شناسهٔ خبر: 43340827 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آمار مرگ و میر بالای جامعه پزشکی در کرونا ریشه‌یابی شود

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران در مراسم رونمایی از تمبر شهدای مدافع سلامت گفت: تاکنون ۱۳ تن از متخصصان بیهوشی در راه دفاع از سلامت مردم ایران شهید شده‌اند، افزود: سال‌ها طول می‌کشد تا جایگزین این متخصصان را تربیت کنیم و این فقدان‌ها واقعا دردناک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، به نقل از سازمان نظام پزشکی، علیرضا سلیمی، رئیس انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران در مراسم بزرگداشت روز جهانی بیهوشی و رونمایی از تمبر یادبود شهدای مدافع سلامت انجمن متخصصین بیهوشی ایران که امروز در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد؛ ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بیهوشی بیان کرد: تخصص بیهوشی یک تخصص کلیدی و مادر است و تمام بیمارستان‌ها نیازمند متخصص بیهوشی هستند. همکاران متخصص بیهوشی بیشترین درگیری را با کووید ۱۹ داشته و متاسفانه آمار ابتلا و مرگ و میر در آن‌ها بالاست.

وی با اظهار تاسف از اینکه تاکنون ۱۳ تن از متخصصان بیهوشی در راه دفاع از سلامت مردم ایران شهید شده‌اند، افزود: سال‌ها طول می‌کشد تا جایگزین این متخصصان را تربیت کنیم و این فقدان‌ها واقعا دردناک است. به هر حال امیدواریم با لطف و حمایت مسئولان بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

وی با تاکید بر اینکه علت مرگ و میر بالای همکاران جامعه پزشکی به‌ویژه متخصصان بیهوشی باید ریشه‌یابی شود، تصریح کرد: با توجه به این که آمار مرگ و میر در اثر کووید ۱۹ بالاتر از سایر کشورهاست؛ با ریشه‌یابی علل آن می‌توان راهکار‌هایی را ارائه داد. نبود پروتکل واحد درمانی و وحدت رویه در درمان؛ خستگی و فرسایش همکاران بیهوشی؛ استرس‌های جمعی؛ عدم حفاظت فیزیکی از همکاران و گردش کاری همکاران در بیمارستان‌های مختلف و ... از جمله نواقصی هستند که باید برای مرتفع نمودن آن‌ها چاره‌اندیشی شود.

سلیمی به تشکیل جلسه‌ای با پیشکسوتان رشته بیهوشی اشاره کرد و گفت: امیدواریم این کمیته بتواند چرایی افزایش مرگ و میر همکاران را ریشه‌یابی کرده و با بررسی نواقص موجود راهکار‌هایی را برای کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر ارائه دهد.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز در سخنانی در این مراسم با اشاره به این که همکاران بیهوشی یک لحظه کار را زمین نگذاشته و در دل خطر رفتند، اظهار کرد: مسئولان باید قدر همکاران بیهوشی را بدانند که با فداکاری و از جان گذشتگی وارد میدان نبرد با کرونا شده و در کمترین فاصله با بیماران مبتلا به کووید۱۹ به ارائه خدمت مشغول هستند.

وی افزود: هنوز نتوانستیم مظلومیت این همکاران را به مسئولان منعکس کنیم و یا آن‌ها متوجه این موضوع نیستند.

وی به نمایندگی از جامعه پزشکی ایران از تمامی همکاران بیهوشی که در شرایط بحرانی کرونا با تمام توان خود وارد این کارزار شده‌اند، تقدیر و تشکر کرد و ادامه داد: برای شهدای بیهوشی آرزوی علو درجات را از خداوند منان مسئلت دارم و باید بدانیم که مقابله با کرونا یک مقابله درمانی نیست. اگر مقابله پیشگیرانه به مقابله درمانی تبدیل شود؛ ظلم بزرگی در حق ملت و کادر درمانی روا داشته شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که آمار بالای مرگ و میر در مردم و کادر درمان کشورمان به هیچ وجه قابل قبول نیست، خاطرنشان کرد: کنترل و مواجهه با این بیماری باید یک کنترل فعال باشد و تمامی تذکرات لازم از سوی کارشناسان عرصه سلامت ارائه شد، اما به دلیل عدم توجه مسئولان به این مهم شاهد افزایش آمار مرگ و میر در کشور هستیم.

وی گفت: باید از قبل چاره‌اندیشی‌های لازم انجام می‌شد و متاسفانه دولت الزامی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار نداد و نتیجه این شده که امروز با مرگ و میر مظلومانه کادر درمان مواجه شده‌ایم. هیچ جای دنیا بدون برخورد فعال، مرگ و میر کووید ۱۹ کنترل نشده، بنابر این حتما باید از نظرات کارشناسان برای پیشگیری و کاهش بار ابتلا و مرگ کرونا در زمینه بازگشایی‌ها استفاده شود.

به گفته ظفرقندی، هر کجا شیب ابتلا و مرگ و میر رو به کاهش بوده با تصمیمات الزام‌آور همراه بوده است و این مرگ و میر بالا مستلزم پیگیری‌های علمی و سازماندهی است.

وی یادآور شد: اگر روش‌های فعال و الزام‌آور برای کنترل و مهار کووید ۱۹ در کشور اعمال نشود باز هم شاهد از دست دادن نیرو‌های ارزشمند کادر درمان خواهیم بود.

علیرضا زالی، هم در این مراسم با اشاره به این که طی سالیان گذشته شاهد پیشرفت‌های قابل توجه همکاران بیهوشی بوده‌ایم، اظهار کرد: امروز جامعه پر افتخار بیهوشی ایران در بالاترین رتبه‌های وجاهت آمیز علمی خود قرار دارد.

وی با اشاره به اقدامات سازمان نظام پزشکی از روز‌های آغازین شیوع کرونا در کشور افزود: بخش اصلی مقابله با کرونا جامعه پزشکی هستند که با رشادت‌های خود تن بر آتش کرونا زده‌اند و تاکنون حدود ۲۰۰ شهید از جامعه پزشکی داشته‌ایم که تعداد قابل توجهی از آن‌ها همکاران بیهوشی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه متخصصان بیهوشی در آی سی یو با بیماران بدحال کرونایی در ارتباط هستند، ادامه داد: بیهوشی یکی از پرریسک‌ترین مشاغل گروه پزشکی است و کادر درمان در حال جنگ نابرابر با ویروس منحوس کرونا هستند؛ لذا مهمترین درخواست امروز ما از مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است تا کادر درمان بتواند فرصتی برای استراحت داشته باشند.

زالی خاطرنشان کرد: اذهان مردم پذیرفته است که پیوندی میان خاکی پوشان دفاع مقدس و سفیدپوشان عرصه سلامت وجود دارد و همان نگاه مهرورزانه سالیان قبل خود را نثار جامعه پزشکی می‌کند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران با بیان این که تشویق کادر درمان باید در پیوست‌های واقعی پدیدار شود، گفت: باید مطالبات و کارانه‌های معوق این عزیزان به موقع و به صورت عملیاتی پرداخت شود و گرچه جامعه پزشکی به خاطر پاداش فعالیت نمی‌کند، اما لازم است ما نیز در رسته‌های بالاتر وظایف خود را در قبال این عزیزان انجام داده و خواسته‌های مالی و معیشتی آن‌ها را فراهم کنیم.
انتهای پیام

نظر شما