شناسهٔ خبر: 43346442 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزير آموزش و پرورش در آئين اختتاميه نهمین دوره مجلس دانش آموزي:

رابطه آموزش و پرورش و مجلس دانش آموزي، رابطه تصميم‌سازي است

وزير آموزش و پرورش در آئين اختتاميه نهمین دوره مجلس دانش آموزي با بيان اينكه آموزش و پرورش نيازمند افزايش ظرفيت جوانان در تصميم گيري است، گفت: رابطه وزارت آموزش و پرورش و مجلس دانش آموزي، رابطه تصميم گيري و تصميم سازي است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،  محسن حاجي ميرزايي درآئين اختتاميه نهمین دوره مجلس دانش آموزي كه در سالن اجتماعات ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، ضمن تشکر از زحمات و فعالیت های مسئولان، روسای کمیسیون‌ها و اعضای نهمین دوره مجلس دانش آموزی در دو سال گذشته اظهار كرد: پیش نیاز اصلی موفقیت سلامت جسمی و روانی است و اگر سلامت افراد به خطر بیفتد، پيشبرد اهداف با مشكل مواجه مي‌شود. در شرايط امروز جامعه كه شيوع پديده كرونا ما را با مسائل جديد روبرو و تمام تعادل‌های موجود را به هم زده است. قطعا اگر طرح‌ها يا فعاليت‌هايي در جهت سلامت روان دانش آموزان ارائه  شود، مورد استقبال قرار خواهد گرفت. موضوع سلامت روان هم اكنون جزو پروژه‌های مهمي است كه در دستور كار معاونت تربیت بدنی و سلامت اين وزرتخانه قرار دارد.

حاجي ميرزايي با اشاره به اينكه آموزش و پرورش نیازمند افکار نو و خلاق است، گفت: از دانش آموزان و اعضاي  مجلس دانش آموزی تقاضا دارم كه با ما سخن گفته و موارد مهم را يادآوري كنند. آموزش و پرورش با توجه به ماموریت خطیر خود نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد و اين روح جوانی است که با خلاقیت و ابداع همراه مي‌باشد و مي‌تواند به عنوان سرمایه با ارزشی برای دستگاه تعليم و تربيت در نظر گرفته شود و من علاقمند به دریافت بازخورد از جوانان هستم.

وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: هر فرد در هر بخشی از جامعه که خود را درگیر می‌کند در حقيقت ظرفیت خود را افزایش می‌دهد. ما نیازمندیم که ظرفیت جوانان در تصميم‌گيري را افزایش دهيم. مهارت حل مساله از مهارت‌هاي  مورد نیاز تمام جامعه است و اگر اعضاي مجلس دانش آموزي برای حل مسائل به ما کمک کنند در حقیقت ظرفیت خود را ارتقا می‌دهند ولی براي حل مسائل بايد اندیشه‌های دقیق و درک روشن از محیط پیرامون و حقايق را داشته باشيم تا بتوانیم مسائل را به خوبی و وضوح حل کنیم.

وي با اشاره به اينكه مجموعه آموزش و پرورش به همراه مجلس دانش آموزي يك تشكل بزرگ را تشكيل مي‌دهد، گفت: براي حل مسائل نیازمند تصمیم سازی‌های اساسی هستيم و رابطه ما و شما رابطه تصمیم‌گیری است. مجموعه آموزش و پرورش در خدمت شماست تا افکار و اندیشه‌های شما را به کار بگیرد كه اين یکی از راه ‌های بهره گیری از این ظرفیت مهم مجلس دانش آموزی است .

حاجي ميرزايي با اشاره به اينكه مجلس دانش آموزي نمادي براي ارتباط بين مسئولان و دانش آموزان از بالاترين سطح تا پايين ترين سطح و در سطح وسیع کشور است، گفت: نقش مجلس در درجه اول تقویت مهارت مشارکت اجتماعی است. یکی از مهمترین مهارت‌های مورد نیاز هر فرد توسعه ارتباط جمعی، توانایی ارتباط بین فردی و توانایی ارتباط در جامعه است. براي پيشرفت و پيشبرد اهداف جامعه بیش از فیزیک و شيمي و رياضي و .. به توسعه توانمندی‌های جمعی نیاز داريم و امیدواريم اين مسئله از طریق کمک مجلس دانش آموزی حل شود.

وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر مهارت آموزي دانش آموزان گفت: بسیاری از مطالبي که به صورت تئوري در مدارس آموخته‌ايم ممكن است پس از مدتي فراموش شود ولی روابط و مهارت‌هایی که آموختیم همچنان در ذهنمان فعال و ماندگار است.و آموزش و پرورش به تفكر مجلس دانش آموزي در تصميم‌سازي و تصميم‌گيري نيازمند است.

عضو كابينه دولت تدبير و اميد تصريح كرد: معتقدم اگر کارها را از پیچیده و دشوار به ساده مرتب كنيم،آموزش و پرورش در راس‌آن و به عنوان نهادی است که پیچیده‌ترین کارها را برعهده دارد. ما در دستگاه تعليم و تربيت با افراد متنوع و گوناگونی سرو کار داریم و می‌خواهیم تمام سلايق و عقايد را در مسیر تعليم و تربیت همسو کنیم. در اين راستا يكي از راه‌هاي بهره‌گيري از ظرفيت مجلس دانش آموزي عرصه نظارت و ارزیابی است.

وي گفت: از مجلس دانش آموزي انتظار نظارت و ارزیابی مخصوصا در سال جدید که در شرایط کرونا هستیم، را  داریم و به نظارت هوشمندانه و دقیق آن‌ها نیاز داریم که هرچه دقیق‌تر عمل کنیم موفق‌تر هستیم.

وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر اين مساله كه مسئوليت آموزش تمام دانش آموزان صرفنظر از اینکه در چه منطقه‌ای زندگی می‌کنند و چه شرایطی دارند، برعهده ماست گفت: در شرايط امروز جهان در حدود 67درصد از معلمان در سراسر دنيا برای اولین بار آموزش الکترونیکی را تجربه می‌کنند و در بسیاری از کشورها حتی كشورهاي اروپايي و پيشرفته دسترسی به اینترنت صددرصد نیست.

وي ادامه داد: در آموزش و پرورش اصل بر آموزش حضوری است. ارتباط و تعامل دانش آموزان با هم و پیوند بین آنها مهمترین کارکرد نظام تعليم و تربيت است. سازمان بهداشت جهانی دوري دانش آموزان از مدرسه را با خطر جدی همراه می‌داند، و در خصوص حضور يا عدم حضور دانش آموزان در مدارس، مرجع اصلی پروتکل‌ها و دستور العمل‌ها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور است و ما بر طبق آنچه آنان دستور دهند عمل خواهيم كرد.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه به نگرانی خانواده احترام می‌گذاریم، گفت: با توجه به نگراني برخي خانواده‌ها براي حضور دانش آموزان در مدارس، آموزش غیرحضوری را از طريق شبکه آموزشي دانش آموز (شاد) و تلويزيون ارائه كرده‌ايم.

حاجي ميرزايي با تاكيد بر اينكه شبكه شاد پاسخ ملی ما به یک نیاز ضروری و حیاتی است كه بايد به کمک هم اشکالات و نواقص آن رفع کنیم، تصريح كرد: در دوهفته گذشته، سرعت تبادل ارتباطات در شبكه شاد روز به روز در حال افزایش بوده است به نحوي كه در اين مدت به 550 هزار ارتباط زنده و 295 گیگا بایت در ثانیه تبادل ارتباطات رسیده‌ایم و مهمتر از آن اينكه توانسته‌ايم دانش آموزان را از مسير آموزش به يك محيط امن هدايت كنيم.

وي ادامه داد: پوشش جغرافیایی صداوسیما 97.3 درصد است كه اگر دانش آموزی دسترسي به اینترنت نداشت می‌تواند از آموزش تلویزیونی استفاده کند و برای رفع اشکال هر هفته يك يا دو جلسه حضوری با معلم خود داشته باشد.

حاجي ميرزايي گفت: در نهايت براي دانش آموزاني كه به هيچ عنوان امكان آموزش از اين دو طريق را ندارند، بسته‌هاي خودآموز تهيه شده است كه در اختيار آنان قرار مي‌گيرد و هر دو هفته يك با توسط راهبران آموزشي بسته‌هاي جديد به آنان تحويل داده مي‌شود. مديران در تمام مناطق مسئول پيگيري آموزش دانش آموزان هستند تا مطمئن شويم به هيچ عنوان دانش آموزي از آموزش محروم نخواهد ماند.

عضو كابينه تدبير و اميد تصريح كرد: در ثبت نام تمام پایه‌ها به جز پیش دبستانی نسبت به سال گذشته رشد داشتیم، براي مقطع پيش دبستاني هم برنامه ريزي‌هاي خاصي انجام شده است كه در طي چند هفته آينده اعلام خواهيم كرد.

وزير آموزش و پرورش اهميت به بيانيه گام دوم انقلاب را بسيار حياتي دانست و گفت: یکی از محوری‌ترين مفاهیم در بیانیه گام دوم، مفهوم جوان است و تكرار بيش از 40 بار اين مفهوم نشان می‌دهد نقطه امید مقام معظم رهبري بر تكيه بر نسل جوان برای ساخت آینده كشور و شكل دادن به تمدن جديد است، نسل جوان باید توانمندی خود را بالا ببرد تا بتواند نقش خود را در جامعه افزايش دهد. در حوزه معاونت پرورشي و فرهنگي فعاليت‌هايي در جهت اجرايي ساختن بيانيه گام دوم آغاز كرده‌ايم.

وي گفت: سند تحول ميثاق مشترك همه فرهنگيان جمهوري اسلامي ايران است و اعتبار هر برنامه‌اي به اتصال آن برسندتحول بنيادين بستگي دارد. بستر مشترک همه برنامه‌های ما سندتحول است که به دنبال معلم با کیفیت، افزایش مهارت و سنجش کارآمدی در نظام تعلیم و تربیت است .

حاجي ميرزايي در پايان با اشاره به اينكه ساختارمند کردن روابط بین اعضای سازمان دانش آموزی بسیار مهم است، گفت:  مدرسه جایگاهی برای ساختارمند کردن این روابط است. و من از اعضاي مجلس نهم تقاضا دارم در این روزهای پایانی مجلس نکات قوت و ضعف مجلس 9 دوره گذشته را بررسي و گزارش کرده و به اینجانب ارائه دهند تا بتوانیم در دوره جدید از نقاط ضعف كاسته و نقاط قوت را بالاتر ببریم.

نظر شما