شناسهٔ خبر: 42723801 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس تابناک پاسخ داد

آیا خبر فعالسازی مکانیسم ماشه باعث ریزش بورس شد؟/ بازار در ادامه هفته جاری چگونه خواهد بود؟

شاخص کل بورس روز گذشته با اُفت بیش از ۴۷ هزار واحد به کانال یک میلیون و ۶۵۲ هزار واحدی وارد شد. چقدر خبر فعالسازی مکانیسم ماشه بر ریزش بورس تاثیرگذار بود؟

صاحب‌خبر -

روز یکشنبه سی ام شهریورماه ۱۳۹۹ در حالی بازار کار خود را آغاز کرد که از همان ابتدا رنگ قرمز بر نقشه بازار رنگی غالب بود. اکثر سهم‌ها با صف فروش کار خود را آغاز کردند و با همان صف فروش نیز کار خود را به پایان رساندند.

به گزارش بورس تابناک، شاخص کل در این وضعیت در نهایت در پایان بازار امروز با ریزش ۴۷۲۴۰ واحدی بر روی کانال یک میلیون و ۶۵۲ هزار و ۲۵۳ واحدی آرام گرفت. بسیاری از کارشناسان عوامل مختلفی را در ریزش این هفته بازار بعد از رشد ۹.۵ درصدی شاخص کل در هفته گذشته، دخیل می‌دانند. اما پرسش این است که خبر فعالسازی مکانیسم ماشه در روز جاری چقدر روی این ریزش بورس تاثیرگذار بود؟ پیش بینی بازار در ادامه روز‌های معاملاتی هفته جاری چیست؟ آیا بازار سرانجام لباس سبز خواهد پوشید؟

تاثیر خبر فعالسازی مکانیسم ماشه بر بورس چه بود؟

آیا خبر فعالسازی مکانیسم ماشه باعث ریزش بورس شد؟/ بازار در ادامه هفته جاری چگونه خواهد بود؟

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: به هر حال موضوع اعمال تحریم های جدید ناشی از مکانیسم ماشه بر بورس بی تاثیر نبود، ولی واقعیت این بود، با توجه به اینکه بازار هنوز بعد از آن دوره ریزشی به نقطه تعادل و ثبات نرسیده و به صورت محکم هم روند رو به رشد خود را آغاز نکرده بود، بعد از یک رشد تقریباً چهار روزه که از ابتدای هفته گذشته شروع شده بود، انتظار این بود که بازار یک دوره اصلاح قیمت را دوباره پشت سر بگذارد. این اصلاح قیمت از آخر وقت روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد و روز گذشته نیز با توجه به نزدیک شدن به فعالسازی مکانیسم ماشه، با فشار عرضه ها شدیدتر شد و امروز نیز با توجه به انتشار خبر فعالسازی مکانیسم ماشه تقاضا در بازار کاهش یافت و همچنین عرضه ها بیشتر شد.

فشار تقاضا از چهارشنبه بیشتر خواهد شد

میرمعینی اظهار داشت: به گفته فعالان اقتصادی و سیاسی، به خاطر اینکه تمام تحریم ها علیه کشور اعمال شده است، خیلی اقتصاد از ناحیه فعال سازی مکانیسم ماشه تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. البته ممکن است بر سر مکانیسم ماشه چالش جدید و موضع گیری هایی از دو طرف و کشورهای منطقه را شاهد باشیم که در آن صورت شاید تاثیراتی بگذارد، وگرنه به لحاظ اقتصادی خود فعالسازی این مکانیسم تاثیر چندانی بر روی اقتصاد تحریم شده ما نخواهد داشت. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین اثر فعالسازی مکانیسم ماشه و بار روانی آن نهایتاً تا روز سه شنبه در بازار از بین خواهد رفت؛ بنابراین بعد از یک اُفت دو تا سه روزه اخیر، از روز سه شنبه یا اواخر چهارشنبه پیش بینی می شود که باز با فشار تقاضا در بازار رو به رو باشیم.

در آینده نزدیک، شاهد رشد چشمگیری در بازار سرمایه نخواهیم بود

میرمعینی افزود: پیش بینی من این است که در آینده نزدیک، شاهد رشد چشمگیری که بتواند سهامداران را به بازار سرمایه امیدوار کند نخواهیم بود. به دلیل اینکه رشدهای جدید بیشتر نیازمند رویدادهای اقتصادی و سیاسی است که موجب بهبود اوضاع شوند. وگرنه با همین اخبار و اطلاعاتی که هم اکنون با آنها رو به رو هستیم، خیلی نمی توان از بازار روند رو به رشدی را انتظار داشت.

تاثیر افزایش نرخ دلار بر بازار سرمایه چیست؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا حتی با رشد قیمت دلار هم نمی توان شاهد رشدی در بازار سرمایه بود، گفت: از نظر من رشد قیمت دلار هم نمی تواند محرک خیلی قوی برای رشد دوباره بازار سرمایه باشد؛ به این دلیل که خیلی از سهام ما با نرخ دلار بالای سی هزار تومان ارزش گذاری شده بودند؛ بنابراین، بسیاری از سهام این ماجرای رشد قیمت دلار را پیش خور کرده اند.

کدام سهام اُفت قیمت بیشتری را تجربه خواهند کرد؟

میرمعینی در مورد ریزش بازار هم گفت: بازار برای ریزش به دو دسته سهام تقسیم بندی می‌شود؛ سهامی که اصطلاحا سهام شاخص ساز، بنیادی و ارزنده محسوب می‌شوند و خود دولت نیز روی آن نظر دارد. این سهام اُفت کمتری خواهند داشت و نهایتاً در یک کانال منفی و مثبت ۱۰ درصد معامله خواهند شد. دسته دوم که احتمالاً اُفت بیشتری را تجربه خواهند کرد، شامل سهامی است که رشد‌های زیادی داشته و دارای بنیاد قوی نیستند و زیان انباشته آن‌ها زیاد است و زمانی که رشد داشتند صرفاً به دلیل نگاه دارایی محور بازار بود که رشد کردند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بنابراین تا یک ماه و نیم آینده، یعنی حداقل تا انتخابات آمریکا، شاهد تحول مثبت خیلی خاصی در بازار نخواهیم بود.


شاخص کل در پایان سال ۹۹ در چه محدوده‌ای خواهد بود؟

میرمعینی در مورد پیش بینی خود از شاخص کل در پایان سال ۹۹ گفت: به دلیل اینکه افزایش یا کاهش شاخص کل به یکسری عوامل غیرقابل کنترل بستگی دارد خیلی نمی‌توان محدوده آن را تا پایان سال پیش بینی کرد. از جمله این عوامل این است که مثلاً در انتخابات آمریکا، بایدن رئیس جمهور شود و یا ترامپ. یا اینکه بالاخره کرونا مهار خواهد شد یا خیر و اگر مهار شود می‌تواند بر تقاضای جهانی و صادرات کشور و سهام صادرات محور تاثیرگذار باشد؟!

نظر شما