شناسهٔ خبر: 43336246 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحرکات ترکیه در مدیترانه؛ نگاه نگران اروپا

تهران-ایرنا- بعد از اعتراض‌های شدید فرانسه به تحرکات ترکیه در شرق مدیترانه، المان نیز با پیوستن به پاریس نگرانی خود را از بازگشت کشتی اکتشافی ترکیه به این منطقه ابراز کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سه شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز افزود: هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان با «تحریک آمیز» خواندن اقدام ترکیه با اعزام یک ناو اکتشافی در منطقه مورد اختلاف با یونان هشدار داد: ترکیه باید از هرگونه اقدام تحریک آمیز در اختلافات گازی در شرق مدیترانه خودداری کند.

این خبرگزاری نوشت: آلمان ضمن این هشدار، همبستگی خود را با دو کشور قبرس و یونان به عنوان دو شریک اتحادیه اروپا ابراز کمی کند.  

ماس پیش از سفر به قبرس و یونان در برلین گفت: اگر دولت آنکارا همان طوری که بارها هم تاکید کرده است، علاقه مند به مذاکره است، باید به بازی بین تنش زدایی و اقدام تحریک آمیز پایان دهد.

وی از ترکیه خواست اجازه دهد مذاکرات انجام گیرد و از سرگیری اکتشافات گازی در منطقه مورد مناقشه دریایی را متوقف کند.

یک کشتی ترکیه ای روز دوشنبه برای انجام عملیات تحقیقاتی عازم شرق مدیترانه شد. یونان به همین بهانه در اختلافات بر سر حق اکتشافات ساحلی بار دیگر از اتحادیه خواست ترکیه را تحریم کند.  

با افزایش تنش میان ترکیه و یونان، برخی کشورهای اروپایی از تحریم ترکیه توسط اتحادیه اروپا در صورت انکار حق یونان و قبرس برای اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه توسط آنکارا سخن گفته اند

برنامه‌های ترکیه برای اکتشافات بیشتر در زمینه میادین گازی در شرق مدیترانه، یونان و قبرس را خشمگین کرده است. با افزایش فعالیت‌های مرتبط با حفاری از سوی ترکیه در آب‌های مورد مناقشه نگرانی‌ها در خصوص احتمال وقوع درگیری‌های نظامی میان این کشورها بالا گرفته است. ترکیه اعلام کرده که خواهان تنش نیست و تنها در پی کشف میادین گازی بیشتر است، این در حالی‌است که یونان و قبرس هم بر این میادین ادعای مالکیت دارند.

نیروی دریایی ترکیه اعلام کرده که ناو اکتشافی این کشور از روز دوشنبه ۲۱ مهر تا بیستم همین ماه میلادی جاری(۲۱ تا ۲۹ مهر) در منطقه مورد مناقشه در شرق مدیترانه مستقر خواهد شد و فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرد.

این از سرگیری فعالیت ناو اکتشافی اوروچ رئیس و در عین حال تمدید فعالیت کشتی بارباروس تا ماه آتی میلادی در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته کشتی یاووز ترکیه که برای عملیات حفاری به قبرس نزدیک شده بود، به بندر «تاسوکو» در استان «مرسین» ترکیه بازگشت. این کشتی در پی اکتشاف یک میدان گازی در دریای سیاه از سوی ترکیه عازم این منطقه شده بود.

بازگشت کشتی یاووز با استقبال اروپا مواجه شد؛ یک سخنگوی اتحادیه اروپا در این خصوص با اشاره به اینکه این حرکت ترکیه گامی مناسب در مسیر تنش‌زدایی در شرق دریای مدیترانه است گفت امیدواریم شاهد اقدامات مشابه و بیشتری در این زمینه باشیم.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در ماه اوت اعلام کرده بود که کشورش موفق به کشف یک میدان گازی به ظرفیت ۳۲۰ میلیارد متر مکعب در دریای سیاه شده است.

نظر شما