شناسهٔ خبر: 43043672 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش‌ها در افغانستان به سفر عبدالله عبدالله به پاکستان

کابل - ایرنا - عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در حالی برای گفت و گو با مقامات پاکستان عازم اسلام آباد شد که حامیان وی استقبال گرم اسلام آباد را نشانه حسن نیت برای حمایت از ایجاد روند صلح و برخی دیگر هم آن را دور باطل عنوان کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هم‌زمان با سفر رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به اسلام آباد، مردم و کارشناسان درباره نتیجه این سفر واکنش‌های متفاوتی نشان دادند که نشانگر پیچیدگی روابط دو کشور است.

رسانه های افغانستان با اشاره به برخی مطالب شبکه های مجازی از جمله صفحه فیسبوکی متعلق به نزدیکان «عبدالله عبدالله» که با انتشار تصاویر رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان همراه رهبران پاکستان که پیش از سفر به اسلام آباد در جاده‌ها نصب شده بود؛ آن را نشانه استقبال پاکستان از پیام صلح افغانستان خواندند.

«خواجه فضل امین الله فضلی» یک فعال اجتماعی نوشته است که پاکستان با مردم افغانستان اشتراکات زبانی، فرهنگی و دینی زیادی دارد و این کشور در دوره جهاد مردم افغانستان علیه ارتش سرخ شوروی میزبان خوبی برای افغان‌ها بوده است.

وی ابراز امیدواری کرده است که دو کشور در راستای همسایگی و هم فرهنگی روابط بهتری داشته باشند تا بتوانند مقابل دشمنان ایستادگی کنند.

«عمرمختار رقیب» یکی از نویسندگان افغان هم با انتقاد از رفتار دولت پاکستان در زمینه مسایل صلح افغانستان، نسبت به نتایج این سفر ابراز ناامیدی کرده است.

در همین حال مرکز مطالعات صلح افغانستان که یک نهاد پژوهشی در این کشور است، هم‌زمان با سفر عبدالله به پاکستان نوشت: تحقیقات ما نشان می دهد که رییس شورای عالی مصالحه ملی در مسیر درست حرکت می کند.

صاحب نظران سیاسی افغانستان نیز با مهم خواندن نقش اسلام‌آباد در مذاکرات صلح معتقدند که پاکستان توانایی آن را دارد که گروه طالبان را وادار کند تا از بعضی خواسته‌های خود کوتاه بیایند.

«فیصل کریمی» استاد دانشگاه در کابل به رسانه‌ها گفت که سفر عبدالله به اسلام آباد در حالی صورت گرفته که مذاکرات صلح بین افغانستانی در دوحه پایتخت قطر با مشکلاتی همراه شده است و حکومت افغانستان تلاش می‌کند تا گروه طالبان را وادار سازد از بعضی خواسته‌های خود کوتاه بیایند.

کریمی می افزاید: حکومت افغانستان می‌خواهد از طریق پاکستان بر گروه طالبان فشار وارد کند تا این گروه از بعضی پیش شرط‌های خود در روند صلح عقب نشینی کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرده است که گفت‌وگوی رو در رو در قطر نتیجه‌ای به همراه نداشته و حکومت افغانستان در تلاش است تا اجماع منطقه‌ای برای مذاکره با گروه طالبان را ایجاد کند.

«زهره نوروزی» عضو مجلس نمایندگان افغانستان هم بر این باور است که روند صلح افغانستان برای کشورهای منطقه با اهمیت است و به همین منظور رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به اسلام آباد سفر کرده است.

«عارف ادیب» یکی از کاربران فضای مجازی هم با بیان این که گره صلح افغانستان را باید از اسلام آباد گشود، افزود دستگاه اطلاعات نظامی پاکستان طی چهل سال جنگ در افغانستان نقش اساسی داشته و پاکستان کلیدی‌ترین کشور برای حل بحران و یا تداوم آن در افغانستان است.

در همین حال نخست وزیر پاکستان به تازگی طی مقاله‌ای که در واشنگتن پست منتشر شد، نوشت که صلح افغانستان نباید با اجبار انجام شود و خروج شتاب زده نیروهای خارجی از افغانستان غیر عاقلانه است.

وی در این مقاله افزود که پاکستان از یک افغانستان متحد حمایت می کند، زیرا افغانستان صلح آمیز به نفع منطقه است.

خان تأکید کرده است که پاکستان به حمایت از مردم افغانستان برای دستیابی به یک افغانستان متحد، مستقل و آزاد که در صلح با خود و همسایگانش باشد، ادامه خواهد داد.

در حال حاضر پس از دو روز توقف مذاکرات هیأت دولتی و طالبان در دوحه، نادر نادری سخنگوی هیأت دولت افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته است که شامگاه گذشته دو طرف مذاکرات طولانی در باره کارشیوه مذاکرات را از سر گرفتند و این نشست‌ها ادامه می یابد.

هیأت دو طرف تائید کرده اند که علت توقف مذاکرات اختلاف بر سر مبنا قرار گرفتن توافقنامه آمریکا و طالبان و پذیرفتن مذهب حنفی به عنوان منبع حل مورد اختلافات بوده است.

نظر شما