شناسهٔ خبر: 43222025 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهار آب بند در روستاها و مناطق محروم قزوین به بهره برداری می‌رسد

قزوین – ایرنا - مدیر کارگروه زیرساخت و عمران قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین گفت: برنامه این قرارگاه، ساخت چهار آب بند در روستاهای محروم استان است که تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهند رسید.

صاحب‌خبر -

مجتبی مهاجری روز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: قرارگاه در اجرای این طرح‌ها سعی در ترویج مدل نوین مشارکت سه جانبه با حضور نیروهای جهادی قرارگاه، دستگاه اجرایی و مردم روستا دارد که تاکنون با استفاده از این روش، در روستاهای محروم اقدامات قابل چشمگیری به ثمر رسیده است.

این مقام مسوول با اشاره به احداث یک آب بند در روستای یمقان از دهستان چوقور طارم سفلی با ۶۰ خانوار، افزود: با احداث این آب بند ۵۰ هکتار از محصولات باغ‌های کشاورزی روستا به زیر کشت می‌رود و زمینه اشتغال و مهاجرت معکوس جوانان از شهر به روستا نیز فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی این طرح در سال جاری با همت قرارگاه، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین، شورای اسلامی، اهالی و هسته‌های جهادی روستا شروع شد و پس از طی پنج ماه به بهره برداری رسید.

مهاجری گفت: با احداث این آب بند سنگ ملاتی با حجم ۲۰ میلیون لیتر، از هدر رفت آب‌های فصلی جلوگیری شده و با ذخیره سازی آب در فصول گرم سال، معضل کم آبی کشاورزان رفع خواهد شد.  

وی افزود: از دیگر مزایای احداث این طرح جلوگیری از خطرات ناشی از سیلاب‌های فصلی و همچنین تامین آب سفره‌های زیرزمینی و احیای چشمه‌های پایین دست است.

نظر شما