شناسهٔ خبر: 43426501 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۷ مهر و شکست سیاست یکجانبه گرایانه ترامپ

تهران- ایرنا- پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران نقطه عطفی در کارزار چند جانبه آمریکا باایران در مجامع بین المللی است. در حالی که ترامپ سعی می‌کرد با جلوگیری از این پایان محدودیتها برجام را از به طور کامل نابود کند، دستگاه دیپلماسی ایران توانست با تکیه بر منطق و اصول پذیرفته شده بین المللی تلاش‌های آمریکا را ناکام بگذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد روز یکشنبه ۲۷ مهر ماه، رسما محدودیت‌های تسلیحاتی ایران پایان یافت. موضوعی که طبق توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۵+۱ در سال ۲۰۱۵، در این توافق پیش بینی شده بود. دولت آمریکا در هفته‌ها و ماه‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای برای جلوگیری از تحقق این امر انجام داد. با این وجود جامعه بین‌الملل و کشورهای اروپایی در شورای امنیت سازمان ملل متحده در مقابل ایالات متحده قرار گرفتند تا در نهایت آنچه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به ایران وعده داده شده بود، محقق شود.  

آمریکا در سالهای اخیر نه تنها با خروج از برجام تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران را مجددا اعمال کرد تلاش زیادی کرد در اجرای تعهدات سایر شرکای برجام هم کارشکنی کند و با در پیش گرفتن سیاست ناگزیرسازی مانع از همکاری کشورهای دیگر با ایران در زمینه های اقتصادی بود. و در این میان کشورهای اروپایی هم با استناد به  ساختار اقتصادی کشورهای خود،   بی‌عملی در قبال این کارشکنی‌ها را توجیه می کردند. با این حال و به موازات تلاش‌های مخرب آمریکای ترامپ برای جلوگیری از رفع محدودیت‌های تسلیحاتی، جمهوری اسلامی ایران در مقاطع مختلف به سران کشورها بویژه شرکای برجام هشدار داد که در مقابل نقض حقوق خود در این زمینه مماشات نخواهد کرد.

نباید فراموش کرد ایران به واسطه سال‌ها تحریم توانسته دکترین دفاعی خود را با تکیه بر تسلیحات بومی طراحی و پیگیری کند. با این حال برچیده شدن محدودیت‌های تسلیحاتی این فرصت را برای ایران فراهم می کند که بر اساس نیازها و ظرفیت‌های خود با سایر کشورها مروادات خود را داشته باشد.

اخیرا شورای امنیت سازمان ملل با رد قطعنامه آمریکا برای تمدید محدودیتهای تسلیحاتی علیه ایران، مخالفت خود را با آن اعلام کرد و به‌ جز آمریکا، تنها جمهوری دومینیکن به آن رأی مثبت داد. پس از آن و در واکنش به تلاشهای آمریکا برای استفاده از مکانیسم حل اختلاف برجام، ‌ اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌ جز دومینیکن، به همراه ریاست این شورا تاکید کردند که آمریکا به دلیل خروج از برجام در موقعیتی نیست که بتواند  این مکانیسم را فعال کند و شورای امنیت هیچ اقدامی در این خصوص نخواهد کرد. مخالفت اعضای شورای امنیت با طرح تمدید تسلیحاتی علیه ایران نه تنها فرصت استفاده سیاسی ترامپ از برجام را فراهم نکرد بلکه ابتکار عمل هرگونه سوء استفاده حقوقی را نیز به دلیل خارج شدن از برجام از واشنگتن سلب کرد.

تمام تلاش ترامپ پس از خروج از برجام و توصیف آن به عنوان بدترین توافق، آغاز مذاکره‌ای تحمیلی با ایران و به اجرا در آمدن وعده‌های انتخاباتی برای انعقاد قراردادی دیگر با ایران بود که در مواجهه با صبر راهبردی ایران نقش بر آب شد. با لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران، در واقع آخرین تلاش‌های ترامپ با شکست مواجه شد.

اکنون با لغو محدودیتهای تسلیحاتی ایران و تحمیل شکستی دیگر، نتیجه انتخابات پیش روی آمریکا برای دونالد ترامپ در مقابل نامزد رقیبش یعنی جو بایدن به مراتب سخت تر شده است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی چه بخواهند چه نخواهند، باید تن به این اتفاق بدهند؛ تحریم‌های تسلیحاتی ایران بامداد امروز یکشنبه، به پایان رسیده و رشته‌های دولت ترامپ و متحدانش همگی پنبه شده است اکنون ترامپ در زمینه سیاست خارجی در مقابل جو بایدن بسیار ضعیف شده است و نمی‌تواند درباره موضوع تحریم تسلیحاتی ایران مانور بدهد.

بامداد امروز یکشنبه و با پایان یافتند موعد پیش بینی شده در برجام وزارت امور خارجه با انتشار بیانیه‌ای رسمی در خصوص پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران تاکید کرد که بر اساس یکی از نوآوری­‌های برجام، اختتام قطعی و بدون قید و شرط محدودیت‌­های تسلیحاتی و ممنوعیت­‌های مسافرتی مستلزم هیچگونه تصویب قطعنامه­­‌ی جدیدی نیست و هیچ نیازی به صدور بیانیه و یا هیچ اقدام دیگری از سوی شورای امنیت ملل متحد ندارد.

بر اساس این بیانیه از امروز، همه محدودیت‌های انتقالِ اقلام تسلیحاتی به و از جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن و تمامی ممنوعیت های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد که پیش از این علیه برخی از شهروندان و مسئولین نظامی ایران تحمیل شده بودند، به صورت خودکار خاتمه یافت.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری ۲۳ مهر ماه، رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را اتفاقی مهم خواند و گفت: «تحریم ظالمانه ۱۰ ساله با مقاومت مردم و تلاش دیپلمات‌های کشورمان از روز یکشنبه ۲۷ مهرماه و به رغم تلاش‌های ۴ ساله آمریکا، رفع می شود. آنها که می گویند برجام چکار کرده است این یکی از آنها است. از یکشنبه می توانیم تسلیحات بخریم و بفروشیم و این یکی از آن اقداماتی بود که دولت تدبیر و امید انجام داد.»

همانطور که رئیس جمهور کشورمان می گوید اکنون آمریکای ترامپ در تلاشی چهار ساله شکست خورده است و قطعا این موضوع دستاویزی برای جو بایدن در مناظره با ترامپ خواهد بود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امروز در حساب توییتری خود تاکید کرد: عادی سازی همکاری دفاعی ایران با جهان از امروز، پیروزی‌ای برای آرمان چندجانبه‌گرایی و نیز صلح و امنیت در منطقه‌مان به شمار می‌آید. روزی بسیار مهم برای جامعه بین‌المللی که - در مخالفت با تلاش‌های بدخواهانه ایالات متحده - از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد و برجام صیانت کرده است.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در یاددداشتی در این خصوص نوشت:‌امروز بیست و هفتم مهر ۱۳۹۹، محدودیت‌های تسلیحاتی و نظام مجوزگیری در شورای امنیت به طور خودکار ملغی شد. تلاش آمریکا برای جلوگیری از این امر به سه بار شکست خفت بار در صحنه شورای امنیت و انزوای آمریکا منجر شد، با این که آن کشور بیش از یک سال برای جلوگیری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران برنامه ریزی و زمینه سازی کرده بود.

 این دیپلمات عالیرتبه ۲۷ مهرماه را یک روز تاریخی عنوان کرد و گفت: امروز روزی است که دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر بر آمریکا غلبه می‌کند آن هم در عرصه‌ای که به خاطر حق وتو نقطه قوت آمریکاست، یعنی در شورای امنیت. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، در یک قضاوت منصفانه سند افتخار جمهوری اسلامی ایران است.

زمزمه شکست در ستاد انتخاباتی ترامپ از هم اکنون به گوش می‌رسد دونالد ترامپ در سیاست خارجی یک بازنده تمام عیار است او گمان می کرد با شعار «اول آمریکا» می‌تواند آرای مردم آمریکا را جلب کند اما اکنون در دور دوم انتخابات همین یکجانبه‌گرایی به عاملی برای شکست ترامپ در عرصه بین المللی تبدیل شده است.

نظر شما