شناسهٔ خبر: 43022929 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین خبرها از درگیری در قره‌باغ؛ باکو و ایروان یکدیگر را متهم کردند/ اعلام حمایت اردوغان از آذربایجان در برابر ارمنستان/ ایران، روسیه، اروپا و پاپ خواهان آتش‌بس و گفت‌وگو شدند

صاحب‌خبر -

شفقنا- به دنبال بروز درگیری مسلحانه در منطقه مورد مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان، هر یک از این دو کشور طرف مقابل را به آغاز حمله متهم کردند و برخی مقامات منطقه و جهان نیز خواهان پایان درگیری و گفت و گوی دو طرف شدند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، منطقه ارمن نشین «ناگورنو-قره باغ» یا همان «قره باغ کوهستانی» در جنوب شرق جمهوری آذربایجان که در اوایل دهه ۹۰ قرن گذشته میلادی به اشغال جدایی طلبان مورد حمایت ارتش ارمنستان درآمد و پس از آن نیز با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرد، از صبح امروز (یک شنبه) شاهد تشدید تنش نظامی و درگیری مسلحانه میان دو طرف است جایی که هر یک از آنها، نیروهای طرف مقابل در خط تماس را به بمباران خاک خود از جمله مناطق مسکونی متهم می کنند.

منطقه ناگورنو-قره باغ که از نظر سازمان ملل متحد همچنان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است و دولت خودخوانده مورد حمایت ارمنستان در آن را هیچ یک از کشورهای جهان به رسمیت نمی شناسند، طی سه دهه اخیر بارها شاهد درگیری های نیروهای مسلحانه با هزاران کشته و زخمی بوده و در آخرین مورد نیز، دو طرف در ماه ژوئیه سال جاری میلادی با یکدیگر درگیر شدند و از وقوع تلفات جانی خبر دادند.

در جریان درگیری های امروز نیز مقامات جمهوری آذربایجان اعلام کردند که دست کم شش شهرک مورد حمله قرار گرفته، تعدادی از مردم محلی کشته و زخمی شده و زیرساخت های غیر نظامی نیز به طور جدی آسیب دیده است.

در سوی مقابل نیز، وزارت دفاع ارمنستان ضمن تاکید بر این که نیرو‌های جمهوری آذربایجان آغازگر حملات هوایی و موشکی به سمت منطقه قره باغ بودند، هشدار داد که مسئولیت پیامدهای چنین اقدامی بر عهده رهبران سیاسی و نظامی این کشور می باشد.

این در حالی است که در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا که ریاست مشترک آن از سال ۱۹۹۷ بر عهده روسیه، فرانسه و آمریکا است، آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان برقرار شده با این حال تلاش های بین المللی برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ تاکنون بدون نتیجه بوده است.

در این گزارش به آخرین تحولات مربوط به درگیری میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ و واکنش های منطقه ای و بین المللی به این رویداد می پردازیم:

 

اتحادیه اروپا خواستار پایان فوری درگیری های ارمنستان و آذربایجان شد

شفقنا- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای خواستار توقف فوری درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و انجام مذاکرات صلح شد.

به گزارش شفقنا به نقل از تسنیم، «جوزپ بورل»، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی در بیانیه ای گفت: اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری خصومت ها، تنش زدایی و رعایت دقیق آتش بس است.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، بورل با اشاره به سازمان همکاری اقتصادی و توسعه برای حل اختلاف بین دو کشور، افزود: بازگشت به مذاکرات بدون هیچ گونه پیش شرط جهت حل و فصل مناقشه قره‌باغ تحت نظارت گروه مینسک امری لازم است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در حساب توییتری خود گفت که تشدید نگران کننده در منطقه قره باغ کوهستانی، ثبات منطقه را تضعیف می‌کند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز بعد از ظهر امروز در خصوص دور تازه درگیری‌ها بین دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و ارمنستان موضع گیری کرد و گفت که دو کشور باید بی درنگ خصومت علیه همدیگر را متوقف کنند چرا که این کشمکش تنها از طریق مجاری دیپلماتیک قابل رفع شدن است.

 

اعلام آمادگی ایران برای فراهم کردن زمینه گفت‌وگو میان ارمنستان و آذربایجان

شفقنا- وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر از آمادگی ایران برای فراهم کردن زمینه گفت‌وگو میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش شفقنا، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر به افزایش تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دو همسایه شمالی ایران اشاره کرد.

وی در این پیام توئیتری به زبان انگلیسی نوشت: ایران خشونت نگران کننده در قره‌باغ کوهستانی را از نزدیک زیر نظر دارد؛ ما خواستار پایان فوری خصومت‌ها و گفت‌وگو برای حل اختلافات هستیم؛ همسایگان ما اولویت ما هستند و ما آماده فراهم کردن زمینه خوب برای ممکن کردن گفت‌وگوها هستیم؛ منطقه ما هم اکنون نیازمند صلح است.

 

ایران خواهان توقف فوری درگیری و آغاز گفت‌وگوی میان آذربایجان و ارمنستان شد

شفقنا- سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن درخواست توقف فوری درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و آغاز گفت‌وگوی میان دو کشور، آمادگی ایران برای استفاده از ظرفیت‌های خود به منظور برقراری آتش بس و گفت‌وگو را اعلام کرد.

به گزارش شفقنا، «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یک شنبه) در ارتباط با درگیری‌های نظامی به وقوع پیوسته میان جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و با نگرانی درگیری‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان را دنبال می‌کند و ضمن دعوت طرفین به خویشتنداری، خواستار توقف فوری درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگو بین دو کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین آمادگی جمهوری اسلامی برای استفاده از همه ظرفیت های خود به منظور برقراری آتش بس و آغاز گفت‌وگوها بین طرفین را اعلام کرد.

 

انتقال مخالفان سوری تحت حمایت ترکیه به آذربایجان

شفقنا- دیده‌بان حقوق بشر سوریه تاکید کرد که ترکیه شماری از عناصر مسلح تحت حمایت خود در سوریه را به جمهوری آذربایجان انتقال داده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از پایگاه خبری النشره، دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوری که مرکز آن در لندن است، اعلام کرد که ترکیه گروهی از شبه نظامیان گروه های مسلح تحت حمایت خود را از شمال سوریه به جمهوری آذربایجان منتقل کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه در این باره عنوان کرد: گروهی از مبارزان گروه های سوری وابسته به آنکارا، وارد خاک آذربایجان شدند جایی که چند روز پیش از منطقه عفرین در شمال غرب حلب وارد ترکیه شده بودند و دولت این کشور نیز آنها را از طریق خاک خود به آذربایجان انتقال داد.

این نهاد به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: در چارچوب اصرار ترکیه بر تبدیل مبارزان سوری وابسته به خود به مزدور و تسلیم کامل آنها در برابر این خواسته، گروه دیگری آماده خروج به سمت آذربایجان می شوند.

این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر سوریه سه روز پیش نیز گزارش داده بود که دولت ترکیه بیش از ۳۰۰ تن از عناصر گروه های مسلح تحت حمایت خود را از روستاها و شهرک های منطقه عفرین منتقل کرده است.

 

نگرانی مسکو از افزایش تنش میان ارمنستان و آذربایجان

شفقنا- وزیر امور خارجه روسیه از افزایش تنش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آر تی عربی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با همتای آذربایجانی خود جیحون بایراموف تماس گرفته و نگرانی خود از افزایش تنش میان این کشور و ارمنستان در قره باغ را بیان داشت.

تبادل آتش بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان در خط مرزی قره باغ باعث کشته شدن تعدادی از شهروندان شد و همین باعث شد تا لاوروف در تماس با بایراموف نگرانی عمیق مسکو را اعلام کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: لاوروف در این تماس، بر ضرورت توقف فوری درگیری تاکید کرد. روسیه با دیگر روسای مشترک مجموعه مینسک (سازمان امنیت و همکاری در اروپا که با موضوع حل و فصل مناقشه قره باغ تشکیل شد) تلاش های میانجیگری خود را با هدف بازگرداندن اوضاع  در مرز دو کشور به حالت عادی ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه روسیه پیش از این هم اعلام کرده بود که لاوروف تماس های زیادی با مقامات آذربایجانی و ارمنستانی برای برقراری آتش بس داشته و از آنها خواسته که به جای درگیری، سر میز مذاکره بنشینند تا مشکلات را برطرف کنند.

 

ابراز نگرانی شورای اروپا نسبت به تشدید تنش میان ارمنستان و آذربایجان

شفقنا- رییس شورای اروپا نسبت به تشدید تنش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش شفقنا، «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا امروز (یک شنبه) با انتشار پیامی توئیتری نوشت: گزارش‌ها درباره اعمال خصمانه در منطقه درگیری ناگورنو قره‌باغ‌ به شدت نگران‌کننده است.

ایلنا نوشت: شارل ضمن تاکید بر این که اقدامات نظامی باید خیلی سریع برای جلوگیری از تشدید تنش متوقف شود، گفت که بازگشت فوری و بدون پیش‌شرط به مذاکره تنها راه پیشبرد امور است.

 

پاپ: جمهوری آذربایجان و ارمنستان به جای جنگ، با هم گفت‌وگو کنند

شفقنا- رهبر کاتولیک‌های جهان از دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواست درگیری نظامی را متوقف کنند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، در حالی که پس از سالها، جمهوری آذربایجان و ارمنستان دوباره به جنگ بر سر قره‌باغ کوهستانی روی آورده‌اند، پاپ فرانسیس از آنها خواست به جای جنگ، گفت و گو کنند.

پاپ در سال ۲۰۱۶ به هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان سفر کرده بود، گفت: من برای قفقاز دعا می‎کنم که دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان به جای جنگ، مذاکره کنند و برادرانه و همدلانه اختلافات خود را حل نمایند و دست از سلاح بردارند.

دعای رهبر کاتولیک‌های جهان برای منطقه در حالی است که گزارش‌ها از کشته شدن غیرنظامیان از هر دو طرف نبرد حکایت دارد.

پاپ ۸۳ ساله که در مراسم مذهبی روز یک شنبه در میدان سنت پیتر واتیکان سخنرانی می‌کرد، از حضار خواست در سکوت برای آشتی جمهوری آذربایجان و ارمنستان دعا کنند.

 

آذربایجان: ۶ روستا را از سلطه ارمنستان خارج کردیم

شفقنا- سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از درگیری شدید با نیروهای ارمنستان در قره باغ خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از النشره، در بیانیه سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آمده است: درگیری شدیدی بین نیروهای ما با ارتش ارمنستان در منطقه ناگورنی در قره باغ رخ داد که در نتیجه آن توانستیم شش روستا را از سلطه ارمنستان خارج کنیم.

 

اردوغان: ارمنستان بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات در منطقه است

شفقنا- رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به تشدید تنش نظامی در منطقه مورد مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان، خواهان پشتیبانی جهان از باکو شد و از ایروان به عنوان بزرگ ترین تهدید برای صلح و ثبات در منطقه نام برد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه (AA)، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری این کشور بعد از ظهر امروز (یک شنبه) در یک رشته پیام در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، به تشدید تنش نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه «قره باغ» واکنش نشان داد.

اردوغان در پیام های توییتری خود ضمن تاکید بر پشتیبانی ملت ترکیه با همه توانمندی های خود از ملت آذربایجان، جامعه بین المللی را به ناتوانی مجدد در اتخاذ موضع لازم در قبال «تهاجم تحریک آمیز» ارمنستان و پاسخگویی ضروری و کافی به آن و در نتیجه، در پیش گرفتن دوباره استاندارد دوگانه متهم کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه ضمن اعلام این که کشورش به تقویت همبستگی خود با جمهوری آذربایجان بر اساس اصل «یک ملت در دو کشور» ادامه خواهد داد، نوشت: همه جهان را به ایستادن در کنار آذربایجان در مبارزه خود علیه اشغالگری و ستمگری ارمنستان فرا می خوانیم.

شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه نیز در این باره گزارش داد که در پیام های توییتری اردوغان آمده است: ارمنستان که حمله دیگری علیه آذربایجان انجام داده، بار دیگر نشان داد که بزرگ ترین تهدید برای صلح و ثبات در منطقه به شمار می آید؛ ملت ترکیه امروز همان گونه که همیشه بوده، از برادران آذربایجانی خود حمایت می کند.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری ترکیه ضمن اعلام این که امروز به صورت تلفنی با همتای آذربایجانی خود «الهام علی‌اف» گفت و گو کرده، از ملت ارمنستان نیز درخواست کرد که سرنوشت خود را از دستان رهبرانشان بیرون بکشند چرا که به گفته وی، آنها را همانند عروسک به کار می گیرند و به سوی یک فاجعه می کشانند.

 

هدف قرار گرفته شدن تیم خبرگزاری آناتولی از سوی ارمنستان

شفقنا- خبرگزاری آناتولی ترکیه تاکید کرد که تیم خبری این شبکه هنگام پوشش خبری مواضع ارتش جمهوری آذربایجان، از سوی ارتش ارمنستان هدف قرار گرفته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آر تی عربی، خبرگزاری آناتولی ترکیه امروز (یک شنبه) اعلام کرد که ارتش ارمنستان تیم خبری این خبرگزاری را هنگام پوشش خبری از مواضع نظامی و شهری جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه مرزی هدف قرار داده است.

خبرنگار این شبکه اعلام کرد: تیم آناتولی همراه با تیم خبری شبکه «تی‌آر‌تی» ترکیه به محور تیراندازی صبح امروز برای رصد حملات ارمنستان نزدیک شده بودند.

این خبرنگار افزود: نیروهای ارمنستان شماری خمپاره و تیر به ۱۰۰ متری محل حضور تیم خبرنگاران در روستای «کابانی» از توابع شهر «ترتر» غرب آذربایجان شلیک کردند.

به گفته این تیم خبری که خود در محل درگیری های مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان حضور دارند، دو پهپاد پیش از پرتاب این خمپاره ها، از سوی ارتش ارمنستان به پرواز درآمده بوده است.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که خبرنگاران این شبکه توانستند با پناه گرفتن پشت خودروی تیم خبری در آخرین لحظات جان خود را نجات دهند و از محل تیراندازی دور شوند.

این در حالی است که سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در خصوص درگیری‌های امروز گفته است: نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی شهرک‌های حاشیه خط مقابله نظامی در منطقه قره باغ آتش گشوده‌اند، در این حملات تلفات غیرنظامی نیز گزارش شده است.

سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان نیز ضمن تایید این درگیری‌ها، اعلام کرد که نیرو‌های جمهوری آذربایجان به سمت منطقه قره باغ حملات هوایی و موشکی آغاز نموده‌اند.

 

گفت‌وگوی تلفنی لاوروف و چاووش‌اوغلو درباره تنش نظامی آذربایجان و ارمنستان

شفقنا- وزرای خارجه روسیه و ترکیه در رابطه با تشدید تنش نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه دو کشور گفت و گو کردند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، خبرگزاری رسمی این کشور (TASS) ظهر امروز (یک شنبه) به نقل از یک منبع در وزارت امور خارجه ترکیه که نام وی فاش نشده، گزارش داد که «سرگئی لاوروف» و «مولود چاووش اوغلو»، وزرای خارجه دو کشور در یک گفت و گوی تلفنی، تشدید تنش نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه «قره باغ» را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این منبع در وزارت خارجه ترکیه که کشورش پیش از این بر پشتیبانی کامل خود از جمهوری آذربایجان در برابر ارمنستان تاکید کرده، در این باره اظهار داشت: وزیر (خارجه) ما گفت و گوهایی با وزیر خارجه روسیه انجام داد جایی که تهاجم ارمنستان (علیه آذربایجان) را بررسی کردند.

به دنبال آن نیز وزارت خارجه روسیه ضمن تایید گفت و گوی تلفنی لاوروف و چاووش اوغلو در رابطه با تشدید تنش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ، از تاکید آنها بر لزوم آتش بس فوری میان دو کشور، پایان تنش و آرام شدن اوضاع در منطقه مذکور خبر داد.

وزارت خارجه روسیه پیش از این نیز ضمن تاکید بر این که وزیر خارجه این کشور در گفت و گوی تلفنی با همتای ارمنستانی خود «زهراب مناتسکانیان»، در قبال ادامه درگیری در منطقه قره باغ ابراز نگرانی کرده، اعلام کرده بود که برای گفت و گوی تلفنی وی با همتای آذربایجانی خود «جیحون بایراموف» آماده سازی می کند.

 

روسیه خواستار آتش‌بس فوری میان آذربایجان و ارمنستان شد

شفقنا- وزارت خارجه روسیه طرفین درگیر در «ناگورنو – قره باغ» را به آتش بس فوری و آغاز گفت و گو فراخواند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه امروز (یک‌شنبه) در پی بالا گرفتن تنش مرزی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه «ناگورنو-قره‌باغ»، از دو طرف خواست فورا آتش‌بس اعلام کنند.

مسکو اعلام کرد: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم فوراً آتش‌بس کنند و برای تثبیت اوضاع به مذاکره روی بیاورند.

این وزارتخانه گزارش‌ها درباره تشدید تنش‌ها در منطقه مورد مناقشه و وجود شواهدی مبنی بر وجود تلفات در نتیجه درگیری‌های امروز را تایید کرد.

 

آغاز درگیری نظامی در قره‌باغ؛ یک زن و یک کودک کشته شدند

شفقنا- منابع خبری از کشته شدن یک زن و کودک ارمنی در درگیری‌های جدید در قره باغ کوهستانی خبر می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، درگیری میان جدایی‌طلبان ارمنی و ارتش جمهوری آذربایجان صبح امروز (یک شنبه) در منطقه قره باغ کوهستانی از سر گرفته شد که در این حملات یک زن و یک کودک ارمنی کشته شدند.

این درگیری‌ها پس از ماه‌ها برقراری آرامش در این منطقه از سر گرفته شده و این در حالی است که طرفین ارمنی و آذری یکدیگر را به آغاز درگیری و بمباران‌ها متهم می‌کنند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در گزارشی از حملات گسترده صبح امروز نیروهای ارمنستان به مواضع ارتش و مناطق مسکونی مرزی این کشور و کشته شدن افراد غیرنظامی خبر داده و ارمنستان نیز آذربایجان را مسئول این حملات دانسته است.

این در حالی است که وزارت ارتباطات جمهوری آذربایجان از کنترل فضای مجازی به منظور مقابله با شایعه‌پرکنی خبر داده و ارتش این کشور نیز اعلام کرده که نیازی به آماده‌باش نیروهای نظامی خود ندارد.

رویترز نیز در گزارشی اعلام کرده که دولت خودخوانده و مورد حمایت ارمنستان در قره باغ کوهستانی با اعلام حکومت نظامی، همه مردان این منطقه را به خدمت فراخوانده است.

گفتنی است که برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه به عنوان عضو گروه مینسک برای پایان دادن به اختلافات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از این دو کشور خواسته‌اند به درگیری‌ها در منطقه قره باغ پایان دهند.

 

درگیری‌ مرزی ارمنستان و آذربایجان از سرگرفته شد

شفقنا- درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک از سر گرفته شد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در حالی با صدور بیانیه ای نیروهای ارمنستان را به آغاز عملیات متهم کرد که نخست وزیر ارمنستان هم اعلام کرد که جمهوری آذربایجان آغاز کننده حمله بوده است.

ایرنا نوشت: وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در گزارشی از حملات گسترده صبح امروز (یک شنبه) نیروهای ارمنستان به مواضع  ارتش جمهوری آذربایجان و مناطق مسکونی مرزی این  کشور و کشته شدن افراد غیرنظامی خبر داد.

بنا به این گزارش، نیروهای ارمنستان با استفاده از سلاح های سنگین از جمله توپخانه، مواضع یگان های ارتش جمهوری آذربایجان در امتداد مناطق مرزی و نیز روستاهای مرزی قاپانلی شهرستان ترتر، چیراغلی و ارتا قروند شهرستان آقدام، آلخانلی و شکوربیکلی شهرستان فضولی و جوجوق مرجانلی شهرستان جبرایل را هدف قرار دادند.

بر اساس این گزارش، بر اثر این حملات نیز تعدادی از افراد غیر نظامی کشته و زخمی  شدند و همچنین خساراتی به واحدهای مسکونی و اقتصادی مناطق مرزی وارد شده است.

این گزارش افزود: یگان های ارتش جمهوری آذربایجان مستقر در نزدیکی خط تماس نیروها، با استفاده از سامانه های موشکی و توپخانه، جنگنده و ماشین های زرهی در راستای جلوگیری از حملات نیروهای ارمنستان در مسیر ترتر – آقدام و فضولی – جبرایل، اقدام می کنند.

طبق این گزارش، ارتش جمهوری آذربایجان در حال حاضر بر شرایط عملیاتی، کنترل کامل دارد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین از رسانه های جمعی خواستار پرهیز از انتشار گزارش های غیر رسمی درباره این درگیری ها شد.

از سوی دیگر، شبکه خبری آر تی عربی روسیه به نقل از نخست وزیر ارمنستان گزارش داد که نیروهای جمهوری آذربایجان حمله به مواضع مرزی این کشور را آغاز کرده اند.

نیکول پاشینیان گفته که نظامیان ارمنستان موفق شدند دو بالگرد، سه پهپهاد و سه تانک مهاجمین را منهدم کنند.

نظر شما