شناسهٔ خبر: 4275255 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

این گزارش تکمیل می شود؛

سومین روز حمله نظامی عربستان به یمن

تجاوز هوایی عربستان سعودی به یمن تحت عنوان 'توفان قاطع' با دستور ملک سلمان شاه این کشور از بامداد پنجشنبه آغاز شده است. در حالی که یمن امروز (شنبه) نیز برای سومین روز شاهد وقوع شدیدترین حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان بوده است، جنبش انصارالله بر مقابله همه جانبه با متجاوزان تاکید کرده و به سوی مناطق جنوب و شرق یمن پیشروی کردند.

صاحب‌خبر -

سومین روز تجاوز عربستان به یمن



در حالی که یمن امروز (شنبه) نیز برای سومین روز شاهد وقوع شدیدترین حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان بوده است، رئیس جمهور مخلوع این کشور خواهان توقف درگیری‌ها میان گروه‌های یمنی و از سرگیری مذاکرات میان آن‌ها شد.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، جنگنده های ائتلاف عربی به رهبری عربستان تجهیزات نظامی گروه انصار الله یمن (حوثی‌ها) را که از أبین روانه عدن در جنوب این کشور بود بمباران کردند.

منابع اعلام کردند که حملات ائتلاف موجب کشته و زخمی شدن برخی از حوثی‌ها و افراد وابسته به آنها شد. جنگنده‌های ائتلاف در عملیات خود در یمن همچنین بزرگترین انبارهای اسلحه وابسته به حوثی‌ها در کوه نقم را مجددا بمباران کردند.

از طرف دیگر 4 تن از نیروهای وابسته به گروه حوثی و علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن در منطقه العرقوب واقع در استان أبین کشته شدند.

بر اساس این گزارش، جنگنده های ائتلاف عربی امروز شدیدترین حملات خود را علیه پایگاه‌ها و انبارهای سلاح حوثی‌ها در صنعا و اطراف آن صورت دادند که خسارت های سنگینی را به این گروه وارد کردند.

تجاوزات ائتلاف در یمن شامل حمله به مقر فرماندهی نیروهای ویژه در غرب صنعاء می شود.

از سوی دیگر، فرماندهی مرکزی عملیات طوفان کوبنده به رهبری عربستان تاکید کرد: جنگنده های آن مواضع حوثی ها در نزدیکی مرزهای عربستان و سامانه‌های موشکی دفاع هوایی را هدف قرار دادند.

در همین حال احمد عسیری، سخنگوی این عملیات اظهار داشت، حریم هوایی یمن بطور کامل تحت کنترل ائتلاف است و عملیات نظامی تا زمان اجرای اهداف خود ادامه خواهد داشت.

وی عنوان داشت: نیروهای عملیات به کسی اجازه کمک رسانی به حوثی‌ها را نخواهند داد.

بر اساس گزارش ها، حملات ائتلاف 40 درصد ازسامانه های دفاع هوایی وابسته به حوثی‌ها و نیروهای صالح را منهدم کرد.

رایزنی در شورای امنیت

 

گروه کشورهای حوزه خلیج فارس عضو سازمان ملل نیز در همین راستا رایزنی‌های رسمی را با اعضای شورای امنیت در خصوص اوضاع یمن آغاز کردند و جلسه ای را به منظور دستیابی به راهکاری طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل تشکیل دادند.

 

 

بیانیه رییس جمهور مخلوع



علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن نیز توقف تجاوزات عربستان و آمریکا علیه یمن و از سرگیری گفتگو میان گروه های یمن را خواستار شد.

وی در بیانیه‌ای گفت: باید فورا تمامی اقدامات نظامی از سوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان متوقف شود و همزمان با آن عملیات نظامی گروه انصار الله و شبه نظامیان وابسته به عبد ربه منصور هادی و گروه تروریستی القاعده خاتمه یابد.

وی همچنین خواستار توقف عملیات تصرف و غارت در نهادهای کشور و پادگان‌ها در عدن، لحج و تمامی استان‌ها شد و از طرف‌های یمنی خواست تا با حسن نیت و تحت نظارت سازمان ملل به گفتگو بنشینند و مقر خود را به امارات یا هر یک از مقرهای سازمان ملل انتقال داده و مابقی مسائل مورد اختلاف را حل و فصل کنند.

تظاهرات یمنی‌ها در محکومیت حمله

 

به دنبال وقوع حملات در یمن مردم استان المحویت تظاهرات گسترده‌ای را در محکومیت تجاوز عربستان به خاک یمن برپا کردند که موجب کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از غیرنظامیان شد.

شرکت کنندگان در این تظاهرات خشونت های ظالمانه عربستان را که با تمامی پیمان ها و منشورهای بین المللی در تعارض است، محکوم کردند.

بیانیه صادر شده در این خصوص به خطر اقدامات ائتلاف در شکست روند سیاسی یمن و ارائه حمایت های لازم به گروه تروریستی القاعده و داعش برای تهدید امنیت و ثبات منطقه اشاره دارد و از تمامی نیروهای سیاسی و ملی کشور می خواهد اختلافات سیاسی خود را کنار گذاشته و همگی برای دفاع از حاکمیت کشور و کرامت ملت یمن و رویارویی با اقدامات متجاوزانه متحد شوند.

 

 

یمن هواپیمای ائتلاف عربستان را سرنگون و خلبانش را دستگیر کرد


شبکه المیادین بامداد شنبه در خبری فوری از سرنگونی یک فروند جنگنده ائتلاف ضد یمنی عربستان با آتش ضد هوایی ارتش این کشور و دستگیری خلبان آن خبر داد.

به گزارش المیادین، این جنگنده ائتلاف ضد یمنی تحت فرمان عربستان سعودی در منطقه بنی حشیش شمال صنعا سرنگون شد و خلبان سودانی آن دستگیر شده است.

جنگنده ائتلاف ضد یمنی در حالی ساقط شده است که حملات جنگنده های این ائتلاف ساعتی پیش علیه مردم یمن با تمرکز بر بمباران صنعا آغاز شده است.

همچنین منابع خبری از درگیری های شدید بین ارتش یمن و طرفداران منصور هادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن در جاده العرقوب منتهی به زنگبار خبر دادند.

آخرین آمار کشته و زخمی ها

 

مقام های وزارت بهداشت یمن روز جمعه گفتند که دستکم 60 غیرنظامی در تهاجم هوایی چند ساعته اخیر سعودی و متحدانش به یمن، جان باخته اند.

همچنین گزارش شده است که ده ها غیرنظامی از جمله کودکان و زنان در تهاجم هوایی سعودی و هم پیماناش به مناطق مسکونی یمن که از روز پنجشنبه آغاز شده، جان خود را از دست داده اند.

 

 

 رهبر انصارالله امروز اوضاع یمن را برای مردم تشریح می کند

سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله یمن امروز (شنبه) برای تشریح آخرین تحولات سیاسی این کشور درپی صدور اعلامیه قانون اساسی با مردم سخن می گوید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شبکه تلویزیونی المسیره وابسته به جنبش انصار الله یمن جمعه شب اعلام کرد: سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله روز شنبه برای مردم یمن سخنرانی خواهد کرد.

این سخنرانی درپی صدور اعلامیه قانون اساسی یمن انجام خواهد شد.

کمیته های انقلابی یمن جمعه شب اعلامیه قانون اساسی را برای مرحله انتقالی جدید در این کشور صادر کردند که از مهمترین مفاد آن تشکیل مجلس ملی انتقالی به جای مجلس نمایندگان منحل شده است.

اعلامیه قانون اساسی تاکید می کند: ریاست جمهوری در مرحله انتقالی به عهده شورای ریاست جمهوری شامل پنج عضو است که مجلس ملی آنان را انتخاب و کمیته های انقلابی نیز آنها را تایید خواهند کرد.

 

 

 

 ابراز امیدواری اندونزی برای پایان درگیری سعودی ها و یمن

اندونزی روز شنبه ابراز امیدواری کرد که درگیری های مسلحانه بین عربستان سعودی و یمن به زودی پایان یابد، چون می تواند بر مسایل انسان دوستانه از جمله مناسک حج اثر بگذارد.

 لقمان حکیم سیف الدین، وزیر امور مذهبی اندونزی گفت که اگر چه نبردهای خاورمیانه بین عربستان سعودی و یمن افزایش یافته است، اما امیدواریم که این نبردها در مسائل حج تاثیر نگذارد.

وزیر امور مذهبی اندونزی براساس گزارش خبرگزاری رسمی این کشور (آنتارا) با توجه به نزدیکی یمن با مکه و مدینه، ابراز امیدواری کرد که این درگیری پایان یابد.

وی تاکید کرد که اندونزی تحولات منطقه را با این امید که این درگیری ها تشدید نشود، تحت نظارت دارد.

 

 

 واکنش سعدالحریری به اظهارات دبیرکل حزب الله لبنان

سعدالحریری رییس حزب جریان المستقبل در واکنشی شتاب زده به اظهارات سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان باردیگر برتبعیت بی چون و چرای خود ازعربستان سعودی تاکید و از تجاوز ظالمانه آن علیه ملت یمن دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، سعدالحریری در توئیتر باردیگر علیه جمهوری اسلامی ایران موضع گرفت و اما اعتراف کرد که تجاوز نظامی عربستان سعودی علیه یمن تحت عنوان توفان قاطع ضد ایران است.

ناظران معتقدند که با نزدیک شدن ایران و گروه 1+5 به توافق هسته ای ، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تمام امکانات و تلاش خود را بکار گرفته تا مانع آن شوند و تجاوز نظامی به یمن در همین چارچوب قرار دارد.

رییس حزب جریان المستقبل بدون دقت در اظهارات دبیرکل حزب الله لبنان که با صراحت بر استقلال رای و تصمیم گیری حزب الله و لبنانی بودن مقاومت تاکید کرد، ادعاهای همیشگی خود را در خصوص روابط ایران و حزب الله تکرار کرد.

سعد الحریری تاکید کرد: هیچ چیز نمی تواند مانع روابط قوی ما با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شود.

وی درعین حال خاطرنشان کرد: منافع لبنان از همه مسائل مهمتر است و ما هم بر ضرورت ادامه گفت وگوهای بین حزب الله و حزب جریان المستقبل برای حمایت از لنبان تاکید می کنیم.



 تهاجم به یمن ممکن است به تجزیه عربستان منجر شود

یوگنی ساتانوفسکی رییس انستیتو مطالعات خاورمیانه روسیه اعلام کرد: تهاجم هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن پیامدهای خطرناکی برای منطقه به همراه دارد و حتی ممکن است به تجزیه عربستان منجر شود.


ساتانوفسکی روز جمعه در گفت وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک خاطرنشان کرد: تهاجم برخی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی به یمن واکنش های متفاوتی به همراه داشت.

وی با بیان اینکه تهران این مداخله نظامی ریاض را محکوم کرد اظهار داشت، حسن روحانی رییس جمهوری ایران اقدامات نظامی ائتلاف به رهبری سعودی را در یمن تجاوز خواند.

وی افزود: منطقه در آستانه درگیری بزرگی قرار گرفته و ریاض با اقدامات خود مسئول بروز چنین وضعیت خطرناکی است.

ساتانوفسکی این احتمال را بعید ندانست که علی عبدالله صالح رییس جمهوری پیشین یمن به وسیله نیروهای نظامی وفادار به خود در این کشور به حمایت از انصارالله پرداخت و باعث شد که آن ها به پیروزی های گسترده دست یافته و هادی منصور رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را از کشور برانند.

کارشناس روسی یاد آوری کرد: به دنبال فرار منصور از یمن، عربستان سعودی با ائتلافی از کشورهای عربی اقدام به تهاجم هوایی به یمن کرد که بر اثر آن شمار زیادی از مردم این کشور کشته یا مجروح شدند. این اقدام ریاض ممکن است مناقشه یمن را تشدید کند.

وی افزود: حمله به یمن می تواند پیامدهای ناگواری برای منطقه شبه جزیره عربستان داشته و با توجه به جمعیت بزرگ شیعیان در عربستان، این کشور حتی ممکن است تجزیه شود.

رییس انستیتو مطالعات خاورمیانه روسیه تاکید کرد: مناقشه یمن ممکن است جنگ بزرگی را در منطقه به همراه داشته باشد.


وی از طرفداران مقاومت خواست تا تحت تاثیر برخی مواضع و سخنان تحریک آمیز قرار نگیرند و اجازه ندهند فتنه انگیزان در لبنان به اهداف خود دست یابند.

 

 

 انگلیس از اقدام عربستان سعودی در یمن حمایت سیاسی می کند

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس شامگاه جمعه در گفت وگوی تلفنی با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی گفت که ' لندن از اقدام سعودی در یمن قویا حمایت سیاسی ' می کند.

یک سخنگوی نخست وزیرانگلیس با بیان اینکه وقایع یمن و مذاکرات هسته ای گروه پنج به علاوه یک با ایران، محور صحبت های رهبران انگلیس و عربستان بود، افزود: کامرون در این گفت وگو ضمن اعلام حمایت قوی سیاسی لندن از اقدام عربستان در یمن، گفت شکی نیست که ریاض دارای این حق است که تمامی اقدامات ممکن را برای جلوگیری از تجاوز حوثی ها ، حمایت از عبدربه منصور هادی رییس جمهوری یمن که دولتش دارای مشروعیت است، بکار ببندد.

این سخنگو افزود: کامرون و ملک سلمان در این گفت وگو ابراز نگرانی کردند که اقدام حوثی ها می تواند منجر به تشدید تروریسم و افراط گرایی شده و گروه هایی چون القاعده و داعش جای پایی را در یمن پیدا کنند که این می تواند یک تهدید جدیدی برای دو کشور ایجاد کند .

سخنگوی نخست وزیر انگلیس اضافه کرد: کامرون تاکید کرد لندن آماده هر گونه کمک ممکن به عربستان سعودی برای متوقف کردن بروز این اتفاق است و پیشنهاد کرد که آماده ارایه کمک ها بیشتر است که مورد استقبال ملک سلمان قرار گرفت.

این سخنگو افزود: 'نخست وزیر انگلیس همچنین با اشاره به مذاکرات هسته ای گروه پنج به علاوه یک با ایران، به پادشاه عربستان سعودی اطمینان خاطر داده است که لندن هرگز با توافقی که نتواند مانع از دستیابی تهران به سلاح هسته ای شود، موافقت نخواهد کرد. '

 

 

 فرید زکریا: دلیلی بر دخالت ایران در یمن نیست/ عربستان از دولت شیعی می ترسد

فرید زکریا تحلیلگر سیاسی آمریکا می گوید«گفته می شود که حوثی های یمن مورد حمایت ایران هستند. هر چند دلیلی بر این امر وجود ندارد اما عربستان سعودی دولت شیعی در یمن را مشکلی بزرگ می بیند.»

به گزارش پایگاه خبری شبکه سی ان ان آمریکا، فرید زکریا تحلیلگر سیاسی و مجری برنامه «جی پی اس» در شبکه سی ان ان جمعه شب در تحلیل تجاوز نظامی عربستان علیه یمن گفت: یمن در مرزهای جنوبی عربستان قرار دارد و آنچه سعودی ها را نگران می کند دو موضوع است: اول بی ثباتی و ورود افراط گرایان (داعش) به داخل کشور و مساله دیگر حجم نفوذ حوثی ها در یمن است.

وی افزود: گفته می شود که حوثی ها کاملا مورد حمایت ایران هستند اما واقعا مشخص نیست که نفوذ ایرانی ها بر حوثی ها تا چه حد است مشکل اینجاست که عربستان معتقد است دولتی شیعی در یمن مشکلی بزرگ به شمار می رود.

وی افزود: سعودی ها سنی های متعصبی هستند و ضد شیعه. بنابراین می بینیم که ماهیت ایدئولوژیک نیز در این موضوع وجود دارد. همچنین یک بازی قدرتمند منطقه ای بین عربستان از یک سو و ایران از سوی دیگر جریان دارد که از سوریه آغاز شد و اکنون در یمن قابل مشاهده است.

زکریا تصریح کرد: آنچه سعودی ها را به حملات علیه یمن کشاند – حملاتی که در نوع خود منحصر به فرد است- این است که آنها دولتی شیعی در یمن نمی خواهند.

وی تصریح کرد: یادآوری کنیم آخرین باری که عربستان از قدرت نظامی خود استفاده کرد چه زمانی بود؟ در حمایت از پادشاهی بحرین که وابسته به اقلیتی سنی است و برای این رخ داد که از نرسیدن طایفه شیعه به قدرت مطمئن شود؛ طایفه ای که اکثریت بحرین را داراست.

این تحلیلگر آمریکایی افزود: استفاده عربستان از زور در هر دو مورد نشان می دهد که سعودی ها دولت شیعی را در همسایگی خود بر نمی تابند.

 

 

 پیشروی انصارالله و ارتش یمن در مناطق جنوبی و شرقی

نیروهای جنبش مردمی انصارالله یمن به رغم حملات هوایی عربستان در حمایت از رییس جمهوری مستعفی این کشور، به سوی مناطق جنوب و شرق یمن پیشروی کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان محلی، نیروهای انصارالله و یگان های ارتش روز گذشته (جمعه) با به دست گرفتن کنترل بندر شقره واقع در یکصد کیلومتری شرق عدن، نخستین پایگاه خود را در سواحل دریای عربی یمن به دست آوردند.

ساکنان محلی همچنین اعلام کردند که انصار الله و ارتش به رغم حملات عربستان در حال پیشروی به سوی فرودگاه این شهر بندری واقع در جنوب یمن هستند.

رویترز افزود: پیشروی های صورت گرفته به سوی شهر عدن که آخرین پناهگاه عبدربه منصور هادی است می تواند حملات هوایی عربستان را در حمایت از وی با شکست مواجه سازد.

احمد عاصری سخنگوی عملیات نظامی عربستان در یمن طی نشستی مطبوعاتی در ریاض اعلام کرد که این حملات تا هر زمان که لازم باشد ادامه خواهد یافت.

به گزارش رویترز، ورود انصارالله به این شهر به معنای آن است که آن ها کنترل بخش عظیمی از راه های منتهی به عدن را در دست دارند و می توانند شرایط را همانگونه که می خواهند تغییر دهند و از پیوستن جنگجویان عشیره های سنی متحد هادی به این جنگ جلوگیری کنند.

 

دست آمریکا و صهیونیسم در پس پرده تحولات یمن

 

رییس حزب جماعت اسلامی پاکستان با ابراز نگرانی از تحولات جاری در یمن، گفت: آمریکا و صهیونیست ها بار دیگر برای تبدیل کشورهای مسلمان به یک میدان جنگ، آستین بالا زده اند.


سراج الحق شب گذشته در لاهور اعلام کرد: آمریکا همانگونه که سالها پیش اقدام به افروختن آتش جنگ میان عراق و ایران کرد، این بار نیز قصد دارد بین عربستان سعودی و ایران جنگ افروزی کند زیرا اینگونه جنگ ها باعث می شود تا آمریکا بتواند سلاح های خود را در منطقه نفت خیز خاورمیانه به فروش برساند و نیز بر منابع طبیعی و غنی کشورهای مسلمان منطقه تسلط بیشتری پیدا کند.

وی تاکید کرد که کشورهای مسلمان باید برای هرگونه اقدام درخصوص تحولات یمن و حملات عربستان به این کشور، با احتیاط کامل رفتار کنند و پاکستان هم باید تلاش کند تا با کمک به آرام کردن شرایط، توطئه دشمنان را خنثی کند.

سراج الحق گفت که جهان اسلام باید تلاش کند تا این بحران تازه در خاورمیانه را از طریق گفت و گو حل کند و نباید اجازه دهد تا دشمنان از این فرصت استفاده کنند.



** پاکستان وارد حملات عربستان به یمن نشود

علامه راجا ناصر عباس جعفری دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان نیز به دولت این کشور توصیه کرد تا وارد معرکه جنگ عربستان سعودی علیه یمن نشود.

وی با بیان اینکه عربستان سعودی به بهانه مبارزه با گروه های مخالف یمن، زنان و کودکان را در این کشور به کشتن داده است، گفت: اگر عربستان واقعا مدعی دفاع از کشورهای اسلامی و جهان اسلام است، چرا در مقابل جنایات صهیونیست ها علیه ملت مظلوم فلسطین سکوت کرده است.

 

 

 سرنگونی دو جنگنده دیگر عربستانی در یمن


پایگاه خبری الیمن السعید اعلام کرد که پدافند هوایی یمن جمعه موفق شد، دو فروند جنگنده عربستانی را سرنگون کند.

پایگاه خبری الیمن السعید نوشت: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به دلیل اینکه نیروهای آمریکایی دو خلبان عربستانی را در دریای سرخ نجات دادند، تشکر کرد.

الیمن السعید می افزاید: پیش از این، رسانه ها از سرنگون شدن دو هواپیمای جنگی عربستان توسط پدافند هوایی یمن خبر داده بودند.

این پایگاه خبری یمنی می نویسد: پیام تشکر پادشاه عربستان از رییس جمهوری آمریکا در حقیقت اعتراف رسمی عربستان مبنی بر سرنگون شدن این دو هواپیما بوده و این در حالی است که رسانه های عربستانی پیش از این، خبر سرنگون شدن این دو هواپیما را تکذیب کرده بودند.

این پایگاه خبری خاطر نشان کرده که پدافند هوایی یمن دو فروند هواپیمای مهاجم مصری و سودانی را نیز در صنعا سرنگون کرد که خلبان مصری کشته شد اما خلبان سودانی به اسارت نیروهای یمن درآمد.

رسانه های عربستانی تنها سقوط یک هواپیمای جنگی خود را تایید کرده و آن را ناشی از نقص فنی دانستند و پیش از آن نیز اعلام کرده بودند که کل پدافند هوایی یمن را از کار انداخته و نابود کرده اند، اما سرنگون شدن این هواپیماها ادعای کذب آنها را ثابت کرد.

 

 

 نخست وزیر پاکستان دستور خروج فوری اتباع این کشور از یمن را صادر کرد

نخست وزیر پاکستان روز شنبه به سفارت این کشور در یمن دستور داد تا اقدامات لازم را برای خروج فوری اتباع پاکستانی از یمن فراهم کند.

محمد نواز شریف اعلام کرده است که با توجه به اوضاع ناآرام در یمن، اتباع پاکستانی در این کشور در معرض خطر قرار دارند.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز از کشورهای همسایه یمن خواسته است تا در همکاری با دولت پاکستان برای خارج کردن اتباع این کشور از یمن، اجازه دهند تا پاکستانی های مقیم یمن، وارد این کشورها شوند.

 



استقرار قایق‌های جنگی مصر در باب‌المندب/نشست سیسی با فرماندهان نظامی مصر

مقامات نظامی مصر با اعلام اینکه چهار قایق جنگی این کشور به ناوگان عربستان که در تنگه باب المندب در نزدیکی یمن مستقر است، پیوست، افزودند: این اقدام با هدف برقراری امنیت در گذرگاه دریایی استراتژیک صورت گرفته است.

به گزارش روزنامه مصری الیوم السابع، این منابع اعلام کردند: شناورهای مصری و عربستانی هم اکنون به تنگه باب المندب و یا نزدیکی آن رسیده‌اند.

از سوی دیگر، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در تماس با فرماندهان نظامی این کشور در جریان آمادگی نیروهای زمینی این کشور برای مشارکت در عملیات زمینی در یمن قرار گرفت.

منابع سیاسی اعلام کردند: سیسی تماس‌ها و دیدارهایی را با فرماندهان نظامی صورت داده است تا از میزان آمادگی نیروها و یگان‌های زمینی برای مشارکت در عملیات زمینی مشترک با نیروهای عربستانی در یمن مطلع شود.

وی در جریان این تماس‌ها همچنین مدت زمان لازم برای رسیدن نیروها به یمن، از طریق دریا یا کریدور هوایی نظامی با ریاض را مورد بررسی قرار داد.

یک منبع اظهار داشت: عملیات مشترک به رهبری ارتش مصر خواهد بود به طوریکه سرویس‌های اطلاعاتی اولویت‌های کار را مشخص می‌کنند.

در همین حال وزارت کشور مصر دستوراتی را به تمامی بنادر و فرودگاه‌های این کشور مبنی بر منع ورود یمنی‌ها از سرتاسر کشورهای جهان به مصر داد.

این وزارتخانه اعلام کرد: هیچ یک از مردم یمن حق ورود به مصر را ندارند مگر اینکه روادیدی را که موافقت نیروهای امنیتی را شامل شود به همراه داشته باشند.

وزارت کشور مصر علت این امر را اوضاع امنیتی کنونی در یمن دانست.

یک منبع امنیتی اظهار داشت: دستورات به تمامی فرودگاه‌ها و بنادر ابلاغ شده و آن شامل افرادی که با زنان مصری ازدواج کرده‌اند یا مادران آنها دارای اصالت مصری است، نمی‌شود.

 

 رهبر شیعیان ترکیه: تجاوز به یمن بزدلانه است

رهبر شیعیان ترکیه با محکوم کردن تجاوز عربستان و همپیمانانش به یمن گفت: این بزدلان زمانی که کشورهایشان تحت اشغال آمریکا و رژیم صهیونیستی است و شرفشان پایمال شده است، سکوت می کنند.

صلاح الدین اوزگوندوز با انتقاد شدید از مداخله های نظامی عربستان سعودی و هم پیمان منطقه ای آن کشور در یمن و بحرین افزود: بحرین کشور کوچکی است و یمن کشوری است که استعمارگران مردم آن کشور را فقیر و گرسنه نگهداشته اند.

اوزگوندوز افزود: اکنون وقتی مردم این کشورها می گویند که ما آزادی می خواهیم عربستان سعودی و چندین کشور دست به دست هم می دهند و علیه مردم این کشورها وارد عمل می شوند و آمریکا نیز به آنها پیام می دهد که نترسید در پشت سرتان هستم.

وی اضافه کرد: وقتی آمریکا به همان کشورها تجاوز می کند، خاکشان را اشغال می کند و یک مشت صهیونیست ، شرف و غرورشان را پایمال می کند ، آنان سکوت می کنند ولی برای مقابله با مردم بحرین عربستان به آن کشور تانک می فرستد ، ترکیه ماشینهای آب پاش برای متفرق کردن معترضان می فرستد و اردن پلیس اعزام می کند.

رهبر شیعیان ترکیه با انتقاد تلویحی از سیاستهای مقامات ترکیه در قبال تحولات یمن بدون ذکر نامی افزود: برخی ها (مقامات ترکیه ) وقتی نظامیانشان (نظامیان ترکیه ) در شمال عراق توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شدند و دستبند بر دستشان زده شد و سرشان وارد گونی شد ، سکوت کردند چرا که آمریکا عامل آن بوده است ولی امروز در مورد تحولات یمن حساسیت نشان می دهند ، می گویند که ایران وارد یمن شده است یعنی با زبان آمریکا سخن می گویند.

 

 

 عمان آماده پذیرش تعداد بیشتری از مجروحان یمنی است

رسانه‌های عمانی به نقل از مقامات رسمی این کشور اعلام کردند که این کشور آماده ورود و پذیرش تعداد بیشتری از مجروحان یمنی در پی حملات هوایی عربستان سعودی به این کشور است.

به گزارش نشریه تایمز‌ عمان، دولت مسقط پس از حملات هوایی عربستان سعودی به یمن آماده ورود و پذیرش تعداد بیشتری از مجروحان یمنی به خاک این کشور است.

عمان شنبه گذشته بود که پذیرای 40 مجروح یمنی بود، این افراد در انفجارهای رخ داده در نماز جمعه پیش از آن که به جان باختن تعداد زیادی از افراد انجامید، زخمی شده بودند.

یک مقام رسمی بیمارستانی دولت عمان به نشریه تایمز این کشور گفت که "مقامات یمنی از ما خواسته‌اند تا برای پذیرش تعداد بیشتری از مجروحان در آماده‌باش باشیم. آن‌ها می‌توانند مجروحان را از راه‌های هوایی همانگونه که اولین گروه آن‌ها در شنبه گذشته منتقل شد، به اینجا منتقل کنند."

به گفته یک مقام عمانی، "ما بر کمک‌های انسان‌دوستانه و نه حمله (عربستان) متمرکز هستیم."

 ناو سعودی، دپیلمات‌های عربی و غربی را از عدن تخلیه کرد


 شبکه العربیه گزارش داد که یک ناو سعودی هیئت‌های دیپلماتیک عربی و غربی را از عدن تخلیه کرد.

 

 

 

مساله یمن محور نشست امروز سران عرب در شرم‌الشیخ مصر


نشست سران کشورهای عربی با محوریت بحران یمن امروز (شنبه) با مشارکت 22 کشور عربی برگزار می‌شود.

به گزارش  خبرگزاری رویترز، عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و برخی رهبران کشورهای کویت، تونس، بحرین، عراق، سومالی، سودان، فلسطین و غیره به منظور مشارکت در نشست سران کشورهای عربی در خصوص اوضاع یمن و دیگر کشورهای عربی که شاهد بی ثباتی هستند وارد شرم الشیخ در جنوب شبه جزیره سینا شده‌اند.

همچنین نخست وزیر الجزایر و نمایندگانی از امارات، عمان و لیبی به منظور حضور در این نشست وارد شرم الشیخ شدند.

طبق اعلام تلویزیون مصر، 14 رئیس جمهور و پادشاه از مجموع 22 کشور عربی شرکت کننده، در راس هیات‌هایی از کشورشان در این نشست که امروز آغاز می‌شود و تا فردا ادامه خواهد داشت، مشارکت می‌کنند.

کرسی سوریه در این نشست خالی خواهد ماند زیرا حکم اتحادیه عرب مبنی بر تعلیق عضویت سوریه همچنان در حال اجرا است.

رئیس جمهور مستعفی یمن پیش از آغاز این نشست با عبدالفتاح سیسی، همتای مصری خود دیدار و ابراز امیدواری کرد که یمن به سرنوشت کشورهایی که شاهد درگیری‌ها و خشونت‌های طایفه‌ای هستند، دچار نشود.

نشست شرم الشیخ دو روز پس از آغاز تجاوزات ائتلاف عربی به رهبری عربستان برگزار می‌شود و 11 بند را مورد بررسی قرار می‌دهد که بارزترین آن گزارش نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در خصوص اقدام عربی مشترک، مساله فلسطین، درگیری با رژیم صهیونیستی و توسعه اتحادیه عرب و تحولات سوریه، لیبی و یمن و همچنین صیانت از امنیت ملی عربی و مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراطی است.

پیشتر سامح شکری وزیر خارجه مصر تصریح کرد:‌ تصمیماتی که در نشست سران عربی اتخاذ خواهد شد چه در خصوص اوضاع یمن و یا تشکیل نیروی عربی مشترک، انگیزه و اراده لازم را برای مقابله با چالش‌های منطقه ایجاد خواهد کرد.

 

 



اوباما و مرکل از تجاوز عربستان به یمن حمایت کردند

رئیس جمهوری آمریکا و صدر اعظم آلمان در تماس‌های تلفنی خود با پادشاه عربستان ضمن اعلام حمایت از اقدامات متجاوزانه ریاض در خاک یمن از آمادگی کامل خود برای ارائه کمک‌های لازم به عربستان خبر دادند.

به گزارش روزنامه مصری الیوم السابع، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در جریان تماس تلفنی با ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان حمایت کشورش را از اقدامات عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام کرد و گفت: این اقدام طبق درخواست عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری (مستعفی) یمن و با هدف حمایت از دولت "قانونی" آن صورت می‌گیرد.

وی در جریان این تماس با ادعای اینکه دیدگاه مشترک واشنگتن و ریاض در این است که تحقق ثبات دائم در یمن از طریق مذاکره و راهکار سیاسی است، تحقق این راهکار را از طریق برگزاری مذاکرات میان گروه‌های یمنی تحت نظارت سازمان ملل و طبق طرح کشورهای حوزه خلیج فارس دانست.

از سوی دیگر، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در تماس تلفنی با ملک سلمان موافقت آلمان را با انجام عملیات نظامی "طوفان کوبنده" به رهبری عربستان اعلام کرد و گفت:‌ برلین آماده ارائه تمامی حمایت‌های لازم به عربستان است.

طرفین در جریان این گفت و‌گو روابط دو جانبه میان ریاض و برلین و همچنین آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی را مورد بررسی قرار دادند.

 

 

 شاه عربستان: جنگ علیه یمن را تحقق کامل اهداف ادامه می‌دهیم

 

شاه عربستان سعودی در مراسم افتتاحیه بیست و ششمین دوره اجلاس سران عرب با این ادعا که جنگ علیه یمن به درخواست عبدربه منصور هادی صورت گرفته است، افزود: این جنگ را تحقق کامل اهداف ادامه می‌دهیم.

 


سازمان ملل کارکنانش را از یمن خارج می‌کند

یک مقام سازمان ملل از خروج کارکنان این سازمان از یمن به دلیل مسائل امنیتی خبر داد.

یک مقام سازمان ملل به رویترز گفت که این سازمان کارکنانش را به دلایل امنیتی از صنعا، پایتخت یمن خارج می‌کند.

پیش از این سکای نیوز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که نیروهای ویژه انگلیسی به دلیل وخامت شرایط امنیتی از یمن خارج شده‌اند. به گزارش این شبکه خبری نیروهای انگلیسی از طریق هوایی از صنعا، پایتخت این کشور خارج شده‌اند. این نیروها درکنار سربازان آمریکایی که اکنون از یمن خارج شده‌اند درحال فعالیت بودند.

«جف راتکه» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرد «دولت آمریکا به‌دلیل وخامت اوضاع امنیتی یمن کارکنان سفارت خود در این کشور را به‌طور موقت تخلیه کرده است».

وزارت خارجه هلند نیز دیگر نهادی است که در بیانیه ای با اعلام اینکه این کشور نیز از اهداف احتمالی حملات تروریستی القاعده است، عنوان کرد، تمام دیپلمات های هلند از یمن خارج می شود.
وزارت خارجه هلند در این بیانیه تصریح کرد:«این تصمیم در پی انتشار اخباری مبنی بر اینکه سفارتخانه های کشورهای غربی از اهداف احتمالی حملات ترورییستی در آینده در یمن هستند، اتخاذ شده است. هلند نیز از جمله این کشورهای غربی است.»

 

 

طرح پیشنهادی علی عبدالله صالح

 

«علی عبدالله صالح» رئیس‌‌جمهور سابق یمن، طرحی ابتکاری شامل 4 بند برای حل بحران جاری در این کشور ارائه کرد. در این طرح بر ضرورت توقف تمام اقدامات نظامی از سوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان، انصارالله، طرفداران «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و القاعده تاکید شده است. 4 بند اصلی این طرح ابتکاری عبارت است از:1- توقف فوری کلیه عملیات‌های نظامی از سوی ائتلاف جدید به رهبری کشور دوست و برادر یعنی عربستان سعودی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] و همپیمانان آنها. 2- توقف فوری و همزمان عملیات‌های نظامی انصارالله‌ و شبه‌نظامیان هادی و القاعده. 3- توقف عملیات چپاول و غارت نهادهای دولتی و پایگاه‌های نظامی ارتش در عدن، لحج و سایر استانهای یمن از سوی تمام طرف‌های مربوطه. 4- بازگشت به میز گفت‌وگوها با حسن نیت، تحت نظارت سازمان ملل و انتقال مقر گفت‌وگوها به امارات یا هر کشور دیگری که سازمان ملل در آن مقر داشته باشد و تکمیا توافقات درباره مسائل و مشکلات موجود.

 


جایزه برای رهبر انصارالله

 

پلیس دبی برای بازداشت رهبر انصارالله جایزه تعیین کرد.

 

 

 پیشنهاد نماینده سازمان ملل برای گفت وگوی یمنی ها در مغرب

جمال بن عمر نماینده دبیر کل سازمان ملل برای حل بحران یمن پیشنهاد داد کشور مغرب محل برگزاری گفت و گوی گروه های یمنی باشد .

به گزارش پایگاه خبری یمنی اب پرس ، بن عمرپس از مخالفت جنبش انصار الله و برخی گروه های یمنی با برگزاری گفت و گوی گروه های یمنی در دوحه یا ریاض، پیشنهاد برگزاری این گفت و گوها در مغرب را مطرح کرد و گفت: پس از این گفت و گوها ، گروه های یمنی برای امضای توافقتنامه می توانند به ریاض بروند.

محمد قحطان یکی از رهبران حزب التجمع الیمنی للاصلاح گفت: جمال بن عمر جمعه 27 مارس با نمایندگان این حزب و همچنین نمایندگان حزب کنگره مردمی و حزب سوسیالیست در صنعا دید ار کرد و دیدار جداگانه ای نیز با نماینده جنبش انصارالله داشت .

وی افزود : همه این گروه ها با پیشنهاد جمال بن عمر موافقت کردند و آن ها منتظر پاسخ انصارالله هستند.

 

 

دخالت نظامی در یمن عواقب زیادی دارد


رابرت فیسک روزنامه نگار انگلیسی می گوید، دخالت نظامی در یمن یک تصمیمی است که عواقب زیادی به دنبال دارد.

روزنامه مصری الیوم السابع روز شنبه گزارش داد، رابرت فیسک در مقاله ای در روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در باره حملات هوایی به رهبری ائتلاف عربی علیه حوثی ها در یمن این سوال را مطرح کرد که این حملات چه تاثیری در آینده خاورمیانه می گذارد.

به اعتقاد فیسک دخالت نظامی از سوی 10 کشور عربی در داخل یمن علیه حوثی ها که کنترل صنعا را به دست گرفته اند یک تصمیم تاریخی است و احتمالا شعله درگیری های طولانی مدتی را در منطقه می افروزد.

فیسک به واکنش های احتمالی دخالت نظامی در یمن از سوی معترضانی چون حزب الله و موافقانی مانند سعد الحریری نخست وزیر سابق لبنان اشاره کرد و گفت که این اقدام می تواند درگیری های قومی را در منطقه افزایش دهد.

روزنامه نگار انگلیسی در باره مواضع آمریکا در قبال حمله به یمن گفت: واشنگتن اکنون به شدت درگیر دستیابی توافق با ایران در باره برنامه هسته ای این کشور است و این مساله از اولویت های کاخ سفید در ارتباط با حوادث خاور میانه به شمار می رود.

 

 

رئیس جمهور عراق سالن کنفرانس اتحادیه عرب را هنگام سخنرانی منصور هادی ترک کرد


رئیس جمهور عراق سالن کنفرانس اتحادیه عرب را هنگام سخنرانی رئیس جمهور مستعفی یمن ترک کرد.

"فؤاد معصوم" رئیس جمهور عراق هنگام سخنرانی "عبد ربه منصور هادی" سالن کنفرانس سران اتحادیه عرب در شرم‌ الشیخ مصر را ترک کرد.

عراق عملیات نظامی کشورهای عربی علیه مردم یمن را به شدت رد کرده و تاکید کرد که این جنگ باعث وخیم تر شدن اوضاع خواهد شد.

 

 

 

حملات هوایی 6 ماهه در یمن


مقام های دیپلماتیک کشورهای حاشیه خلیج فارس روز شنبه اعلام کردند که حملات هوایی اعراب علیه جنش انصارالله در یمن ممکن است تا 6 ماه به طول انجامد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام عربی گفت که در ابتدا عربستان سعودی و متحدان این کشور کارزار هوایی علیه انصارالله در یمن را برای یک ماه پیش بینی کردند، اما این عملیات ممکن است 5 تا 6 ماه به درازا انجامد.

وی مدعی شد که این عملیات سه روزه در یمن تاکنون موفقیت آمیز بوده و منجر به انهدام اهدافی از جمله 21 موشک اسکاد در این کشور شده است.

دیپلمات های عربی ادعا کردند که عربستان سعودی و متحدان این کشور پس از مشاهده تصاویر ماهواره ای از انتقال موشک های اسکاد به مرز سعودی در شمال یمن و قابلیت این موشک ها در هدف قرار دادن بخش وسیعی از خاک عربستان سعودی، تصمیم به کارزار هوایی در یمن گرفتند.

 

 

خواستار گسترش عملیات طوفان قاطع

 

قاضی القضات فلسطین و مشاور امور دینی و اسلامی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار گسترش عملیات «طوفان سهمگین» و اجرای آن علیه فلسطینی های ساکن غزه شد. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، محمود الهباش درخواست کرد عملیات «طوفان سهمگین» که کشورهای عربی به رهبری عربستان در یمن آغاز کرده اند، گسترش یابد تا شامل منطقه تحت کنترل جنبش مقاومت  اسلامی فلسطین (حماس) در نوارغزه شود.

 

 


اراده ملت ها در مبارزه موثر است نه حملات هوایی

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تاسف از بحران پیش آمده در یمن و محکومیت شدید اقدام نظامی علیه این کشور، گفت: اراده و عزم ملت ها در نبردها و مبارزات مهم و موثر است نه حملات هوایی.

 

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی افزود: متأسفانه برخی کشورهای عربی به بهانه های واهی و با بمباران های کور و بی هدف در یمن مرتکب اشتباهات فاحش و خطرناکی شده اند و در واقع بازی با آتش را شروع کرده اند که نتیجه ای جز متشنج کردن منطقه و قربانی شدن ده ها غیرنظامی و نا امن شدن منطقه نخواهد داشت.

وی به ائتلاف به وجود آمده بین چند کشور عربی به رهبری عربستان اشاره کرد و ادامه داد: سران این کشورها در حالی که بیش از نیم قرن است از کوچکترین اقدام موثر نظامی علیه رژیم چند میلیونی اشغالگر قدس عاجزند اکنون علیه یک کشور اسلامی در منطقه متحد شده اند که جای تاسف بسیار دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مدتهاست گروهک تروریستی داعش به ویژه در کشورهای عراق و سوریه زندگی و امنیت مردم را مختل کرده اند و این کشورهای عربی قادر به مقابله با این گروهک نبوده اند اما اکنون با توسل به حملات کور هوایی درصدد به زانو درآوردن ملت انقلابی ریشه دار یمن هستند که کاری بیهوده است.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: اراده و عزم ملت ها در نبردها و مبارزات مهم و موثر است نه حملات هوایی.

وی ابراز امیدواری کرد مسوولان کشورهای عربی با درایت و عقلانیت، مانع شروع و تداوم بحران های منطقه ای شده و اجازه ندهند در حالی که منطقه در آتش افروزی های گروهک تروریستی داعش می سوزد و مناطق نفت خیز منطقه بویژه بحر احمر نا امن تر می شود، تشنج و بحران های جدیدی بر منطقه و جهان تحمیل شود زیرا این کشورها تحرکات خطرناک غیر قابل پیش بینی را شروع کرده اند.

 

 

 

همه می دانند ایران حتی یک نظامی هم دریمن نداشته است

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نامه ای به عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن با بیان این که امروز، جهان اسلام درحال بیداری واقعی است، گفت: تلاش مذبوحانه طایفه سازی و مذهب سازی های صهیونیستی و متعصبانه جاهلی را، یارای خاموشیِ این حرکت اسلامی نیست.

اهم محورهای این نامه بدین شرح است:

مقاومت قهرمانانه ملت پر افتخار یمن و پیروزی های شما فرزندان راستین اسلام را درمقابلِ متجاوزینِ قابیلی که با کسب مجوز هجوم، از شیطان بزرگ و اسرائیل غاصب به یمن تاخته اند به شما تبریک می گویم.

 

هرچند که دیپلماسی مقاومت در کنار فداکاری درجبهه های دفاع از شرف و حیثیت و حقوق مردم، امری پسندیده و بلکه جزیی از آن است ولی امروز برای آنکه جاهلان متجاوز بر سرعقل آیند مقاومت از دهانه تفنگ های غیرت و شهادت طلبی جوانان برومند یمنی می گذرد. با مقاومت در صحنه نبرد است که میزهای دیپلماسیِ فعال خواهد شد. بعید نیست در پی آن باشند که پس از قدرت نماییِ هوایی، شما را به میز مذاکره دعوت کنند تا یمن را تجزیه و به دو یمن شمالی و جنوبی تقسیم کنند. البته شما مصالح خود را بهتر از هرکسی تشخیص می دهید ولی موفقیت دیپلماسیِ فردا به مقاومت امروز شما در صحنه نبرد وابسته است.

توجیهات واستدلال های دولتمردان عربستان در حمله به یمن ،آنقدر بی محتوا ، سست و دروغین است که هر سوی آن را بپوشانند، سوی دیگر، رسواکننده و برملا است. ضعف و ترسِ متجاوزان و روحیه پلیسی دولتمردان عربستان، دراقدام نامشروعشان بیشتر برملا خواهد شد و قطعا همین فقدان منطق و اقدام غیر انسانی و غیر اسلامی آنان، شکست متجاوزان و پیروزی شما را به حول و قوه الهی، رقم خواهد زد.


بی شک شما با استعانت از خداوند متعال و پیروزی خود، می توانید نه تنها ادبیات سیاسی جهان ، بلکه مسیر و سرنوشت ملت ها را در خاورمیانه رقم بزنید. منطقه خاورمیانه در حال حرکت به سوی یک نظم جدید انسانی و اسلامی است. متجاوزان به این دلیل به شما حمله کرده اند که می خواهند از دخالت ملت ها در سرنوشت خود جلوگیری کنند.

همه می دانند که ایران حتی یک عنصر نظامی هم دریمن نداشته است. البته دشمنان در پی آن هستند که با این تبلیغات ،ایران حتی به درمان مجروحینِ مسلمان هم نپردازد.

جلسه شرم الشیخ، نمایش سلاطین در مقابل قدرت الهی بود و به زودی درخواهند یافت که 'یدالله فوق ایدیهم'. تردیدی نیست که جبهه مقاومت بر جبهه تجاوز پیروز خواهد شد. جهان، تشنه ادبیات مقاومت در مقابل تجاوز به حقوق انسان ها و تعدی به مرزهای رسمی کشورهاست.

 

 

عربستان برای تجاوز به یمن بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد

 یک نویسنده سیاسی روس اعلام کرد: عربستان سعودی برای تجاوز به خاک یمن که با همراهی متحدان عربی اش صورت گرفته و ده ها نفر را به خاک و خون کشیده ، بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

سرگئی پلخانوف که تاکنون چند کتاب در مورد اعراب از جمله 'زندگی و مرگ صدام' نوشته ، روز شنبه در مصاحبه با روزنامه روسی ماسکوفسکی کامسامولتس خاطرنشان کرد: تهاجم به یمن قبل از هر چیز بر سرنوشت عربستان سعودی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی با اشاره به سردمداری ائتلاف ضدیمنی توسط عربستان خاطرنشان کرد: جایگاه عربستان سعودی در جهان عرب و اوضاع داخلی این کشور به نتیجه این عملیات بستگی دارد.

نویسنده روس یادآوری کرد: عربستان سعودی پنج سال پیش با عملیات زمینی به سرکوبی ساکنان شمال یمن پرداخت و با وجود این که شمار زیادی از مردم در جریان بمباران نیروهای سعودی کشته شدند اما ریاض نتوانست به اهداف خود دست بیابد. شمار زیادی از نیروهای سعودی به اسارت درآمدند و مقامهای این کشور بهای گزافی را برای آزادی آنها پرداخت کرد.

وی ادامه داد:در آن عملیات تلاش های عربستان ناکام ماند و بر اثر آن خالد بن سلطان فرزند ولیعهد این کشور که فرماندهی نیروهای نظامی عربستان را برعهده داشت برکنار شد.

پلخانوف خاطرنشان کرد: وضعیت تهاجم کنونی عربستان به یمن هم از نظر عواقب آن بر وضعیت داخلی این کشور مشابه پنج سال پیش است.

نویسنده روس با اشاره به پاکسازی های سیاسی ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و کنار گذاشتن فرزندان و افراد نزدیک به ملک عبدلله پادشاه قبلی این کشور از مقامهای کلیدی افزود: در حال حاضر دو نفر از فرزندان ملک سلمان عهده دار مقام وزارت دفاع و وزارت کشور هستند و در واقع رهبری عملیات نظامی ائتلاف علیه یمن را برعهده دارند.

وی ادامه داد: اگر این عملیات نتایج مطلوب نداشته باشد جایگاه دو فرزند ملک سلمان متزلزل خواهد شد و هیچ بعید نیست که جنگ قدرت شدید میان فرزندان و افراد نزدیک به ملک عبدالله با پادشاه کنونی عربستان آغاز شود که حتی ممکن است جامعه این کشور را بی ثبات کند.

پلخانوف با اشاره به مشاهدات سفرهای خود به یمن گفت: مردم این کشور سلحشور و اکثر آنها مسلح هستند و اگر عربستان سعودی عملیات زمینی را در این کشور آغاز کند هیچ بعید نیست که نیروهای این کشور تلفات سنگینی متحمل شوند و ریاض موفقیتی کسب نکند. به همین دلیل مقام های عربستانی نگرانی نتایج اقدامات جنگی این کشور در یمن هستند و سعی دارند تهاجم نظامی را به حملات و بمباران هوایی محدود کنند.

 

 

نخست وزیر پاکستان وعده حمایت نظامی کامل به عربستان داد


رسانه های پاکستانی به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نوشتند: نواز شریف نخست وزیر پاکستان روز شنبه در تماس تلفنی با پادشاه عربستان، وعده کمک و حمایت نظامی کامل از عربستان سعودی داده است.

براساس ادعای خبرگزاری عربستان سعودی، نواز شریف گفته است که در صورت نیاز، تمام ظرفیت های ارتش پاکستان در اختیار عربستان سعودی قرار خواهد گرفت.

هنوز هیچ یک از منابع رسمی پاکستان این خبر را تایید نکرده اند.

خبرگزاری عربستان سعودی درحالی مدعی وعده نخست وزیر پاکستان برای حمایت نظامی کامل از عربستان شده است که صبح روز گذشته وزیر دفاع پاکستان رسما اعلام کرد این کشور تصمیمی برای ورود به جنگ علیه یمن ندارد.

 

 

بازگشت هادی به ریاض

 

 رئیس جمهور فراری یمن با شاه عربستان از مصر به ریاض بازگشت و فعلا به شهر عدن بازنمی‌گردد.

 


حمله به زیرساخت‌های یمن ادامه دارد

 

به گزارش تلویزیون المسیره یمن جنگنده‌های سعودی شرکت گاز ، شرکت برق و زندان مرکزی استان صعده را هدف گرفتند و شعله‌های آتش از آن زبانه می‌کشد‎.

 

 

فراخوان انصارالله برای نظامی ها

 

شورای عالی انقلاب یمن با صدور اطلاعیه ای از همه بازنشستگان نیروهای نظامی و نظامیان و نیروهای امنیتی به مرخصی رفته که خواستار بازگشت به کار هستند را به خدمت فراخواند.

 

 

 

 هشدار «عمار حکیم» نسبت به افزایش خطرات پیامدهای دخالت نظامی در یمن


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق ضمن هشدار نسبت به افزایش خطرات دخالت نظامی در یمن، خواستار حل سیاسی بحران این کشور از طریق در پیش گرفتن گفت‌وگوها شد.

 

 

طرح عراق برای پایان دادن به  درگیری ها

 

موفق الربیعی نماینده کنونی پارلمان عراق و وزیر سابق امنیت ملی این کشور از طرح عراق برای پایان دادن به حملات نظامی عربستان سعودی به یمن خبر داد. وی گفت : طرح عراق شامل پایان دادن به حمله نظامی توسط عربستان،‌ برپایی آشتی ملی و انجام انتخابات است. وی همچنین گفت: طرح پیشنهادی عراق بر تعیین سرنوشت به عنوان حق طبیعی مردم یمن تاکید دارد.

 


مسکو امیدوار است بحران یمن تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای ایران نداشته باشد

 

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو امیدوار است که مذاکره کنندگان در گفتگوهای هسته ای ایران، به خاطر بحران یمن ذهنیت خود را تغییر ندهند و این بحران تاثیری بر فضای مذاکرات هسته ای نداشته باشد.

به گزارش اسپاتنیک، سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه امروز شنبه در سخنانی در شهر لوزان سوییس، تصریح کرد که متاسفانه ما شاهد اتفاق غم انگیز در یمن هستیم و حتی این تراژدی بر فضای این مذاکرات، تاثیر داشته است. امیدوارم اتفاقات یمن و مسائل اطراف آن، موجب نشود که شرکت کنندگان در مذاکرات، موضع خود را تغییر دهند.

 

 

هیات پاکستانی در راه ریاض

 

قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان ساعتی پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی اضطراری اعلام کرد هیاتی بلند پایه از اسلام آباد با هدف گفت و گو درخصوص بررسی درخواست عربستان از پاکستان برای مشارکت در جنگ علیه یمن، طی 24 یا 48 ساعت آینده به ریاض سفر خواهد کرد.

اعزاز چودری حدود نیمه شب شبنه به خبرنگاران در اسلام آباد گفت: نواز شریف نخست وزیر پاکستان امروز (شنبه) با ملک سلمان پادشاه عربستان از طریق تماس تلفنی صحبت کرده و به او وعده داده است که به زودی هیاتی بلندپایه را برای گفت و گو در خصوص مساله یمن، به ریاض خواهد فرستاد و پس از اعزام این هیات، درخصوص همکاری با عربستان تصمیم خواهد گرفت.

این هیات متشکل از خواجه آصف وزیر دفاع و سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی خواهد بود.

به گفته این دیپلمات ارشد پاکستان، نواز شریف در این تماس تلفنی گفته است که امنیت عربستان سعودی برای پاکستان بسیار مهم است و هرگونه تهدید علیه عربستان سعودی، موجب نگرانی جدی پاکستان خواهد بود.

اعزاز چودری در کنفرانس مطبوعاتی امشب خود برخی گزارش ها را از جمله گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی مبنی بر اینکه پاکستان برای ملحق شدن به حملات هوایی عربستان سعودی علیه یمن موافقت کرده است، به شدت تکذیب کرد و گفت هرگونه تصمیم در این خصوص بعد از سفر هیات پاکستانی به ریاض اتخاذ خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما