شناسهٔ خبر: 43040377 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

عضو کمیسیون امنیت:

نقش آفرینی کشور های فرامنطقه ای کمکی به حل مناقشه قره باغ نمی کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شوای اسلامی اظهارداشت: نقش آفرینی کشورهای فرا منطقه ای والبته غیر دلسوز که به دنبال منافع منطقه نیستند کمکی به حل مناقشه قره باغ نمی کند.

صاحب‌خبر -

 محمد عباس زاده مشکینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مناقشه اخیر بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان در نزدیکی مرزهای ایران گفت: این مناقشات از گذشته در این منطقه وجود داشته و برخی کشور های غربی آتش بیار این معرکه بوده اند و از بحران سازی در اطراف مرز های ایران به ویژه در شرایط فعلی نیز سود می برند لذا طبیعی است که به ژست های صلح طبلانه آنها نمی توان خوش بین بود.

وی افزود: دو ملت ایران و آذربایجان مناسبات و مشترکات دیرینه و فراوانی با یکدیگر دارند و مقام معظم رهبری نیز در خصوص مناقشه قره باغ بیانات مهمی داشته و تاکید کردند که نباید بر ملت مسلمان این منطقه ظلم شود بر همین اساس از حل سریع بحران پیش آمده استقبال کرده و هر دوطرف را به حفظ آرامش و پیدا کردن راه حلی غیر از راه حل نظامی و به کمک نقش آفرینان منطقه دعوت می کنیم.

نماینده مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ادامه تنش در  نزدیکی مرزهای ایران  و در منطقه به نفع کشور های همسایه این حوزه نیست و از نظر اقتصادی ، سیاسی و امنیتی مخاطرات زیادی را به همراه دارد، جمهوری آذربایجان در این سال‌ها ترجیح داده است به هر دلیلی مسائل خود را با کمک کشور های غربی و برخی هم پیمانان منطقه ای آن ها پیش ببرد و نخواسته از جمهوری اسلامی ایران که کشور همسایه با مشترکات تاریخی فراوان است کمک بگیرد اما تهران این آمادگی را دارد که برای حل بحران های منطقه ای به همه کشور های دوست و همسایه کمک کند.

به گزارش خانه ملت: قره‌باغ با مرکزیت استپاناکرت، بدنبال جنگ و درگیری‌های باکو و ایروان در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی، اعلام استقلال کردند. قره باغ پیش از اعلام استقلال، جزئی از خاک جمهوری آذربایجان بود. درگیری نظامی میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ صبح یکشنبه ۲۷ سپتامبر پس از دو ماه از سر گرفته شد. هر دو طرف  مدعی هستند که این درگیری‌ها با حملات طرف مقابل بوده است. روسیه خواستار آتش بس فوری است و ترکیه به پشتیبانی آشکار از آذربایجان پرداخته./

پایان پیام

نظر شما