شناسهٔ خبر: 42964006 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واکسیناسیون بیش از ۶ هزار قلاده سگ علیه هاری در خراسان جنوبی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۶ هزار قلاده سگ علیه هاری در استان واکسینه شده اند.

صاحب‌خبر -

دادفر رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند، گفت: طی ۶ ماهه نخست امسال تعداد ۶ هزار و ۲۵۲ قلاده سگ علیه این بیماری در سطح شهرستان‌های استان به طور رایگان واکسینه شده اند.

او افزود: امسال با همت همکاران دامپزشکی و همکاری دستگاه‌های مرتبط مثل علوم پزشکی و محیط زیست و با اعمال برنامه‌های مراقبتی – پیشگیری، موردی از ابتلای انسان به بیماری هاری گزارش نشده و در حوزه دام یک راس الاغ مبتلا شناسایی و معدوم شده است.

دادفر عنوان کرد: در حال حاضر با واکسینه کردن حیوانات خانگی و سگ‌های نگهبان گله، عقیم سازی سگ‌های ولگرد، واکسیناسیون سگ‌های بلا صاحب در مراکز نگهداری سگ، ارائه آموزش همگانی و اعمال برنامه‌های مراقبتی - پیشگیری تا حد زیادی بروز بیماری هاری کاهش یافته است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان اظهار کرد: به مناسبت گرامیداشت روز جهانی مبارزه با بیماری هاری، ششم و هفتم مهر ماه عملکرد فنی شبکه‌های دامپزشکی به واکسیناسیون رایگان، آموزش و آگاهی به دامداران درباره مبارزه با بیماری هاری معطوف می‌شود.

او تصریح کرد: در صورتی که فردی توسط حیوان مشکوک به هاری گزیده شد، باید بلافاصله محل گزش را با آب تمیز و صابون شستشو و با الکل ۴۰ تا ۷۰ درصد و یا بتادین ضدعفونی کند و به هیچ وجه محل گزش را پانسمان نکند و سریعا به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کند.

بیشتر بخوانید

دادفر عنوان کرد: ۲۸ سپتامبر به عنوان روز جهانی هاری نام گذاری شده و همه ساله سازمان‌های مرتبط سعی در افزایش آگاهی افراد جامعه درمورد بیماری هاری دارند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان ناقلین این بیماری در طبیعت معمولا خفاش، روباه، راکون و راسو‌ها هستند و در شهر‌ها نیز بیشتر سگ‌ها و گربه‌ها به این بیماری مبتلا شده و عامل انتقال آن هستند.

او از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر معمول و مشکوک به بیماری در حیوانات به نزدیکترین شبکه یا پست دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/ ر

نظر شما