شناسهٔ خبر: 43056426 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خویشتنداری، موضع مقامات و تاکید رسانه‌های روسیه در مناقشه قره‌باغ

مسکو - ایرنا - رسانه‌ها و مقام های روسیه در روزهای اخیر که درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی بار دیگر از سر گرفته شده بر خویشتنداری ارمنستان و جمهوری آذربایجان و برقراری آتش‌بس تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، با توجه به روابط متوازن روسیه با ارمنستان و جمهوری آذربایجان و همکاری با دو کشور در چارچوب جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع (همسود) و نیز همکاری با ارمنستان در چارچوب پیمان امنیت جمعی و با جمهوری آذربایجان در حل مسائل دریای خزر و نیز اینکه روسیه از سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا است، مساله درگیری های قره باغ در مرکز توجه رسانه ها و مقام های این کشور قرار گرفت.

روزنامه «راسیسکایا گازتا» ارگان دولت روسیه روز دوشنبه در مقاله ای با عنوان «جنگ بدون طرف پیروز» به درگیری های در قره باغ اشاره کرد که از روز یکشنبه آغاز شده و نوشت: اختلاف ارضی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان که از سال ۱۹۸۸میلادی ادامه دارد بار دیگر با اقدامات نظامی از سرگرفته شد و در آن دو طرف از توپخانه و تسلیحات سنگین استفاده کردند.

رسانه روسی نوشت: دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری ها متهم کردند که در سال های اخیر سخت ترین زد و خوردها محسوب می شود.   

راسیسکایا گازتا نوشت: از پایتخت های کشورهای مختلف درخواست ها برای پایان اقدامات نظامی و آغاز مذاکرات به گوش می رسد. واکنش جامعه جهانی یکدست است و مناقشه باید به پایان برسد و تلاش های مسکو نیز برای همین هدف تمرکز یافته و رئیس جمهوری روسیه در گفت وگو با نخست وزیر ارمنستان و وزیر خارجه روسیه در گفت وگوهای با همتایان ترکیه ای، ارمنی و آذربایجانی خود بر پایان مناقشه تاکید کردند.  

شبکه تلویزیونی ان. ت.و روسیه نیز امروز با اشاره به زد و خوردهای خونین در قره باغ بین نیروهای ارمنی و آذری گفت: مطابق تصمیم دولت ارمنستان خروج مردان جزو نیروهای ذخیره از کشور ممنوع شده است.

در این گزارش خاطرنشان شد که این ممنوعیت پس از اعلام وضعیت نظامی در ارمنستان به مورد اجرا گذاشته شد و در قره باغ نیز بسیج عمومی و حالت نظامی اعلام شده است.  

شبکه ان. ت.و گفت: جامعه جهانی از جمله روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل از دولت های ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواستار پایان فوری اقدامات نظامی در قره باغ شده است. در واشنگتن هم اعلام کردند که دولت آمریکا در مورد اوضاع مناقشه در قره باغ اطلاعات جمع آوری می کند تا ببینند می توانند آتش بس برقرار کنند.  

رسانه روسی افزود: در همین حال درگیری ها در قره باغ ادامه دارد و ایروان و باکو از پیروزی خود خبر می دهند.

خبرگزاری دولتی تاس نیز امروز در گزارشی با اشاره به تلاش های مسکو برای میانجی گری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان و دعوت از دو کشور برای خویشتنداری نوشت: دومای روسیه در حال تنظیم بیانیه ای در مورد وضعیت قره باغ است که در آن دعوت به پایان درگیریهای مسلحانه و پیشنهاد برای کمک میانجی گرانه به دو طرف برای حل و فصل صلح آمیز مناقشه است.

رسانه روسی افزود: مطابق این بیانیه که توسط کمیسیون امور کشورهای همسود و همگرایی اوراسیایی و ارتباط با هم میهنان روسی دومای روسیه تنظیم شده است و امروز صادر خواهد شد، نمایندگان دوما از متشنج شدن اوضاع قره باغ ابراز نگرانی جدی کرده و بکارگیری نیروی نظامی از دو طرف را محکوم کردند.

تاس نوشت: نمایندگان دومای روسیه از طرف های مناقشه می خواهند که بطور فوری به پای میز مذاکره بازگشته و برای میانجی گری به منظور تثبیت اوضاع اعلام آمادگی می کنند.   

ریانووستی خبرگزاری دیگر روسیه نیز با اشاره به درگیری بین ارامنه و آذری ها و اتهامات متقابل دو طرف به یکدیگر برای آغاز درگیریها نوشت: امروز در شورای امنیت نشستی برای بررسی مناقشه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان برگزار می شود که انگلیس، آلمان، فرانسه، استونی و بلژیک خواستار آن شدند.

این رسانه روسی به نقل از یک مقام آگاه در شورای امنیت نوشت: نشست شورای امنیت برای بررسی مناقشه در قره باغ در فرمت حضوری و پس از نشست بررسی وضعیت سوریه برگزار می شود.

در گزارش این رسانه خاطرنشان شد: تعدادی از کشورها از جمله روسیه و فرانسه از طرف های مناقشه دعوت به خویشتنداری کردند. ترکیه اعلام کرده است که در شرایط تشدید مناقشه در قره باغ کوهستانی، هرگونه کمکی که جمهوری آذربایجان بخواهد در اختیار این کشور قرار می دهد.  

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه نیز امروز در برنامه خبری خود گفت که در منطقه قره باغ، مناقشه مسلحانه بین طرف های درگیر در خطوط حائل آغاز شده و به شدت جریان دارد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از کشته شدن ۵۰۰ سرباز ارمنی و نابودی حدود ۲۰ قبضه تسلیحات سنگین و ۱۸ پهباد و ۳ انبار مهمات خبر داده است و وزارت دفاع ارمنستان نیز از کشته شدن ۲۰۰ سرباز آذری و نابودی چندین دستگاه تانک و پهباد و بالگرد خبر داده است.

رسانه روسی با اشاره به درخواست ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از طرف های ارمنی و آذری برای پایان دادن به درگیری اعلام کرد: جامعه جهانی از وضعیت قره باغ بشدت نگران است و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از طرف های مناقشه خواست به اقدامات جنگی پایان داده و به پای میز مذاکره بازگردند.

واکنش مقامات روسیه به ازسرگیری درگیری در قره باغ

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز یکشنبه در گفت وگوی تلفنی با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان با وی، در خصوص درگیری‌های اخیر میان نیروهای آذری و ارمنی در قره‌باغ، خواستار توقف این تنش‌ها شد.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین و پاشینیان درخصوص تشدید تنش ها در منطقه مناقشه قره باغ تبادل نظر کردند رئیس جمهوری روسیه از وضعیت این منطقه ابراز نگرانی کرد.

وی تصریح کرد که هم اکنون باید تمام تلاش های ممکن برای جلوگیری از گسترش دامنه رویارویی ها بکار گرفته و اقدامات نظامی متوقف شود.   

دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز دیروز اعلام کرد که روسیه خواهان توقف فوری جنگ و مناقشه مسلحانه در قره باغ است و تلاش می کند تا این وضعیت به روند حل و فصل سیاسی-دیپلماتیک بازگردد.  

به گفته سخنگوی پوتین، وضعیت خطوط حائل در منطقه مناقشه قره باغ، مایه نگرانی جدی روسیه و تعدادی از کشورها شده است.

وی افزود: وزیر خارجه روسیه از نخستین ساعات آغاز مناقشه، با همتایان خود از ایروان و باکو در تماس بود و علاوه بر آن پوتین به ابتکار طرف ارمنی با نخست وزیر ارمنستان گفت وگو کرد.  

سخنگوی پوتین به این پرسش که آیا کرملین معتقد است که تشدید مناقشه در قره باغ بطور عمدی و هدفمند برای فشار بر روسیه صورت گرفته است، پاسخ منفی داد.  

 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز روز یکشنبه در تماس های تلفنی با وزیران خارجه ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، در مورد امکان پایان دادن به درگیری های بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان رایزنی و گفت وگو کرد.

به گزارش ایرنا وزارت خارجه روسیه،  لاوروف در گفت و گوی تلفنی با مولود چاووش اوغلو با وی درخصوص اوضاع منطقه مناقشه قره باغ تبادل نظر کرد و طرفین بر ضرورت برقراری آتش بس فوری در منطقه قره باغ و تثبیت اوضاع در خطوط حائل تاکید کرده و به بستگان و نزدیکان قربانیان این درگیری مسلحانه تسلیت گفتند.  

وزیر خارجه روسیه با  «زهراب مناتسکانیان»  وزیر امور خارجه ارمنستان هم تماس تلفنی گرفت و با ابراز نگرانی شدید از تشدید خصومت ها در قره باع کوهستانی بین باکو و ایروان، بر لزوم آتش بس فوری تاکید کرد.

لاوروف  با ابراز نگرانی شدید از درگیری های گسترده در منطفه قره باغ و کشته زخمی شدن نظامیان و غیر نظامیان  بر لزوم آتش بس فوری در خطوط حائل در این منطقه تأکید کرد و گفت که روسیه به همراه سایر اعضای گروه مینیسک برای حل و فصل خصومت ها و برقراری ثبات و ارامش  بین طرفین مناقشه ادامه می دهد.

وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گوی تلفنی با جیحون بایراموف همتای آذربایجانی خود نیز، در خصوص تشدید تنش ها و وضعیت متشنج منطقه مناقشه قره باغ تبادل نظر کرد. و در رابطه با ادامه تیراندازی ها در خطوط حائل که منجر به تلفات انسانی از جمله در بین غیرنظامیان شده است، ابراز نگرانی کرد.

طرف روسی با تاکید بر صرورت برقراری آتش بس فوری خاطرنشان کرد که روسیه به همراه سایر اعضای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به اقدامات میانجیگرایانه برای ایجاد ثبات ادامه می دهد.

آندره رودنکو معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز با تاکید بر موضع روسیه در مساله قره باغ در جمع خبرنگاران گفت که مسکو از همه بازیگران خارجی و داخلی می خواهد که حداکثر خویشتنداری را از خود نشان دهند.

به گزارش تاس، رودنکو گفت: در شرایط کنونی باید حداکثر احتیاط را به خرج داد تا بطور فوری آتش بس برقرار شده و طرف های مناقشه به پای میز مذاکره بازگردند.  

مقام ارشد وزارت خارجه روسیه گفت: روسیه به عنوان یکی از سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در روند حل مساله قره باغ از سال ۱۹۹۱ مشارکت فعال دارد و ما مصمم هستیم به تماس ها در این مورد با همه شرکا ادامه دهیم.

رودنکو با بیان اینکه مسکو با نمایندگان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در تماس است، اظهار داشت: همکاری در چارچوب این فرمت با موفقیت جریان دارد و امیدواریم که این همکاریها در شرایط کنونی تنش ها در قره باغ به ثمر بنشیند.  

وی وضعیت کنونی قره باغ را بسیار خطرناک خواند و افزود: برای نخستین بار از سال ۲۰۱۶، دو طرف از تسلیحات سنگین و بالگرد و توپخانه استفاده می کنند.

نظر شما