده اند که توافقنامه عادی سازی روابط میان سودان و اسرائیل در روزهای آینده اعلام می شود. همزمان وزیر اطلاع رسانی سودان نیز اعلام کرد که این کشور برای عادی سازی روابط خارطوم و تل آویو، در معرض فشارهای زیادی قرار دارد.

به گزارش شفقنا، این در حالی است که فشارهای آمریکا بر سودان برای سوق دادن این کشور به سمت امضای چنین توافقی روز به روز بیشتر می شود و مقامات آمریکایی با وعده هایی نظیر حذف نام سودان از فهرست کشورهای تروریسم خود و حمایت اقتصادی از این کشور سعی دارند مقامات سودانی را وسوسه کنند.از سوی دیگر چنین تحولاتی در حالی رخ می دهد که اعتراضات مردم سودان علیه دولت فعلی این کشور شدت گرفته و مردم این کشور در اعتراض به سیاست های دولتمردان این کشور و تلاش مقامات سودانی برای عادی سازی روابط با اسرائیل به خیابان هاآمدند و علیه دولت این کشور شعار سر دادند. معترضان همچنین پرچم اسرائیل را در فعالیت های خود به آتش کشیدند تا این گونه اعتراض خود را به روند عادی سازی رابط با رژیم صهیونیستی ابراز کنند.

با این حال همزمان با شدت گرفتن خبرهای مربوط به احتمال امضای توافق سازش با اسرائیل و فراخوان گروههای سودانی برای برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز علیه دولت این کشور، در خارطوم پایتخت سودان و دیگر شهرهای بزرگ این کشور تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شده است.«الی کوهن» وزیر اطلاعات رژیم اسرائیل هم در گفت‌و‌گو با شبکه ۱۳ این رژیم مدعی شد که تل آویو به زودی با سودان وارد عادی‌سازی روابط می‌شود.

در ادامه آخرین تحولات مربوط به اوضاع سودان و عادی سازی روابط این کشور با اسرائیل را می خوانید:

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند:عادی‌سازی کامل روابط بین اسرائیل و سودان ظرف روزهای آینده

روزنامه «اسرائیل هیوم» به نقل از یک منبع آگاه از تصمیم سودان برای برقراری روابط کامل با اسرائیل پس از ماه‌ها تلاش آمریکا خبر داد.

روزنامه اسرائیل هیوم به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که پس از ماه‌های طولانی تلاش و تماس‌های فشرده آمریکا، سودان تصمیم به برقراری روابط کامل با اسرائیل گرفته است.

این روزنامه نوشت که بیانیه رسمی و علنی درباره این تصمیم احتمالا پایان هفته جاری ‌یا اوایل هفته آینده منتشر شود و به نظر می‌رسد که این موضوع در گفت‌و‌گوی تلفنی بین «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا و «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیتی سودن بررسی شده است.

اسرائیل هیوم در ادامه نوشت: «روز گذشته -چهارشنبه- یک پرواز مستقیم و بی‌سابقه از اسرائیل به خارطوم و مجددا به اسرائیل صورت گرفت.»

این روزنامه نوشت: «در این پرواز یک هیئت اسرائیلی بلند‌پایه از دستگاه جاسوسی اسرائیل (موساد) و دفتر نخست‌وزیر حضور داشتند. نمایندگان بلند‌پایه اسرائیل با همتایان سودانی خود در خارطوم نشست برگزار کردند و در پایان مذاکرات به موافقت نهایی برای به رسمیت شناختن متقابل بین اسرائیل و سودان دست یافتند.»

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته‌ جلسه کابینه در ارتباط با پاندمی کرونا را به بهانه جلسه اضطراری دیگر متوقف کرد که به نظر می‌رسد در ارتباط با موضوع سودان بوده است.دو منبع دولتی سودانی هم گفتند که «عبدالله حمدوک» نخست‌وزر سودان در صورت موافقت پارلمان دوره انتقالی با عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل، او نیز موافق این روابط خواهد بود.

سودان: برای عادی سازی روابط با اسرائیل فشار زیادی را تحمل می کنیم

وزیر اطلاع رسانی سودان اعلام کرد که این کشور برای عادی سازی روابط خارطوم و تل آویو، در معرض فشارهای زیادی قرار دارد.

وزیر اطلاع رسانی سودان با اشاره به توافق این کشور با واشنگتن برای خروج خارطوم از فهرست کشورهای حامی تروریست آمریکا تصریح کرد: خارطوم در ازای سودی که از حذف نام‌ سودان از فهرست تروریسم آمریکا نصیب آن خواهد شد، چیز ارزشمندی به آمریکا ارائه نکرده است.

فیصل محمد صالح افزود: همه احتمالات درباره تحویل عمر البشیر (رئیس جمهور سابق سودان) به دادگاه کیفری بین المللی وجود دارد.

شبکه اسرائیلی «آی ۲۴» نیز اخیرا به نقل از یکی از منابع نزدیک به دولت سودان گزارش داده که در پی ضرب الاجل ۲۴ ساعته آمریکا به سودان برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل، این کشور آفریقایی تصمیم گرفته تا روند عادی‌سازی روابط را آغاز کند.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در تلاش است تا با تطمیع خارطوم به خارج کردن نامش از لیست کشورهای حامی تروریسم و دریافت کمک‌های مالی از کشورهای حوزه خلیج فارس سودان را برای عادی‌سازی با دشمن صهیونیستی تحت فشار قرار دهد.

موافقت نخست‌وزیر سودان با سازش در صورت موافقت پارلمان

در سوی دیگر دو منبع دولتی سودانی گفتند که «عبدالله حمدوک» نخست‌وزر سودان در صورت موافقت پارلمان دوره انتقالی با عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل، او نیز موافق این روابط خواهد بود.

خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر نوشت که پارلمان دوره انتقالی هنوز تشکیل نشده و شرط حمدوک نشان از این دارد که او برای عادی‌سازی روابط تحت فشار دولت آمریکا قرار دارد.

«عبدالله حمدوک» نخست‌وزر سودان

در سودان هنوز هیچ توافقی برای تشکیل پارلمان دوره انتقالی شکل نگرفته و مشخص نیست که پارلمان چه زمانی تشکیل شود.

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی: عادی سازی روابط با سودان بسیار نزدیک است

«الی کوهن» وزیر اطلاعات رژیم اسرائیل در گفت‌و‌گو با شبکه ۱۳ این رژیم مدعی شد که تل آویو به زودی با سودان وارد عادی‌سازی روابط می‌شود.

به نقل از آناتولی، رسانه‌های اسرائیلی همچنین از سفر یک هیأت از تل آویو به خارطوم برای آماده‌سازی اعلام عادی سازی روابط خبر داده‌اند.

در همین حال روزنامه «یسرائیل هیوم» نیز به نقل از مقامات اسرائیلی مدعی شد که به احتمال زیاد عادی‌سازی روابط با سودان در اواخر هفته جاری اعلام خواهد شد.

یک کشته و ۱۴ زخمی در تظاهرات سودان

در تظاهرات اخیر گذشته سودان که در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی برگزار شد یک نفر به ضرب گلوله کشته شد و ۱۴ نفر هم زخمی شدند.

به نقل از البیان،شهر خارطوم، پایتخت سودان روز چهارشنبه صحنه تظاهرات‌های گسترده‌ای علیه دولت در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی بود.

مقامات ارتش سودان یک روز قبل از برگزاری این تظاهرات باتوجه به فراخوان های گسترده ای که وجود داشت همه پل های ارتباطی در پایتخت را بست تا عبور و مرور را کنترل کند با این حال تظاهر کنندگان به خیابان آمدند تا به وضعیت موجود اعتراض کنند.

تجمع تظاهر کنندگان به درگیری و تنش آنها با پلیس منجر شد تا جایکه به طرف آنها که قصد عبور از پل مرکزی شهر را داشتند گاز اشک آور شلیک شد.

کمیته مرکزی پزشکان سودان اعلام کرد در نتیجه این اعتراضات یک نفر با شلیک گلوله جان خود را از دست داد و ۱۴ نفر هم زخمی شدند که حال بعضی از آنها وخیم است.

تظاهر کنندگان همچنین خواستار محاکمه و دادگاهی مسئولانی هستند که در تظاهرات آوریل ۲۰۱۹  باعث کشته شدن تظاهر کنندگان شدند.

گزارش ها حاکی از این است که پرچم رژیم صهیونیستی در تظاهرات نیز به آتش کشیده شد. این رخداد در حالی صورت گرفته است که گزارش‌های رسانه‌ای حکایت از این دارد که زمان عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و سودان نزدیک است و ممکن است این توافق طی روزهای آتی علنی شود.

تظاهرکنندگان سودانی پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند

 

تعدادی از تظاهرکنندگان سودانی که در تظاهرات میلیونی ۲۱ اکتبر در خارطوم شرکت می‌کنند، پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

به نقل از آرتی عربی، شهر خارطوم، پایتخت سودان روز چهارشنبه صحنه تظاهرات‌های گسترده‌ای علیه دولت بود و شرکت کنندگان در این تظاهرات خواهان بهبود شرایط معیشتی خود شدند. در این میان تدابیر شدید امنیتی نیز در شهر اتخاذ گشت. درگیری‌هایی نیز میان نیروهای امنیتی و معترضان در برخی مناطق رخ داد و پلیس گاز اشک آور شلیک کرد.

پرچم رژیم صهیونیستی در تظاهرات نیز به آتش کشیده شد. این رخداد در حالی صورت گرفته است که گزارش‌های رسانه‌ای حکایت از این دارد که زمان عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و سودان نزدیک است و ممکن است این توافق طی روزهای آتی علنی شود.

یدیعوت آحارونوت: عادی‌سازی با سودان قبل از انتخابات آمریکا انجام می‌شود

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت فاش کرد که اسرائیل پیامی را مبنی بر این امر دریافت کرده است که عادی سازی با سودان قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام خواهد شد.

به نقل از اسپوتنیک، این روزنامه چهارشنبه شب اعلام کرد، بعد از حل و فصل پرونده حذف نام سودان از کشورهای حامی تروریسم و پرداخت‌ غرامت‌های مالی از سوی خارطوم به آمریکا؛ اسرائیل این پیام را دریافت کرد که عادی سازی با خارطوم قبل از انتخابات آمریکا که قرار است در سوم نوامبر آتی برگزار شود، انجام خواهد شد.

این روزنامه نوشت که این گام، راه را برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل هموار خواهد کرد و ممکن است گفتگوی سه جانبه‌ای میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و نظام حاکم در سودان انجام شود.

این روزنامه عبری زبان اعلام کرد که گزارش‌هایی به دست اسرائیل مبنی بر این امر رسیده است که نظام حاکم در سودان نیز تصمیمی را برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل اتخاذ کرده است.

یدیعوت آحارونوت از یک منبع اسرائیلی نیز نقل کرد که اعلام عادی سازی روابط میان تل آویو و خارطوم طی روزهای آتی و چه بسا در پایان هفته صورت بگیرد.

در همین راستا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که کشورش روند حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم را آغاز کرده است.

پمپئو: آمریکا فرآیند خروج سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم را آغاز کرده است

وزیر خارجه آمریکا ‌گفت که ایالات متحده فرآیند خروج سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم را آغاز کرده است.

«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، شامگاه چهارشنبه گفت که ایالات متحده فرآیند خروج سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم را آغاز کرده است.

وی گفت که ایالات متحده «تلاش دارد» تا خارطوم را به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی وادارد.

این در حالی است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود که واشنگتن درصورت ارائه غرامت به خانواده‌ها و قربانیان آمریکایی حاضر است سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کند.

پمپئو درباره این‌که آیا عادی‌سازی روابط با اسرائیل شرط برداشته شدن نام خارطوم از فهرست کشورهای حامی تروریسم است یا نه اظهارنظری نکرد.

تدابیر بی سابقه امنیتی در خارطوم همزمان با تظاهرات ضد دولتی سودانی ها

خارطوم پایتخت سودان، امروز (چهارشنبه)، شاهد تدابیر امنیتی بی سابقه ای بود، مرکز شهر بسته شده بود و نیروهای امنیتی در نزدیکی رهبران و کاخ ریاست جمهوری، شورای وزیران و وزارت خانه ها مستقر شدند.

به نقل از آرتی عربی؛ بنابر گزارش خبرنگاران، واحدهای ارتش به شکل گسترده مستقر شده اند و همه پل های ارتباطی خارطوم و مناطق «بحری»، «أم درمان»، در مسیر منتهی به خارطوم بسته شده اند.

این تدابیر شدید امنیتی، همزمان با تظاهراتی است که نیروهای سیاسی و سازمان های مدنی، برای سرنگونی دولت انتقالی فعلی، خواستار آن شده اند.

سودان: خارج شدن از لیست تروریسم ارتباطی به سازش با اسرائیل ندارد

وزیر دارایی سودان گفت که خروج نام این کشور از لیست تروریسم آمریکا ارتباطی به موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ندارد.

به نقل از راشاتودی، «هبه محمد علی» سرپرست وزارت دارایی سودان در اظهارات روز سه‌شنبه خود از اقدام برای خروج نام کشورش از لیست تروریسم مورد نظر آمریکا استقبال و تاکید کرد که این مسئله ارتباطی با مسأله سازش با رژیم صهیونیستی ندارد.

«هبه محمد علی» سرپرست وزارت دارایی سودان

وی از حکومت «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان انتقاد کرد و گفت: «مردم سودان مجبور شدند بار شرارت‌های نظام سابق را بر دوش بکشند».

سرپرست وزارت دارایی سودان گفت که تمام منابع مالی خود که به دلیل تحریم های آمریکا از دسترس خارج شده، باید فورا آزاد شود. وی از واشنگتن هم خواست که  بدهی ۷۰۰ میلیون دلاری‌ سودان را دریافت نکند.

هبه محمد علی گفت که خارطوم مایل است که قانونی در کنگره آمریکا وضع شود که به موجب آن سودان از تحریم‌های احتمالی واشنگتن در امان باشد.

آمریکا اعلام کرده که سودان متعهد به پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار به قربانیان تروریسم به ازای خروج از لیست تروریسم شده است.

گفتنی است، این مقام سودانی در حالی ادعای مذکور را بیان کرده که رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که دونالد ترامپ به زودی خبر عادی‌سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی را اعلام خواهد کرد.

 

نظر شما