شناسهٔ خبر: 43318232 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

جزئیات میزان و نحوه اعمال جریمه‌های کرونا در پایتخت | فروش ماسک بیشتر از ۱۵۰۰ تومان با برخورد قضایی روبه‌رو خواهد شد

معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران جزئیات اعمال جریمه‌های نقدی را برای رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی تشریح کرد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، حمیدرضا گودرزی معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران گفت: چهلمین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شد و تصمیماتی در خصوص استفاده از ماسک از در منزل اتخاذ و مقرر شد ستادهای استانی مقابله با کرونا در پی این جلسه اقداماتی از جمله جریمه برای شهروندانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند انجام دهند.

وی افزود: در تاکسی‌ها و اصناف و ادارات این جریمه‌ها به راحتی قابل اعمال خواهد بود. متاسفانه در حال حاضر وضعیت کرونا در تهران بسیار حاد شده و بیمارستان‌ها در خصوص پذیرش این بیماران با مشکل مواجه شدند. بر همین اساس برای افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند جریمه ۵۰ هزار تومانی و برای افرادی که بیمار شده‌اند و قرنطینه رارعایت نمی‌کنند جریمه ۲۰۰ هزار تومانی اعمال خواهد شد.

به گفته معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران، این جریمه‌ها برای شهروندان از طریق نیروی انتظامی با چهره‌نگاری انجام خواهد شد و بازرسان وزارت بهداشت نیز در این خصوص اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

گودرزی توضیح داد: در حوزه حمل‌ونقل عمومی رانندگانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند جریمه ۱۰۰ هزار تومانی و برای هر مسافر متخلف نیز ۲۰ هزار تومان جریمه اعمال خواهد شد.

وی این را هم گفت که تمامی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مسافران آنها موظف به استفاده از ماسک هستند. عدم رعایت این موضوع برای شرکت‌های حمل‌ونقلی جریمه ۵۰۰ هزار تومانی را در پی خواهد داشت و به ازای هر مسافر جریمه ۲۰ هزار تومانی اعمال می‌شود.

معاون استاندار تهران در تشریح شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان تهران گفت: تا این لحظه ۱۲۶ هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند و ۸۱۰۰ نفر نیز جان خود را از دست دادند. متاسفانه میزان رعایت پروتکل در استان تهران کاهش پیدا کرده و بر همین اساس چهار راهکار استفاده از ماسک، غربالگری، مراقبت و قرنطینه و آگاهی‌بخشی در دستور کار قرار گرفته است. قطعا افرادی که مبتلا به بیماری شده‌اند باید نسبت به تکمیل فرم‌های وزارت بهداشت اقدام کنند و برای خارج شدن از قرنطینه حتما هماهنگی انجام دهند. درغیر این صورت خروج بدون هماهنگی از قرنطینه ۲۰۰ هزار تومان جریمه در پی خواهد داشت و نظارت این موضوع نیز با بازرسان بهداشت و درمان خواهد بود.

به گفته گودرزی، همچنین افرادی که در مکان‌های بسته و سر باز از ماسک استفاده نکنند نیروی انتظامی و بازرسان بهداشت و درمان و نیروهای مقاومت بسیج نسبت به اعمال جریمه آنها اقدام خواهند کرد.

وی افزود: در خصوص واحدهای صنفی عدم رعایت پروتکل‌ها در مرحله اول تذکر، در مرحله دوم جریمه ۳۰۰ هزار تومانی و در مرحله سوم جریمه یک میلیون تومانی و در مرحله چهارم با پلمب واحد صنفی مواجه خواهد شد.

معاون استاندار تهران همچنین درباره شهروندان عادی نیز توضیح داد: این افراد نخستین بار برای عدم پروتکل‌ها تذکر شفاهی دریافت خواهند کرد و مشخصات آنها ثبت خواهد شد و در مرحله بعد جریمه ۵۰ هزار تومانی برای آنها اعمال می‌شود.

گودرزی با تاکید بر لزوم همکاری و مشارکت شهروندان برای مقابله با کرونا ویروس و تشدید شیوع این بیماری گفت: تقریبا وضعیت بیمارستان‌های تهران به اشباع رسیده و بیمارستان‌ها با مشکل جدی مواجه شدند.

در ادامه این جلسه اسماعیلی سرپرست دادسرای جرایم پزشکی و دارویی تهران نیز با تاکید بر اعلام آمادگی این دادسرا برای اعمال قانون گفت: در شرایط افزایش شیوع این بیماری حاکمیت ورود پیدا کرده و قطعا با شهروندانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و تعداد آنها اندک است برخورد قاطع صورت خواهد گرفت. بی‌تردید برای استفاده نکردن از ماسک هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد. عده‌ای که نافرمانی و هنجارشکنی می‌کنند با گزارش پلیس و بازرسی‌ها برخورد با آنها صورت می‌گیرد و دادستانی آمادگی کامل دارد که برای سلامت شهروندان شبانه روز فعالیت کنند.

وی افزود: البته ابتدا باید مسئولیت به شهروندان تفهیم شود که این کار باید توسط تیم مشترک بهداشت و پلیس انجام شود و در صورت تکرار تخلف جریمه و برخورد انجام شود.

در ادامه این جلسه صادقی رئیس صنعت و معدن و تجارت استان تهران نیز با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای تجاری و صنعتی و معدنی گفت: تلاش لازم صورت گرفته تا تمامی واحدها در سطح مناسب رعایت پروتکل‌ها را مد نظر قرار دهند و خوشبختانه میزان آلودگی در سطح نیروهای این واحدها بسیار اندک است و جای نگرانی وجود ندارد. در ارتباط با واحدهای صنفی عمده صنوفی که احتمال شیوع در آنها بالا بوده همانند تالارهای پذیرایی تعطیل شدند و بر سایر واحدها نیز نظارت‌های جدی اعمال می‌شود.

وی گفت: ظرفیت تولید ماسک به روش صنعتی حتی بیشتر از نیاز استان است و به روش کارگاهی نیز با رعایت همه استانداردها تولید ماسک دنبال می‌شود. لذا درحوزه تولید ماسک با مشکلی مواجه نیستیم و در حال حاضر نیز ماسک باید با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان در سطح شهر عرضه شود. عرضه بالاتر از این قیمت قطعا با برخورد قضایی روبه‌رو خواهد شد.

صادقی افزود: در جلسه فردا ستاد ملی کرونا نیز پیشنهاد کاهش قیمت ماسک با توجه به رقابتی شدن بازار ارائه خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود قیمت ماسک کاهش پیدا کند.
 

نظر شما