شناسهٔ خبر: 43044165 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین خبرها از تنش در قره‌باغ؛ ادامه درگیری و افزایش تلفات/ گوترش و آمریکا خواهان آتش‌بس فوری شدند/ گزارش‌های غیر رسمی از ورود عناصر خارجی به جنگ

صاحب‌خبر -

شفقنا- درگیری مسلحانه در منطقه مورد مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان همچنان ادامه دارد و قربانیان بیشتری بر جای می گذارد؛ در واکنش به آن نیز جامعه بین الملل دو طرف درگیر را به برقراری آتش بس فوری و آغاز مذاکره دعوت می کند در حالی که گزارش های غیر رسمی نیز از ورود عناصر خارجی به درگیری آنها حکایت دارد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، منطقه ارمن نشین «ناگورنو-قره باغ» یا همان «قره باغ کوهستانی» که در جنوب شرق جمهوری آذربایجان واقع شده و در اوایل دهه ۹۰ قرن گذشته میلادی به اشغال جدایی طلبان مورد حمایت ارتش ارمنستان درآمده، از صبح دیروز (یک شنبه) شاهد تشدید تنش و درگیری مسلحانه میان دو طرف بوده جایی که دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری در خط تماس متهم می کنند و در نتیجه آن نیز، شمار زیادی از افراد نظامی و غیر نظامی کشته و زخمی شدند.

ناگورنو-قره باغ که از نظر سازمان ملل متحد همچنان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است و هیچ یک از کشورهای جهان نیز دولت خودخوانده مورد حمایت ارمنستان در آن تحت عنوان «جمهوری قره باغ کوهستانی» را به رسمیت نمی شناسند، طی سه دهه اخیر بارها شاهد درگیری های مسلحانه با هزاران کشته و زخمی بوده و در آخرین مورد پیش از درگیری های دیروز و امروز (دوشنبه) نیز، دو طرف در ماه ژوئیه سال جاری میلادی با یکدیگر درگیر شدند و از وقوع تلفات جانی خبر دادند.

در این گزارش به جدیدترین تحولات مربوط به درگیری میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ در دومین روز آن و ادامه واکنش های منطقه ای و بین المللی به این مسئله می پردازیم:

 

پیام ترکیه به ارمنستان: تروریست‌های خارجی را وارد جنگ نکنید

شفقنا- وزیر دفاع ترکیه به ارمنستان نسبت به استفاده از تروریست های خارجی در جنگ با جمهوری آذربایجان هشدار داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از النشره، ترکیه خود را وارد جنگ ارمنستان با جمهوری آذربایجان در قره باغ کرده است.

دولت ارمنستان مدعی است که ترکیه مستقیما در این جنگ نقش دارد و نه تنها با پهپاد و جنگنده های خود به جمهوری آذربایجان کمک می کند بلکه حتی شبه نظامیان سوری را نیز به منطقه فرستاده است.

ترکیه هم اتهامات مشابهی را به ارمنستان وارد کرد جایی که خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه گفت: از ارمنستان می خواهیم که حملات خود را متوقف کند و مزدوران و تروریست هایی را که از خارج وارد کرده از منطقه بیرون ببرد.

وی ادامه داد: ارمنستان باید از اراضی آذربایجان که اشغال کرده عقب نشینی کند و در این صورت است که زمینه برای آتش بس و صلح و آرامش در منطقه مهیا می شود. باید تاکید کنیم که ترکیه در کنار دولت دوست و برادر آذربایجان برای دفاع از سرزمینشان خواهد بود.

پیش از این هم سفیر ارمنستان در مسکو تاکید کرد که ترکیه شبه نظامیان سوری را به قره باغ آورده تا به طور مستقیم با نیروهای ارمنستان مبارزه کنند.

 

اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری درگیری در قره‌باغ شد

شفقنا- اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قره باغ شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از النشره، درگیری شدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز گذشته در قره باغ آغاز شده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه ای از دو طرف درگیری خواست که هر چه سریعتر به جنگ پایان دهند و مذاکرات را برای رسیدن به راه حلی مناسب از سر بگیرند.

 

کشته شدن ۳۰ نیروی ارمنستانی و ۶ آذربایجانی در جنگ قره‌باغ

شفقنا- وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که از آغاز درگیری با جمهوری آذربایجان در منطقه مرزی قره باغ، ۳۰ سرباز این کشور کشته شده اند در حالی که وزارت دفاع آذربایجان نیز از کشته شدن ۶ نیروی خود خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آر تی عربی، از روز گذشته درگیری شدید میان نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه مرزی قره باغ آغاز شده است.

«آرتسرون هوهانیسیان»، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان امروز (دوشنبه) اعلام کرد: ۲۰۰ نیروی متعلق به ارتش دفاع اقلیم قره باغ در نتیجه این درگیری زخمی شده اند. همه زخمی ها تحت درمان قرار دارند و بعضی از آنها هم به شهر یریفان فرستاده شده اند این درحالی است که تاکنون ۳۰ نفر از نیروهای ما هم در این درگیری کشته شده اند.

و اما در همین راستا وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز از کشته شدن شش سرباز و زخمی شدن ۲۶ نیروی دیگر آنها در نتیجه درگیری با ارمنستان در منطقه مرزی قره باغ خبر داد.

درگیری در این منطقه مرزی مورد اختلاف که از روز گذشته آغاز شد همچنان ادامه دارد. دو طرف از سلاح های سبک و سنگین استفاده کرده اند و فعلا تلاش های میانجیگری و هشدارهای کشورهای دیگر جواب نداده است.

 

آذربایجان از تسلط بر ارتفاعات استراتژیک در قره‌باغ خبر داد

شفقنا- وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز (دوشنبه) اعلام کرد که نیروهای این کشور کنترل شماری از بلندی های استراتژیک در نزدیکی روستای تالیش واقع در منطقه قره باغ را به دست گرفته اند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آر تی عربی، «آنار عیوض اف»، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در گفت و گو با یک روزنامه در باکو گفت: پایگاه های دشمن در حال بمباران موشکی، توپخانه ای و هوایی هستند و همین موضوع دشمن را ودار به عقب نشینی و تخلیه پایگاه ها کرده است.

این سخنگو افزود: «لرنک پاپیان»، فرمانده گردان هوابرد وابسته به ارتش ارمنستان در جریان درگیری ها در محور روستای تالیش کشته شده است.

او افزود: یگان نظامی تحت فرماندهی پاپیان بیشتر نیروهای خود را از دست داده است.

ارتش جمهوری آذربایجان روز گذشته نیز اعلام کرده بود که نیروهایش شش روستا و چندین تپه استراتژیک را در جریان تشدید تنش نظامی با طرف ارمنی در دو منطقه فضولی و جبرائیل از دست نیروهای جمهوری خودخوانده قره باغ خارج کرده اند.

از سوی دیگر مقامات ارمنستان نیز امروز از بازپس گیری شماری از پایگاه هایی که روز گذشته از دست داده بودند، خبر دادند.

 

ابراز نگرانی اوکراین از تنش در قره‌باغ

شفقنا- وزارت خارجه اوکراین از افزایش تنش و درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان ابراز نگرانی و تاسف کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از النشره، وزارت خارجه اوکراین به درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان واکنش نشان داد و دو طرف را به گفت و گو فرا خواند.

در بیانیه وزارت خارجه اوکراین آمده است: شرایطی را که باعث افزایش تنش شده است بررسی می کنیم. از طرف های درگیری می خواهیم که برای حل کردن این بحران به راه های مسالمت آمیز روی آورند و سر میز مذاکره بنشینند.

 

سفیر ارمنستان در روسیه: ترکیه جنگجویان سوری را به قره‌باغ منتقل کرده است

شفقنا- «واردان توگانیان»، سفیر ارمنستان در روسیه اظهار داشت: جنگجویانی که ترکیه از سوریه آورده بود وارد میدان جنگ قره باغ شده اند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آر تی عربی؛ سفیر ارمنستان تاکید کرد: ترکیه حدود چهار هزار جنگجوی را از اردوگاه های آموزشی در سوریه به جنگ قره باغ منتقل کرده است.

وزارت دفاع ارمنستان دیروز (یک شنبه) اعلام کرد که در حال تحقیق درباره اطلاعاتی است که توسط «دیده بان حقوق بشر سوریه» منتشر شده مبنی بر این که عناصر شبه نظامی از سوریه به جمهوری آذربایجان منتقل شده و در جنگ قره باغ مشارکت دارند.

بر اساس اطلاعاتی که دیده بان حقوق بشر سوریه منتشر کرده، عناصر شبه نظامی از سوریه در جنگ قره باغ شرکت دارند.

از سوی دیگر «حکمت حاجی اف»، معاون رئیس جمهوری آذربایجان در امور سیاست خارجی، صحت گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه مبنی بر مشارکت عناصر شبه نظامی از سوریه در درگیری های قره باغ را رد کرد و آن را «گزافه گویی» خواند.

این در حالی است که روز گذشته ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که ادعا می شد آنها مربوط به مزدورانی سوری است که از طریق ترکیه به جبهه های نبرد در قره باغ منتقل شده اند.

 

ادامه تنش‌های میان ارمنستان و آذربایجان در منطقه قره‌باغ

شفقنا- وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که درگیری با نیروهای جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ همچنان ادامه دارد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا و به نقل از آر تی عربی، آرتسرون هوهانیسیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در صفحه فیسبوک خود با اعلام این که اوضاع هنوز آرام نشده و تنش‌ها همچنان ادامه دارد نوشت: درگیری‌ها شب گذشته نیز ادامه داشته و نیروهای ما به پیروزی قابل توجهی دست یافته‌اند.

وی همچنین اظهار کرد که آمار ارائه شده از سوی آذربایجان درباره میزان تلفات و خسارت وارد شده به ارتش ارمنستان، واقعیت ندارد.

از سوی دیگر، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد که نیروهای ارمنستان امروز (دوشنبه) شهرستان ترتر را بمباران کردند.

 

گوترش خواستار پایان فوری درگیری میان آذربایجان و ارمنستان شد

شفقنا- آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان این که به شدت نسبت به از سر گیری مجدد خصومت ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان نگران است، تاکید کرد که این سازمان خواستار پایان فوری جنگ است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الجزیره، در بیانیه سازمان ملل آمده است: دبیرکل به شدت از طرفین می خواهد که فوراً جنگ را متوقف کنند، تنش ها را کاهش داده و به مذاکرات معنی دار برگردند.

در این بیانیه، گوترش استفاده از نیروی نظامی را محکوم کرده و از تلفات غیرنظامیان در این درگیری ها ابراز تاسف نموده است.

وی همچنین تاکید کرده که فورا با رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان صحبت خواهد کرد.

 

یک کارشناس سیاسی: آذربایجان و ارمنستان در آستانه یک جنگ کامل قرار دارند

شفقنا- یک محقق ارشد موسسه سیاست خارجی فنلاند، درگیری های میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ را بسیار نگران کننده توصیف کرد و گفت: این دو کشور در آستانه یک جنگ کامل قرار دارند و اوضاع بسیار ملتهب است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از ایلتاسانومات، تونی آلرانتا، محقق ارشد موسسه سیاست خارجی فنلاند، توضیح داد: در این شرایط، دو طرف با تشدید درگیری ها ادعای مرگ غیرنظامیان را در دو طرف مرزها مطرح می کنند و یکدیگر را به ارتکاب خشونت متهم کرده اند.

وی با اشاره به درگیری های مرزی میان دو کشور در ماه ژوئیه و کشته شدن ۲۰ سرباز گفت: به نظر می رسد که برخی فاکتورها در سیاست داخلی دو کشور نیز در این درگیری ها نقش دارد و هر دو کشور تلاش می کنند تا به مردم خود نشان دهند که از رهبری قوی برخوردارند.

آلارانتا با اشاره به حمایت فوری ترکیه از جمهوری آذربایجان و حمایت روسیه از ارمنستان گفت: روسیه تاکید کرده که خواهان آتش بس و بازگشت طرفین به میز مذاکره است.

این کارشناس با اشاره به فراخوان ارتش ارمنستان در روز یک شنبه برای جذب مردان بالای ۱۸ سال ادامه داد: درگیری های نظامی احتمالاً باعث آوارگی برخی از ساکنین مناطق مرزی می شود. این آوارگان بیشتر راهی ترکیه و روسیه می شوند.

 

آمریکا خواهان توقف فوری درگیری آذربایجان و ارمنستان شد

شفقنا- وزارت خارجه آمریکا ضمن محکومیت تشدید خشونت میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دو طرف را به توقف فوری اقدامات خصمانه ترغیب کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «اسکای نیوز عربی»، وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه یک شنبه با صدور بیانیه ای، جمهوری آذربایجان و نیروهای جدایی طلب مورد حمایت ارمنستان در منطقه «ناگورنو – قره باغ» را برای توقف فوری اقدامات خصمانه در این منطقه مورد مناقشه شاهد شدیدترین درگیری های پنج سال اخیر، ترغیب کرد.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، «استفن بیگن»، معاون وزیر خارجه آمریکا با دو طرف درگیر در منطقه قره باغ تماس گرفته تا آنها را برای توقف فوری اقدامات خصمانه و به کار گیری کانال های ارتباط مستقیم جهت جلوگیری از تشدید بیشتر تنش و خودداری از مواضع و اقدامات بدون فایده ترغیب کند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود همچنین تاکید کرده که این کشور، مشارکت طرف های خارجی در خشونت رو به افزایش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بی فایده خواهد بود و تنها به تشدید تنش های منطقه ای منجر می شود.

 

ارمنستان مدعی شد: ۲۰۰ سرباز جمهوری آذربایجان کشته شده‌اند

شفقنا- وزارت دفاع ارمنستان مدعی شد که از صبح امروز تاکنون طی درگیری‌های منطقه قره‌باغ، ۲۰۰ نیروی ارتش جمهوری آذربایجان کشته شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آر تی عربی، «آرتسرون هوهانیسیان»، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان همچنین ادعا کرد که در جریان این درگیری‌ها، ۳۰ خودروی زرهی و تانک و ۲۰ پهپاد ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ منهدم شده‌اند.

او در ادامه در خصوص انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ورود عناصر شبه نظامی از سوریه به جمهوری آذربایجان از سوی ترکیه نیز گفت که ایروان در این خصوص تحقیق می‌کند.

هوهانیسیان تأکید کرد که ارمنستان تردیدی ندارد که سلاح‌های ترکیه از سوی ارتش جمهوری آذربایجان به کار گرفته می‌شود.

 

نظر گورباچف درباره تشدید تنش در قره‌باغ

شفقنا- رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی درباره درگیری‌های قره باغ دیدگاهش را بیان کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، میخائیل گورباچف، رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی درباره وضعیت قره باغ گفت: اگر یکی از طرف‌ها بخواهد پیروز شود، این تنها منجر به تشدید و درگیری برای سال‌های طولانی خواهد شد، برعکس، لازم است برای بهبود روابط تلاش کنیم و به طور مشترک به دنبال راهی برای برون رفت از بحران و راه حل درگیری‌ها باشیم و این به نفع دو ملت است.

گورباچف گفت: اگر کسی بخواهد برنده شود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و تنها اوضاع و درگیری‌ها سال‌ها ادامه خواهند داشت اما اگر به بهبود روابط فکر کنید، باید بدانید دو طرف از هم جدا نمی‌شوند و در چنین شرایط دشواری باقی نمی‌مانند، لازم است که موارد مشترک را پیدا کنیم تا به حل و فصل وضعیت کمک کند.

وی تأکید کرد که این مسیر نباید به این شکل باشد که یک طرف ضرر ببیند و یک طرف سود ببرد. نباید ما دو نفر را درگیر کنیم، باید با آنها ارتباط برقرار کنیم، باید بر این واقعیت تمرکز کنیم که تنها سود اینجا است که هر دو نفر به آن دست پیدا کنند. اما اگر آنها می‌خواهند چیزی را خراب کنند، چیزی را نابود کنند. پس هیچ فایده‌ای نصیب آنها نخواهد شد.

به نظر وی، وضعیت منطقه جدی است و او بر این باور است که تنها پیدا کردن راه حل این درگیری می‌تواند به نفع هر دو طرف باشد.

هنگامی که از او خواسته شد تا روشن کند که به نظر وی طرف روس در این شرایط چگونه باید کار کند و آیا فدراسیون روسیه می‌تواند به عنوان واسطه در چنین مذاکراتی عمل کند، خاطر نشان کرد: این همان چیزی است که من گفتم، چیز دیگری لازم نیست.

رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی افزود: دیگر نیازی به آتش افروزی نیست. در همه جا انواع حوادث وجود داشته‌اند اما همه با در نظر گرفتن منافع هر دو ملت به نتیجه مثبتی رسیده‌ و فرصت‌هایی را برای برقراری روابط به تدریج پیدا کردند.

 

ظریف، آذربایجان و ارمنستان را به خویشتنداری و آتش‌بس دعوت کرد

شفقنا- وزیر خارجه ایران در گفت و گوی تلفنی جداگانه با همتایان آذربایجانی و ارمنستانی خود، دو طرف را به خویشتنداری، آتش بس و پایان فوری خصومت‌ها و همچنین آغاز مذاکره دعوت کرد.

در پی بروز درگیری نظامی میان دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امشب در گفت و گوی تلفنی جداگانه با جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و زهراب مناتسکانیان، وزیر امور خارجه ارمنستان ضمن اطلاع از آخرین وضعیت و شرایط میدانی و همچنین ابراز نگرانی از شرایط بوجود آمده، دو طرف را به خویشتنداری، آتش بس و پایان فوری خصومت‌ها و همچنین آغاز مذاکره در چارچوب حقوق و قوانین بین المللی فرا خواند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین آمادگی جمهوری اسلامی برای استفاده از تمام ظرفیت‌های خود به منظور برقراری آتش بس، آغاز گفت و گو و استقرار صلح و آرامش را به دو طرف اعلام کرد.

 

اشاره ارمنستان به امکان به رسمیت شناختن استقلال قره‌باغ

شفقنا- با ادامه تنش نظامی با جمهوری آذربایجان در قره‌باغ، نخست‌وزیر ارمنستان امروز (یک شنبه) گفت، که ایروان قصد دارد پرونده به رسمیت‌ شناختن استقلال جمهوری خودخوانده قره‌باغ را بررسی کند.

به گزارش ایسنا به نقل از آر تی عربی، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در سخنرانی خود مقابل پارلمان گفت: بله باید مساله به رسمیت شناختن استقلال جمهوری قره‌باغ را بررسی کنیم.

او افزود: باید این موضوع در دستور کار ما قرار بگیرد. ما آن را به جد بررسی خواهیم کرد. منتظر همه سناریوهای مربوط به تحولات هستیم.

نخست‌وزیر ارمنستان پیشتر گفته بود: بر اساس تصمیم دولت، حکومت نظامی و بسیج کامل مردمی در جمهوری ارمنستان اعلام شده است؛ این تصمیم بلافاصله پس از انتشار اجرایی می‌شود. من به تمامی پرسنل ارتش تاکید دارم تا در کمیسیون‌های نظامی منطقه‌ای اوضاع را گزارش دهند.

 

خبرهای مربوط به آغاز درگیری و نخستین واکنش های خارجی به آن را می توانید اینجا ببینید

نظر شما