شناسهٔ خبر: 4288701 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شين‌هوا/ وزير امور خارجه چين به مذاکرات هسته‌اي ايران در لوزان پيوست

صاحب‌خبر - تهران/ خبرگزاری صدا و سیما/ سیاسی 1394/01/09
به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از لوزان (سوئیس)، وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه برای پیوستن به مذاکرات هسته ای ایران به منظور دستیابی به چارچوب توافق احتمالی، وارد شهر لوزان سوئیس شد.
منابع نزدیک به هیئت چینی در گفتگو با شین‌هوا اعلام کردند انتظار می رود وانگ امروز به ترتیب گفتگوهای دوجانبه با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه انجام دهد.
موگرینی، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه و فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان روز شنبه وارد لوزان شدند و فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس و لاوروف قصد دارند روز یکشنبه وارد شوند.
با توجه به این که همه دیپلمات های ارشد گروه پنج به علاوه یک (آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آلمان) در لوزان گردهم می آیند، نشانه های فزاینده ای وجود دارد که ممکن است کلیات توافق تا قبل از ضرب الاجل سی و یکم ماه مارس حاصل شود.
شش قدرت بزرگ جهان از آغاز سال 2015 به منظور قرار دادن برنامه هسته ای ایران تحت کنترل بین المللی، به دفعات با این کشور مذاکره کرده اند.
بیست و چهارم ماه نوامبر سال 2013، گروه پنج به علاوه یک و ایران به توافقی مقدماتی موسوم به طرح اقدام مشترک ژنو 2013 درباره برنامه هسته ای این کشور دست یافتند که از تهران می خواست در ازای کاهش محدود تحریم ها به منظور خرید زمان برای تلاش های دیپلماتیک با هدف حل این مسئله، برخی از فعالیت های هسته ای حساس خود را به حال تعلیق در بیاورد.
از آن زمان تاکنون، گروه پنج به علاوه یک دو بار نتوانسته اند به ضرب الاجل های تعیین شده توسط خود برای دستیابی به یک توافق جامع و نهایی، به ترتیب در ماه های ژوئن و نوامبر، دست یابند.
مذاکره کنندگان سپس سی و یکم ماه مارس سال 2015 را به عنوان یک ضرب الاجل تازه برای دستیابی به کلیات یک توافق سیاسی و سی ام ماه ژوئن را برای دستیابی به توافق نهایی، تعیین کردند.
141/137

نظر شما