شناسهٔ خبر: 4282971 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شين هوا: ابراز خوش بيني موگريني درباره دست يابي به توافق هسته اي

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما/ سیاسی 1394/01/09
خبرگزاری شین هوا از لوزان گزارش داد:
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد با وجود این حقیقت که برخی نکات دشوار باید در مرحله پایانی مذاکرات حل و فصل شوند، اما طرف ها به دستیابی به چارچوب توافق هسته ای ایران نزدیک شده اند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این سخنان را قبل از پیوستن وزرای امور خارجه گروه پنج بعلاوه یک - آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آلمان - و ایران به مذاکرات هسته ای ایران در روز یکشنبه بیان کرد. وزرای امور خارجه ایران و گروه پنج بعلاوه یک در تلاش برای دست یابی به چارچوب توافق هسته ای قبل از ضرب الاجل 31 ماه مارس قرار است روز یکشنبه با یکدیگر نشست برگزار کنند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به هنگام ورود به لوزان در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد:« ما همواره خوش بین هستیم اگر این گونه نبود اینجا نبودیم.»
او همچنین گفت:« فکر می کنم ما به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته ایم. از هفته گذشته لحن طرف ها بسیار مثبت شده است اما همچنان برخی نکات وجود دارند که برای حل و فصل آنها باید سخت تلاش کنیم.»
موگرینی افزود:« می توانیم به راه حل هایی دست یابیم که برای همه خوب باشد، راه حل هایی که می تواند تضمین کند ایران هیچ سلاح هسته ای در اختیارندارد اما در عین حال می تواند به توسعه برنامه هسته ای صلح آمیز بپردازد. فکر می کنم این یک موضع مشترک میان همه طرف های حاضر در مذاکرات است .»
او گفت همه طرف ها می توانند به توافقی دست یابند که برای امنیت منطقه و جهان و همچنان برقراری ثبات در منطقه خوب است.
این در حالی است که وزرای امور خارجه فرانسه و آلمان روز شنبه به مذاکرات هسته ای ایران پیوستند تا بتوانند درباره چارچوب توافق هسته ای بیشتر گفتگو کنند. این در حالی است که تا فرا رسیدن ضرب الاجل ماه مارس تنها سه روز باقی مانده است.
لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاینمایر وزرای امور خارجه فرانسه و آلمان روز شنبه وارد لوزان سوئیس شدند و قبل از برگزاری مذاکرات دو جانبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نشستی سه جانبه برگزار کردند.
این در حالی است که وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد سرکئی لاوروف و جان کری وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا در گفتگوی تلفنی توافق کردند روز یکشنبه درباره برنامه هسته ای ایران نشستی دو جانبه برگزار کنند.
آنها اعلام کردند روسیه و آمریکا رویکردهایی مشابه درباره بسیاری از ابعاد این موضوع دارند .

157/125

نظر شما