شناسهٔ خبر: 4266299 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

نشست معاونان ایران و ۱+۵ از بعدازظهر آغاز می‌شود

فارس

شب گذشته دومین روز از رایزنی‌های هسته‌ای لوزان با رایزنی دوجانبه صالحی، مونیز و نشست کارشناسان ایران و آمریکا پایان یافت؛ پیش از این پانزدهمین نشست ایران و شش کشور (آلمان،‌فرانسه، انگلستان، چین، روسیه و آمریکا) برگزار شده بود

صاحب‌خبر -

دومین روز رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان با رایزنی دوجانبه صالحی و مونیز و همچنین نشست کارشناسان ایران و آمریکا پایان یافت.

دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای چهارشنبه شب (پنجم فروردین) در لوزان و در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز شد.

این رایزنی‌ها صبح و عصر پنجشنبه در سطوح مختلف از جمله در سطح وزرای خارجه ایران و آمریکا، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا، معاونان وزرای خارجه دو کشور و با حضور معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

آخرین رایزنی‌های پنجشنبه دیدار دوجانبه صالحی و مونیز درباره ابعاد فنی برنامه هسته‌ای ایران بود و کارشناسان ایران و آمریکا نیز نشستی برگزار کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در برخی موضوعات درک خوبی وجود دارد و مذاکرات در بعد فنی امیدوار کننده است، یادآور شد: اما برخی زمینه‌های دیگر مستلزم تبادل نظر برای رسیدن به فهم مشترک است.

شهر لوزان همچنین در روز پنجشنبه میزبان پانزدهمین نشست عمومی ایران و شش کشور (آلمان،‌فرانسه، انگلستان، چین، روسیه و آمریکا) بود و پس از آن معاونان وزیر خارجه ایران با سرگئی ریابکوف نماینده روسیه در 1+5 به گفت‌وگو پرداختند.

از جمله تحولات روز پنجشنبه تماس تلفنی روحانی با پوتین رئیس جمهور روسیه، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه، دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلستان و شی جین پینگ رئیس جمهور چین گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران بود.

در ساعات اولیه پنجشنبه و در پی حمله جنگنده‌های سعودی به یمن، مقامات ایران این اقدامات را محکوم کردند و البته ظریف و عراقچی طی چندین نوبت و در پاسخ به سؤالات مکرر خبرنگاران عنوان کردند که درباره این موضوع با طرف آمریکایی صحبتی نکرده‌اند و تنها موضوع مورد بحث، موضوع هسته‌ای بوده است.

قرار است رایزنی‌های هسته‌ای در شهر لوزان جمعه نیز ادامه یابد و نشست ایران و 1+5 در سطح معاونان بنا به گفته عراقچی بعدازظهر یا شب جمعه برگزار خواهد شد. علاوه بر این احتمال حضور برخی وزرای 1+5 در لوزان نیز وجود دارد. وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه شنبه به لوزان می‌رود و یک منبع آگاه در وزارت خارجه روسیه نیز خبر داد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه یکشنبه به این شهر سفر می‌کند.

از سوی دیگر وزارت خارجه چین هم اعلام کرد که «وانگ یی» وزیر خارجه چین یکشنبه برای پیوستن به مذاکره‌کنندگان به لوزان خواهد رفت.البته لندن عنوان کرده که هاموند هنوز برنامه‌ای برای پیوستن به مذاکرات ندارد.

ایران و شش کشور در سوم آذر ماه 1393 پس از آنکه به این نتیجه رسیدند که به دلیل اختلافات موجود، حصول توافق جامع هسته‌ای امکانپذیر نیست توافقنامه ژنو را برای هفت ماه تمدید و البته تأکید کردند که همه تلاش خود را صورت خواهند داد که این مذاکرات ظرف چهار ماه بعد (پایان مارس) به نتیجه برسد.

نظر شما