شناسهٔ خبر: 43012409 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ضرورت بهره‌گیری از سلایق مختلف فرهنگی و اجتماعی در حوزه عفاف و حجاب

در نشست شورای فرهنگ عمومی گیلان بر ضرورت بهره‌گیری از سلایق مختلف فرهنگی و اجتماعی در حوزه عفاف و حجاب و همچنین امربه‌معروف و نهی از منکر تأکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پیش از ظهر امروز نشست شورای فرهنگ عمومی گیلان در تالار غدیر استانداری گیلان با حضور آیت‌الله فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان، ارسلان زارع، استاندار گیلان و سایر اعضای این شورا برگزار شد.

ضرورت وحدت رویه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه‌های گیلان

آیت‌الله رسول فلاحتی در این جلسه با بیان اینکه عفاف و حجاب را یکی از امور امربه‌معروف و نهی از منکر برشمرد و اظهار کرد: ارائه راهکارها برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه توسط شورای فرهنگ عمومی اثرگذار است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی گیلان با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی به بیان راهکارها در ترویج فرهنگ جامعه می‌پردازد، گفت: هدف ایجاد جامعه اسلامی است و براین اساس باید به اولویت‌ها پرداخته شود.

فلاحتی، فعالیت‌های انجام‌شده در امر عفاف و حجاب در دانشگاه‌های گیلان را بسیار خواند و بیان کرد: وحدت رویه در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه‌های استان ضروری است و می‌طلبد در این زمینه فعالیت‌های بیشتری انجام شود.

وی بر توجه به خروجی فعالیت‌های انجام‌شده امر عفاف و حجاب در جامعه تأکید کرد و افزود: فعالیت‌های فرهنگی زمان‌بر است و باید به‌مرور در جامعه نهادینه شود.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان از ابلاغ دستورالعمل رعایت عفاف و حجاب اسلامی توسط استانداری به تمام دستگاه‌های استان خبر داد و تصریح کرد: انتظار می‌رود اندیشمندان و کارشناسان به نحوه اجرای دستورالعمل مذکور توجه داشته باشند و موانع و راهکارهای آن را تبیین کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی گیلان، خواستار تشکیل کارگروه نظارت بر عملکرد اجرای عفاف و حجاب اسلامی در دستگاه‌ها و نهادهای گیلان در شورای فرهنگ عمومی استان شد و بیان کرد: بررسی اجرای دستورالعمل عفاف و حجاب در جامعه به‌ویژه در دستگاه‌ها اهمیت دارد زیرا دشمن عفاف و حجاب جامعه اسلامی را هدف رفته است.

وی با بیان اینکه گفتمان عفاف و حجاب در جامعه اثرگذار است، گفت: موانع اجرای این امر باید توسط کارگروه عفاف و حجاب شورای فرهنگ عمومی گیلان بررسی شود.

بهره‌گیری از سلایق مختلف فرهنگی و اجتماعی در حوزه عفاف و حجاب ضرورت دارد
استاندار گیلان نیز در این نشست با اشاره به اینکه دفاع مقدس فرهنگی نوین در جامعه ایران ایجاد کرد، گفت: دفاع مقدس فرهنگ نوینی را در جامعه تقویت کرده و امروز این فرهنگ تداوم دارد، روحیه ایستادگی و مقاومت در جامعه ما قابل‌مشاهده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ دفاع، ایستادگی و مقاومت نسل به نسل در جامعه ما تا به امروز منتقل‌شده است، گفت: جوانان ما با این فرهنگ پرورش‌یافته‌اند.

ارسلان زارع با اشاره به اینکه عفاف و حجاب لازم و ملزوم یکدیگر هستند، افزود: این دو موضوع همانند دو بالی هستند که انسان را به کمال می‌رسانند لذا باید توجه داشته باشیم که عفاف و حجاب موضوعی فرهنگی و اجتماعی است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌های متولی فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای باید به‌عنوان یک وظیفه ذاتی به این موضوع توجه داشته باشند، بیان کرد: شرح وظایف همه دستگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص‌شده است.

زارع با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید سیاست‌های کلی عفاف و حجاب را با برش استانی موردتوجه قرار داده و اجرایی کنند، گفت: در همین راستا نیازمند خلاقیت و نوآوری بیشتر از سوی دستگاه‌ها متولی هستیم.

وی با اشاره به اینکه اگر نتوانیم حرف‌های جدیدی که پاسخگوی مسائل امروز جامعه باشد، بزنیم روند گذشته ادامه یافته و شاهد هیچ نتیجه و بازخورد مناسبی نخواهیم بود، افزود: برای انجام کاری در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت هستیم.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی باید متناسب با شرایط و نیاز امروز جامعه باشد، تصریح کرد: سبک زندگی با توجه به شرایط و فضای حاکم بر جامعه و فضای رسانه‌ای تغییر می‌کند لذا نیازمند برنامه‌ریزی متناسب با شرایط روز برای پاسخگویی به نیازها هستیم.

وی با بیان اینکه باید بر اساس شرع مقدس دین خود موضوعات اجتماعی و فرهنگی را موردتوجه قرار دهیم، گفت: در این زمینه باید از سلایق مختلف فرهنگی و اجتماعی نیز بهره‌گیری شود.

زارع با اشاره به اینکه ساماندهی امور فرهنگی و اجتماعی قطعاً نیازمند بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های جامعه است، بیان کرد: مدیریتی می‌تواند در این زمینه موفق عمل کند که از ظرفیت آحاد جامعه، سازمان‌های مردم‌نهاد، هیئت‌ها و مساجد بهره‌گیری کند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با بیان اینکه انجام هر کاری در حوزه عفاف و حجاب با توجه به عمومیت این موضوع باید از مشارکت عمومی نیز استفاده شود، افزود: باید در این راستا از ابزارهای نوین، خلاقیت، نوآوری و ابتکار بهره‌گیری شود.

برگزاری دوره‌های آموزشی و کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع عفاف و حجاب
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نیز با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب و دریافت گزارش عملکرد دستگاه‌ها در این بخش محور جلسه شورای فرهنگ عمومی است، اظهار کرد: باید برش استانی سیاست‌های کلی درباره عفاف و حجاب را برای استان گیلان داشته باشیم.

فیروز فاضلی با اشاره به اینکه ۲۱ سرفصل برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درزمینهٔ عفاف و حجاب تعیین و ابلاغ‌شده، گفت: بر همین اساس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز برنامه‌ریزی لازم برای اجرای این سرفصل‌ها را در دستور کار قرار داده است.

انجام بیش ۲۰۰۰ بازدید از مراکز فرهنگی و هنری
وی به ۱۲ اقدام انجام‌شده در قالب این سرفصل‌ها از سوی این اداره کل اشاره کرد و افزود: بیش از ۷۰۰ مورد نظارت بر اجرای نمایشگاه‌ها، تولید آثار هنری و فرهنگی و سینمایی با موضوع عفاف و حجاب، انجام بیش دو هزار مورد نظارت و بازرسی از مراکز و اماکن فرهنگی و هنری، انتشار بیش از ۲۰۰ هزار نسخه مطالب مرتبط با عفاف و حجاب بخشی از این اقدامات انجام‌شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گیلان با اشاره به اینکه یکی از بندهای سرفصل‌های مشخص‌شده مربوط به حمایت مالی و معنوی و صدور مجوز درزمینه موضوعات مربوط به عفاف و حجاب است، تصریح کرد: در این زمینه ۹ برنامه اجرایی شده که مهم‌ترین آن حمایت از آثار تولیدی با موضوع عفاف و حجاب، صدور مجوز برای اجرای ۸۶ نمایش، صدور ۲۹۹ مجوز برای ساخت فیلم‌های کوتاه در این زمینه، برگزاری جشنواره مطبوعات درزمینه آسیب‌های اجتماعی و خانواده، نظارت بر محتوای چاپ بیش از ۸۰۰ عنوان کتاب در سال گذشته، نظارت بر تولید محتوای رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری است.

برگزاری دوره‌های آموزشی و کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع عفاف و حجاب

فاضلی با بیان اینکه در راستای ایجاد حساسیت درزمینه عفاف و حجاب در سطح جامعه با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه نیز اقداماتی صورت گرفته است، گفت: در این زمینه نیز در دو بخش عفاف و حجاب و آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه با موضوع خشونت تولید محتوا شده است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری با موضوع عفاف و حجاب نیز بیان کرد: در این زمینه نیز چهار مورد برنامه اجرایی شده که می‌توان به برپایی ۶۰ نمایشگاه در بازه زمانی دوساله، تقدیر از ۳۱ برگزیده رسانه‌ای فعال در این بخش، برگزاری دوره‌های آموزشی و آسیب‌شناسی و بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های فرهنگی غیردولتی بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گیلان برگزاری نشست‌های بصیرتی، کرسی‌های آزاداندیشی و دوره‌های آموزشی و نشست‌های فرهنگی در سطح بیش از ۱۰۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد، بیش از دو هزار و ۵۰۰ بازدید از مؤسسات و مراکز و محل‌های برگزاری کنسرت را از دیگر برنامه‌ها در حوزه عفاف و حجاب عنوان کرد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

نظر شما