شناسهٔ خبر: 42695942 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیشروی کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی

تهران- ایرنا- ویروس منحوس کرونا با توانی مضاعف در حال پیشروی است و این کلاف ویروسی آن ‌قدر درهم ‌پیچیده شده که به تعبیر مسوولان ستاد مقابله با کرونا، بسیاری از مناطق مختلف کشور در وضعیت قرمز قرار دارند و همه‌گیری آن از موج گذشته و به دریایی‌ طوفانی تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

کمتر از ۲ روز دیگر پاییز هزار رنگ فرامی‌رسد و همه دل نگران خشم ویروس کرونا هستند. تمام مناطق کشور در وضعیت قرمز  قرار دارد و طبق گفته مسوولان به نظر می رسد با فرارسیدن فصل سرما  انفجار کرونایی در برخی شهرها اتفاق می افتد. سخنی که ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به زبان آورده و تهران را چهارراه تبادل بیماری کرونا در کشور خوانده است. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی شیوع این بیماری پرداخته اند.

رسانه‌های اصولگرا

وطن امروز:‌ با آنکه تا هفته‌های پیش خیلی از مناطق کشور به دلیل عدم شیوع کرونا سفید اعلام می‌شد اما اخیرا معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است: دیگر رنگ‌بندی کرونایی معنایی ندارد، نارنجی و زرد نداریم، کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد.

روزنامه وطن امروز با درج گزارشی نوشت: آمار بستری‌شدگان، مرگ‌ومیر و مبتلایان به ویروس کرونا در کشور مدتی است افزایشی شده است؛ افزایش آماری که کادر پزشکی را بیش از همه نگران کرده، چرا که این احتمال وجود دارد فصل پاییز و زمستان ویروس کرونا در کنار آنفلوآنزا فعال‌تر و باعث مراجعه فراوان بیماران ویروسی بدحال به بیمارستان‌ها شود. از طرفی با توجه به مواجه بودن کل کشور با ویروس کرونا و قرار گرفتن تمام استان‌ها در وضعیت قرمز، خبرهای ناخوشایندی از سوی جامعه پزشکی در صورت بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی به گوش می‌رسد. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که کرونا با توجه به سازگاری با سرما در فصول سرد سال، فعال‌تر بوده و برای همه‌گیری کمین کرده است. تا جایی که معاون کل وزارت بهداشت در این باره گفته است در صورت ادامه این روند، آمار کشته‌های کرونا به ۴۵ هزار نفر هم خواهد رسید.

روزنامه جوان در مطلبی آورده است: کرونا در برخی از شهرهای کشور در حال انفجار است! ۲۰ روز پیش بود که تعطیلات ایام محرم چیزی حدود ۵ میلیون نفر از مردم کشورمان را راهی جاده‌ها کرد. افرادی که با وجود تمام هشدارهای بهداشتی دل به دریا زدند و موجب شدند تا مسیرهای منتهی به جاده‌های شمال کشور یک طرفه شود و سایر جاده‌های پرتردد و توریستی هم ترافیک قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند. حجم سفرها به گونه‌ای بود که بنا به گزارشات پلیس راه نسبت به ایام مشابه در سال گذشته با رشد ۹ درصدی سفرها مواجه بودیم. به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دیگر رنگ‌بندی کرونایی معنایی ندارد، گفت: «نارنجی و زرد نداریم، کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و در صورت ادامه این روند آمار کشته‌های کرونا به ۴۵ هزار نفر هم خواهد رسید.» به گفته وی، انفجار کرونایی در برخی شهرها اتفاق افتاده‌است. در شهر تبریز از زیر ۴۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیده‌ایم و در قم نیز از ۱۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیدیم. «موارد بستری در یک هفته گذشته بسیار افزایش داشته و در شهر تهران دو برابر شده‌است. موارد بستری روزانه در تهران حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر است، در حالی که فقط ۴۵۰ تا ۵۰۰ نفر ترخیص می‌شوند. بیشتر استان‌هایی که مسافرپذیر هستند مانند مازندران، گلستان، گیلان، خراسان رضوی آذربایجان شرقی، قم و اصفهان در وضع قرمز قرار دارند و مسافرت‌ها این وضع را تشدید می‌کند.»

به گزارش روزنامه رسالت، این حرف دهان‌به‌دهان می‌چرخد که اوضاع بر وفق مراد نیست. چون ویروس، ساز خودش را می‌زند و راه خودش را می‌رود و حسابی مجال جولان یافته و مدام در حال تکثیر است. اگر اصرار بر آزمون‌وخطا و بی التفاتی به هزینه ها باشد، هرچه رشته‌ایم پنبه خواهد شد و فاجعه‌ای مهیب‌ به بار می آید. با این حال ما نشسته‌ایم و دست روی دست گذاشته‌ایم و صرفا امیدواریم که این ویروس سرکش خود به خود سرکوب شود! اما مثل روز روشن است که «تمام مناطق کشور در وضعیت قرمز  قرار می‌گیرد و انفجار کرونایی در برخی شهرها اتفاق می افتد.» سخنی که ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به زبان آورده و تهران را چهارراه تبادل بیماری کرونا در کشور خوانده است. حریرچی نسبت به شروع فصل سرما و افزایش ترددهای اجتماعی به‌واسطه بازگشایی مدارس خوش‌بین نیست و نگرانی‌اش را از این مسئله پنهان نکرده است.

احسان مصطفوی رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور، اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش‌ تحلیلی هفتگی که کمیته ملی اپیدمیولوژی کرونا در ۲۱ شهریور منتشر کرده؛ اعلام شده است که در ۱۲ استان روند بیماری کووید-۱۹ صعودی است یا احتمالا شروع یک پیک جدید را تجربه می‌کنند. درباره ۶ استان نیز تغییرات مختصر صعودی گزارش شده است؛ یعنی به تعبیری حدود دو سوم استان‌های کشور بعد از یک شرایط نسبتا پایداری که تجربه کرده بودند، مجددا افزایش موارد ابتلا به کرونا را شاهد بوده‌اند و این روند افزایشی در هفته اخیر نیز ادامه داشته است. اغلب موارد ابتلایی که روزانه گزارش می‌شود، بیماران بستری در بیمارستان هستند. وقتی ما درباره بیمار بستری صحبت می‌کنیم، دوره زمانی که یک فرد به ویروس آلوده شده و به مرحله بستری برسد، معمولا به یک بازه زمانی دو تا سه هفته زمان نیاز دارد. واقعیت این است که باید ببینیم دو تا سه هفته پیش چه اتفاقاتی در کشور افتاده و تاثیر آن را بر روند فعلی اپیدمی بررسی کنیم. بحث افزایش مسافرت‌ها در اوایل شهریور مطرح بود؛ سفرها هم از حیث شدت در تعداد آن قابل توجه بود و هم از این حیث که معمولا آنچه مشاهده شد، این بود که  افرادی که به سفر می‌روند، معمولا پروتکل‌های بهداشتی را خیلی رعایت نمی‌کردند و در تجمعاتی شرکت داشتند که پرخطر بود.

سوده رازقی متخصص تغذیه، در گفت وگو با خبرگزاری مهر، گفت: افرادی که از تغذیه‌های سالم و مقوی در روزهای کرونایی برخوردارند، تاب و توان بهتری برای مقابله با این بیماری دارند. بدن ما حداقل روزانه ۱۲۰۰ کالری انرژی نیاز دارد و کمتر از آن می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماری‌ها شود. لازم است که با تغذیه سالم و مقوی، سیستم ایمنی خود را در روزهای کرونایی تقویت کنیم. به خصوص اینکه به شروع فصل پاییز نزدیک شده ایم و همزمانی شیوع آنفلوانزا و کرونا، ما را بر آن می‌دارد که بیشتر به فکر سلامت خود باشیم. مصرف بیش از نیاز روغن‌های حیوانی و گیاهی، می‌تواند ایمنی بدن را تضعیف کند. امگا ۳ به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بنابر این، بهتر است که خوردن ماهی در برنامه غذایی ما گنجانده شود. خوردن آب میوه‌ای طبیعی و تازه در فصل پاییز و زمستان، بیش از پیش تاکید می‌شود. روزانه حداقل ۲۰۰۰ واحد از این ویتامین مصرف شود.

به گزارش مشرق، صدای آژیر قرمز در دوران دفاع مقدس که به صدا در می‌آمد، معنی و مفهوم آن این بود که حمله هوایی انجام خواهد شد به پناهگاه‌ها بروید! برخی از مردم با شنیدن صدای آژیر قرمز راهی پناهگاه می‌شدند، برخی دیگر برای دیدن هواپیما یا موشک به پشت بام می‌رفتند! شرایط جنگی نیازمند نوع رفتار و برخورد در آن شرایط است، وضعیت جنگی، آرایش جنگی هم می‌خواهد، طبیعی است که در شرایط کرونایی، برخی سخت گیری‌ها باید اعمال شود. نزدیک به یکسال از ورود ویروس کرونا به ایران می‌گذرد، اما تصمیمات سست و متغیر مسئولین، یکی از دلایل اصلی گسترش آن در کشور بوده است که در کنار این پدیده به نوع رفتار مردم نیز باید اشاره کرد. حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دیگر رنگ‌بندی کرونایی معنایی ندارد، گفت: نارنجی و زرد نداریم، کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و در صورت ادامه این روند آمار کشته‌های کرونا به ۴۵ هزار نفر هم خواهد رسید. هشدار آقای حریرچی، هشدار یک مسئول در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است، این هشدار جدی موضع ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست. اما هشدار معاون وزیر بهداشت را باید جدی گرفت، بی توجهی به هشدارهای مسئولین بهداشت و درمان کشور، هم از سوی دیگر مسئولین و هم از سوی مردم است که اوضاع را وخیم‌تر کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزا در فصل پاییز و از سویی هم زمانی آن با پاندمی کووید-۱۹، بسیاری از کارشناسان نسبت به شروع موج سوم کرونا در فصل پاییز در ایران هشدار داده‌اند. حتی علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، پاییز امسال را  «سخت‌ترین پاییز معاصر» خواند و گفت احتمال دارد شرایط نگران‌کننده‌ای به وجود بیاید.بر این اساس خبرآنلاین طی یک نظرخواهی از مخاطبان خود پرسید برای کاهش شدت موج سوم کرونا چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟ یکی از مخاطبان نوشت: «طرح ترافیک در شهرها لغو شود. حضور در مدارس برای دانش آموزان ابتدایی ممنوع و برای دیگر دانش آموزان و دانشجویان فقط برای رفع اشکال باشد در مترو و اتوبوس های شهری اجازه سوار شدن بیشتر مسافر داده نشود.» مخاطب دیگری پیشنهاد داد:« مشکلات اقتصادی و فشارهای تورمی و گرانیها باعث می‌شود مردم برای کار و درآمد بیشتر به بیرون از خانه برای تامین معیشت باشند و این باعث گسترش بیشتر ویروس کرونا می شود.» خیلی از مخاطبان خواستار بازگشت قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی اعمال شده طی اسفند و فروردین ماه شدند. مخاطبی نوشت:« بهتر است مردم روشن شوند که کرونا بسیار بسیار خطرناک است و می تواند منجر به مرگ ده ها و یا صدها نفر شود. در این صورت مردم رعایت می کنند. اگر مردم روشن نشوند ممکن است سهل انگاری کنند.»

رسانه های اصلاح طلب

ایران: کرونا حالا یک بیماری برای تمام فصول شده است و تابستان و زمستان نمی‌شناسد. بدون زمان و مرز پیش می‌تازد و حتی به گفته معاون کل وزیر بهداشت، از رنگ‌بندی هم خارج شده.

روزنامه ایران با درج مطلبی نوشت: زیر آسمان همه ایران، قرمز کرونایی است! مسئولان و کادر درمانی در همه استان‌ها، نگران تکرار تجربه‌های تلخ و سنگین و پرفشار اسفند ماه سال گذشته‌اند. با این تفات که بدنه درمان آمادگی و نشاط کاری گذشته برای مقابله با این بیماری را ندارد. بدنه درمان خسته و نگران امید به همداستانی و همیاری همه مردم در همه استان‌های کشور برای مقابله با این بیماری دارد. آنها می‌خواهند شهروندان تا می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، انتظاری که این روزها چندان محقق نمی‌شود! «محمدرضا قدیر»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم وضعیت کرونا در این استان را فوق قرمز اعلام کرد واظهار داشت: متأسفانه بیش از یک ماه است که استان در وضعیت قرمز قرار دارد. در حال حاضر به‌دنبال سهل‌انگاری و افزایش تجمعات و همچنین مسافرت‌ها وضعیت کرونا در استان حتی از اسفند ماه نیز نگران کننده‌تر است. در اسفندماه سال گذشته در روزهای پیک بیماری روزانه ۱۶۰ بیمار بستری داشتیم که این آمار در روزهای گذشته تا ۱۳۰ نفر هم رسیده است. وی با ابراز نگرانی از ادامه این روند افزود: در واقع موج سوم کرونا در قم زودتر از پاییز آغاز شده است. تخت‌های آی سی یو در تمام بیمارستان‌های استان پر شده و دیگر تختی برای نگهداری بیماران جدید نداریم. حتی مجبور شده‌ایم برخی بیماران را در اتاق‌های معمولی نگهداری و همان جا خدمات بخش آی سی یو را به آنها ارائه کنیم. به بیمارستان‌های غیردولتی هم اعلام شده باید آماده باشند تا در صورت نیاز از ظرفیت آنها استفاده کنیم.  مردم باید بدانند تاب‌آوری نظام سلامت مختل شده و در حال حاضر ما هیچ پرستار متقاضی کار نداریم به همین خاطر مسافرت‌ها، پاساژ گردی‌ها و تمام تجمعات حتی در مکان‌های باز باید متوقف شود تا شاهد بحران نباشیم. درست است که پروتکل‌های بهداشتی معجزه نمی‌کند اما مهم‌ترین عامل در قطع چرخه ویروس کرونا محدود کردن تجمعات است به همین خاطر تا اطلاع ثانوی اجازه برگزاری هیچ همایش و تجمعی را در قم نمی‌دهیم.

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: سفرهای تفریحی، گردش‌های بی‌رویه در مراکز تجاری، نادیده گرفتن اهمیت استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس و بی‌توجهی به رعایت فاصله ۱.۵ متری، یک نتیجه داشت که آن هم دیروز توسط معاون وزارت بهداشت اعلام شد: «کل کشور در وضعیت قرمز قرار گرفت.» در حالی که اولین‌بار است که ظرف ۷ ماه گذشته و از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، تمام شهرهای ایران از وضعیت سفید و بی‌خطر خارج شده و در وضعیت قرمز یا هشدار قرار گرفته‌اند، تنها دلیل این اتفاق این‌بار، بی‌توجهی واضح مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضعف شدید نظارت‌هاست. شیوع «کرونا» آزمون بسیار خوبی بود که سطح فهم و درک مردم ایران درباره رعایت حال دیگران و احترام به حقوق انسانی آحاد جامعه را محک بزند.

به گزارش روزنامه همدلی، براساس آمار دانشگاه جان‌هاپکینز، شمار افراد شناسایی شده مبتلا به کووید۱۹ در جهان از ۳۰میلیون نفر عبور کرده است. تاکنون همچنین بیش از ۹۴۰ هزار نفر نیز پس از ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. آمریکا، هند و برزیل کشورهایی هستند که به لحاظ آماری بالاترین تعداد مبتلایان و جان‌باختگان را دارند، این در حالیست که مجددا موج تازه‌ای از شیوع کرونا در اروپا آغاز شده است. بیشتر کشورهای نیم کره شمالی زمین همزمان با فرا رسیدن فصل زمستان خود را برای موج دوم شیوع کووید ۱۹ آماده می‌کنند. در بریتانیا دولت در فکر ایجاد محدودیت‌هایی برای جلوگیری از شیوع مجدد کرونا است. آمریکا همچنان بیشترین آمار را دارد و تاکنون ابتلای بیش از ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تایید شده و بیش از ۱۹۷ هزار نفر نیز جان خود را در این کشور از دست داده‌اند. قاره آفریقا براساس گزارش‌ها تاکنون بیش از یک میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند اما این تنها آمار رسمی است و دقیقا مشخص نیست که در این قاره چه تعداد افراد به کووید ۱۹ مبتلا شده باشند. براساس گزارش‌های موجود تعداد تست‌های تشخیص ویروس کرونا در این قاره بسیار کم بوده و همین امر بر میزان صحت آمار فعلی شک و تردید وارد می‌کند. کرونا به حد انفجار رسیده است. موج سوم کرونا در راه است. کرونا پاییز سیاهی را رقم می‌زند. رنگ‌بندی کرونایی ندارم و همه کشور قرمز شده است. این سخنان رعب‌آور وضعیت کشور را از حیث شیوع کرونا نشان می‌دهد. تازه‌ترین هشدار دلهره‌آور هشدار معاون کل وزارت بهداشت بود که گفت شیوع ویروس کرونا در کشور به مرز انفجار رسیده است. ایرج با بیان این‌که دیگر رنگ‌بندی کرونایی معنایی ندارد، گفت: نارنجی و زرد نداریم، کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و در صورت ادامه این روند آمار کشته‌های کرونا به ۴۵هزار نفر هم خواهد رسید.

آبتین حیدرزاده معاون علوم پزشکی گیلان، در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریورماه، اظهار کرد: تاکنون دانش آموزی نداشتیم که به مدرسه رفته و در کلاس ها حاضر شده باشد و تست کرونای او مثبت اعلام شود. کنترل و پیگیری مدارس روزانه ادامه دارد و در صورت مشاهده دانش آموز مشکوک، اقدامات لازم را انجام خواهیم کرد. سیستم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، نظام آموزش و پرورش و مربیان و معلمان و والدین باید از دانش آموزان مراقبت کنند.والدین و اولیای مدرسه در صورت مشاهده علائمی در دانش آموزان در هر پایه دال بر ابتلا به کرونا با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند. والدین دانش آموزان مشکوک را به مدرسه نفرستند، زیرا این دانش آموزان اول باید تست کرونا دهند تا اقدامات لازم صورت گیرد. طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۲ بیمار کرونایی در سطح بیمارستان های استان بستری شدند که نسبت به مدت مشابه دو روز گذشته، اندکی کاهش یافته است.

نظر شما