شناسهٔ خبر: 43027944 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر عبدالله به اسلام آباد و آینده مذاکرات صلح

کابل - ایرنا - رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان همزمان با توقف مذاکرات بین افغانستانی صلح در دوحه و به منظور جلب همکاری پاکستان در راستای برقراری صلح در این کشور، به اسلام آباد سفر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یکی از سخنگویان شورای عالی مصالحه ملی افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد که عبدالله عبدالله در رأس یک هیأت بلندپایه برای سفری سه روزه به پاکستان رفت.

عبدالله عبدالله نیز در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که در راس یک هیأت عالی رتبه کابل را به مقصد اسلام آباد ترک کرده و این سفر به دعوت رسمی نخست وزیر پاکستان صورت گرفته است.

هرچند دفتر عبدالله جزئیات این سفر را اعلام نکرده است اما گفته می شود عمران خان نخست وزیر پاکستان از وی دعوت کرده است برای گفت وگو پیرامون صلح افغانستان به آن کشور سفر کند.

«مجیب الرحمان رحیمی» از افراد نزدیک به عبدالله نیز در صفحه فیسبوک خود نوشته است که عبدالله در این سفر با عمران خان نخست وزیر، عارف علوی رییس جمهوری، اسد قیصر رییس مجلس، محمدصادق سنجرابی رییس مجلس سنا، ژنرال قمرجاوید باجوه فرمانده ارتش، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه و دیگر مقامات آن کشور دیدار خواهد کرد.
رحیمی افزوده است که در این سفر پیرامون تلاش های صلح پایدار با رهبران ارشد پاکستان بحث و تبادل نظر خواهد شد.
پیش از سفر عبدالله به اسلام آباد، محمداشرف غنی رییس جمهوری افغانستان نیز در تماس تلفنی با عمران خان از وی دعوت کرد که به کابل سفر کند.

نخست‌وزیر پاکستان در پاسخ به دعوت اشرف غنی گفته است که "در آینده نزدیک" از کابل دیدار خواهد کرد.

این در حالی است که روز گذشته عضو ارشد گروه مذاکره کننده طالبان در قطر برای تداوم مذاکرات صلح با دولت افغانستان، توافقنامه صلح با آمریکا را به عنوان شرط خود مطرح کرد.

رسانه‌های افغانستان روز یکشنبه به نقل از «خیرالله خیرخواه» اعلام کردند که گفت‌وگوها بین دو طرف باید براساس توافق این گروه با آمریکا ادامه یابد.

وی تأکید کرده است که اگر هیأت دولت این پیش شرط طالبان را نپذیرند، گفت وگوهای صلح سودی نخواهد داشت.

خیرخواه افزوده است که مذاکرات کنونی صلح براساس توافق این گروه با آمریکا شکل گرفته و اگر هیأت نمایندگان دولت این مورد را نمی پذیرند که ما براساس آن وارد مذاکره شده‌ایم، گفت وگو در باره دیگر مسائل سودی ندارد.

براساس گزارش‌ها مذاکرات دو طرف از دو روز پیش متوقف شده و مذاکره کنندگان گفته اند که مبنا قرار دادن فقه حنفی و توافقنامه صلح آمریکا به عنوان مبنای مذاکرات، عامل اصلی توقف و اختلافات درباره ادامه مذاکرات است.

مذاکرات بین افغانستانی صلح از دو هفته پیش در قطر آغاز شده است اما دو طرف هنوز نتوانسته‌اند در مورد یک دستور کار مشخص در مورد صلح به توافق دست یابند.

نظر شما