شناسهٔ خبر: 43215977 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون فنی , عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند خبر داد

انعقاد تفاهم‌نامه ۱۶۰۰ میلیارد ریالی با قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای اجرای طرح‌های عمرانی در منطقه آزاد اروند

شمخانی از انعقاد تفاهم‌نامه ۱۶۰۰ میلیارد ریالی سازمان منطقه آزاد اروند با قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه برای اجرای طرح‌های عمرانی و زیرساخت‌های آبادان و خرمشهر خبر داد و گفت: از هفته آینده این قرارگاه به صورت رسمی کار خود را در آبادان آغاز می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «موعود شمخانی» شب گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه، از انعقاد تفاهم نامه 20 هزار میلیارد ریالی این سازمان در راستای ایجاد زیرساخت های آبادان و خرمشهر با قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد و اظهار کرد: این تفاهم نامه در راستای ایجاد زیرساخت های آب و فاضلاب، احداث پل های شهرهای آبادان و خرمشهر، بهسازی معابر شهری و ساحل سازی کارون منعقد شده که قرارگاه خاتم الانبیاء از هفته آینده به صورت رسمی کار خود را در آبادان آغاز خواهد کرد.

 

معاون فنی، عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند افزود: متاسفانه در گذشته اکثر پروژه های عمرانی آبادان که در قالب تفاهم نامه با شهرداری این شهر منعقد شده بود به دلیل ناتوانی شهرداری متوقف شد و هفته آینده با حضور رئیس قرارگاه خاتم الانبیاء عملیات احداث معابر شهری در فازهای یک تا چهار ذوالفقاری، شطیط، علوانیه و فاز 2 امیرآباد آغاز می شود.

 

وی مشکل اساسی آبادان را حوزه معابر شهری خواند و تصریح کرد: برای رفع این مشکل در آبادان 6 طرح در نظر گرفته شده که تاکنون این طرح‌ها 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند در صورتی که اگر شهرداری ضعف اجرایی نداشت درصد پیشرفت پروژه ها و رضایت مندی مردم نیز به مراتب بیشتر بود.

 

شمخانی از انعقاد تفاهم نامه 1600 میلیارد ریالی با قرارگاه خاتم الانبیاء برای اجرای طرح های عمرانی آبادان و خرمشهر خبر داد و اضافه کرد: این قرارگاه علاوه بر آن تفاهم نامه نیز برای لکه گیری آسفالت سطح شهر آبادان اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال در نظر گرفته که امیدواریم قرارگاه خاتم الانبیاء برای آبادانی آبادان حتی خارج از چارچوب تفاهمنامه گامی بلند بردارد.

 

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه در راستای شفافیت در اجرای پروژه های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند درگاه الکترونیک شفاف سازی را راه اندازی خواهیم کرد ادامه داد: به زودی منشور کاری پروژه های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند در محدوده آبادان و خرمشهر با ایجاد یک درگاه الکترونیکی به منظور شفاف سازی در اختیار عموم شهروندان قرار می گیرد.

 

معاون فنی، عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: این درگاه الکترونیک جهت اطلاع رسانی از مشخصات و همچنین درصد پیشرفت پروژه ها، مشخصات پیمانکاران، ناظران و مجریان پروژه ها، اعتبار و نحوه هزینه کرد هر کدام از آنها راه اندازی می شود و با راه اندازی این سامانه، شفافیت کلیه عملکردها و اقدامات معاونت فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند از قبیل مناقصات، مزایدات، فرآیندها و ... در معرض دید دستگاه های نظارتی و عموم مردم قرار خواهند گرفت.

 

وی همچنین از تحقق طرح های توسعه ای در فرودگاه بین المللی آیت الله جمی (ره) آبادان خبر داد و خاطرنشان کرد: توسعه فرودگاه بین المللی آبادان یکی از مهمترین اهداف سازمان منطقه آزاد اروند بود که اکنون با احداث ترمینال دوم و بهسازی ترمینال قدیم این فرودگاه به این هدف رسیده ایم.

 

شمخانی اصلی‌ ترین دغدغه سازمان منطقه آزاد اروند را توسعه زیرساخت ها، تجهیزات و امکانات رفاهی فرودگاه آبادان برشمرد و تاکید کرد: این سه موضوع مورد توجه سازمان قرار گرفت و در همین راستا همزمان با انجام سایر طرح های عمرانی در این فرودگاه، به صورت مشارکتی با شرکت فرودگاهی کشور نیز ترمینال جدید مسافری را احداث کردیم و ترمینال قبلی هم نوسازی شد.

 

وی از اختصاص اعتباری بالغ بر 1100 میلیارد ریال برای احداث سالن شماره 2 مسافری فرودگاه آبادان خبر داد و عنوان کرد: پیش بینی های اولیه ما در ساخت فرودگاه آبادان بر اساس کاربری فرا منطقه ای بود که در همین راستا با انعقاد تفاهم نامه مشارکتی 50 درصدی با شرکت فرودگاهی کشور، ترمینال جدید مسافری این فرودگاه به شکل کاملا مدرن را احداث کردیم و اکنون نیز این ترمینال جدید آماده بهره برداری است.

 

معاون فنی، عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند به خرید دستگاه ILS برای فرودگاه آبادان با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: در سال 92 هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند در بدو ورود، نخستین چک خود را جهت تجهیز فرودگاه آبادان و خرید دستگاه ILS برای پیشگیری از لغو پروازها در هنگام گرد و خاک و دیگر شرایط نامساعد جوی صادر کرد چراکه عدم وجود این دستگاه یکی از نقص های اساسی فرودگاه آبادان به شمار می رفت.

 

وی بر لزوم احداث ترمینال باری در فرودگاه آبادان تاکید کرد و افزود: با توجه به نیاز مبرم فرودگاه بین المللی آیت الله جمی (ره) آبادان به ترمینال باری، این سالن نیز قرار است با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد ریال به صورت مشارکتی با شرکت فرودگاهی کشور در قسمت قدیمی ترمینال مسافری این فرودگاه احداث شود که عملیات اجرایی آن اکنون آغاز شده است.

 

شمخانی با بیان اینکه ترمینال دوم فرودگاه آبادان در زمینی به مساحت 7200 متر مربع احداث شده است اضافه کرد: با توجه به انجام تعهدات سازمان منطقه آزاد اروند و تکمیل عملیات ساختمانی، این سالن هم اکنون آماده بهره برداری است تا به ظرفیت فرودگاه آبادان اضافه شود، لذا با جداسازی پروازهای خارجی در ترمینال قدیم علاوه بر افزایش کارایی و تسهیل خدمات به مسافران، امکان ارائه خدمات کارگو و پروازهای همزمان بیشتر نیز فراهم می شود و این فرودگاه نقش بارزی در صنعت حمل و نقل هوایی کشور ایفا خواهد کرد.

 

وی از آمادگی برای افتتاح ترمینال جدید فرودگاه آبادان خبر داد و ابراز کرد: ترمینال جدید شامل یک فضای مرکزی و دو گوشواره شرقی و غربی است که هسته مرکزی در راستای سالن اصلی و گوشواره ها به ترتیب برای فضاهای اداری و خدماتی (کافی شاپ و رستوران) در نظر گرفته شده و اکنون این ترمینال جدید آماده افتتاح و بهره برداری است.

 

معاون فنی، عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به ساماندهی فضای سبز فرودگاه آبادان بیان کرد: 18 الی 20 هکتار فضای سبز در حالی ساماندهی شد که سال ها برای این ساماندهی بین فرودگاه و شهرداری آبادان اختلاف بود و اکنون بعد از ساماندهی این فضای سبز، ورودی شهر از مسیر هوایی برای مسافران جذاب تر به نظر می رسد.

 

وی لزوم توجه به توسعه فرودگاه آبادان را یکی از اهداف اصلی معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند برشمرد و تاکید کرد: این سازمان پس از شش سال، تمامی برنامه های خود را در راستای توسعه فرودگاه بین المللی آیت الله جمی (ره) آبادان اجرایی کرده و بعد از افتتاح ترمینال جدید، وارد فاز نگهداری و بهره برادری خواهیم شد.

 

شمخانی در بخش دیگر از سخنان خود به تخریب دیوار حائل آبادان با سرزمین اصلی ناشی از سیل سال گذشته اشاره کرد و اذعان کرد: در پی وقوع سیل در ابتدای سال گذشته سه کیلومتر از این دیوار تخریب شد تا در کمال امنیت، آب وارد آبادان نشود و این پنج مهری دیگر برای آبادان از حصر سیل بود.

 

وی اضافه کرد: سیل سال گذشته شرایط سخت و فوق بحرانی را بر منطقه تحمیل کرد و در چنین شرایطی، اتخاذ تصمیمات سخت اما مهم و درست بر مبنای داده های علمی بسیار حائز اهمیت بود. متاسفانه خروجی های خرمشهر به اهواز، جاده امام صادق و محور آبادان به اهواز توسط سیل بسته شده بودند و فقط یک راه خروجی برای منطقه باقی مانده بود و تنها خروجی منطقه محور آبادان به ماهشهر بود که باید برای حفظ آن بهترین راهکار را ارائه می دادیم.

 

معاون فنی، عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: متاسفانه آب از طریق هور شادگان وارد این محور شد و خروجی آب از زیر جاده توسط کانال ها نیز محدود بود و در نشست ستاد بحران استان خوزستان در شادگان تصمیمی اتخاذ شد تا سه کیلومتر از مجموع 30 کیلومتر دیواری که دور آبادان کشیده شده تخریب شود تا آب از این منطقه با سهولت عبور کند.

 

وی بیان کرد: ما در تصمیمی سخت اما در نهایت تدبیر، سه کیلومتر از دیوار را فدای شهر کردیم تا آب وارد جاده آبادان به ماهشهر نشود و حتی با این کار مانع ورود قطره ای آب به شهر شدیم، بدون شک اگر این تصمیم اجرایی نمی شد آب وارد شهر می شد و پیامدهای سختی برای شهروندان داشت.

 

شمخانی همچنین به عدم بازسازی این سه کیلومتر دیوار تخریب شده اشاره کرد و ادامه داد: جاهایی که مانع طبیعی وجود دارد نیازی به حصارکشی نیست و آبی که در آن منطقه ورود کرد باعث ایجاد مانع طبیعی شده است؛ سازمان منطقه آزاد اروند برای ایجاد امنیت در منطقه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد، ما در سیل جهادی ایستادیم و جهادی هم اعلام می کنیم عملکردی سریع، حیاتی و مدبرانه در زمان سیل داشتیم.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان مبنی بر احداث شهر فرودگاهی در محدوده فرودگاه آبادان عنوان کرد: احداث شهر فرودگاهی یک ایده بود که بیس نظریه ایجاد طرح های جامع بوده و فرودگاه اساس و محل توسعه شهر فرودگاهی است مثلا با توجه به اینکه آبادان شهری نفتی است اساس توسعه آن پالایشگاه بوده یعنی محوریت اقتصادی زیرساخت هایی که قرار است ایجاد شوند با آن پیکان و آن سو است.

 

معاون فنی، عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند ابراز کرد: منطقه دیری فارم یکی از مناطق نزدیک به فرودگاه آبادان است که نیاز به طرح جامع و تفضیلی داشت، یکی از بیس های ایده توسعه این منطقه احداث شهر فرودگاهی است.

 

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر علت عدم استفاده از زمین منطقه تانک فارم آبادان که اکنون محل دپو نخاله های ساختمانی شده است گفت: یکی دیگر از پروژه هایی که تفاهم نامه آن با قرارگاه خاتم الانبیاء منعقد شده آماده سازی و توسعه زیرساخت های زمین تانک فارم آبادان که شامل معابر، آب، برق، گاز و غیره است. از این منطقه استفاده خواهیم کرد.

 

شمخانی ادامه داد: با توجه به اینکه این منطقه در نزدیکی شهر قرار دارد توسعه بسیار خوب شهری خواهد داشت، سعی داریم قسمت هایی از این منطقه همانند مناطقی همچون بریم و بوارده ساخته شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که برنامه این معاونت برای اتصال خط ریلی شلمچه به عراق چیست؟ بیان کرد: روز (شنبه 12 مهر) با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نشستی در این خصوص با مدیرعامل راه آهن کشور برگزار کردیم. اتصال راه آهن جمهوری اسلامی ایران به راه آهن عراق پل ارتباطی و مسیر 30 کیلومتری تا بندر بصره است.

 

معاون فنی، عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد: در این زمینه نیز قرارگاه خاتم الانبیاء قرارداد دیگری با راه آهن جمهوری اسلامی ایران منعقد کرده که مقرر شده این مسیر را با سرمایه گذاری شرکت فدک ایجاد کنند، در این پروژه راه آهن جمهوری اسلامی ایران کارفرماست و منطقه آزاد اروند نیز نقش حاکمیتی دارد؛ طراحی های این پروژه به اتمام رسیده و از هفته آینده قرارگاه خاتم الانبیاء برای شروع به کار تجهیز کارگاه خواهد کرد.

 

وی در بخشی از سخنان خود بندر شلمچه را بزرگترین و توسعه یافته ترین بندر خشک کشور دانست و یاد آور شد: در این مرز ما 50 هکتار بارانداز ایجاد کردیم اما وقتی اقتصادی نداشته باشیم که چرخ آن را بچرخاند نتیجه ای هم نخواهد داشت، در گذشته که زیرساخت های این مرز بین المللی را توسعه نداده بودیم به طور مثال روزانه یک هزار کامیون تردد می کرد اما اکنون روزانه حدود 150 کامیون تردد می کنند.

 

پایان پیام/660

نظر شما