شناسهٔ خبر: 4260256 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تازه ترین خبرها از گفتگوها در لوزان سوئیس

پایان نشست صبح مذاکرات/رایزنی درباره فردو، اراک و غنی سازی/ فابیوس شنبه می آید

نشست صبح مذاکرات هیئت‌ های ایران و آمریکا به سرپرستی وزیران امور خارجه پایان یافت. در دیدار صالحی و مونیز درباره راکتور آب سنگین اراک، فردو، غنی سازی و نیز تحقیق و توسعه بحث و رایزنی شد. لوران فابیوس قرار است روز شنبه به این مذاکرات بپیوندد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رایزنی دوجانبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی اش در لوزان پایان یافت.

رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان سوئیس پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) و در دومین روز خود با نشست وزیران امور خارجه با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا، معاونان وزیران امور خارجه و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد و پس از آن نشست‌ ها به صورت دوجانبه در سطح وزیران امور خارجه، صالحی و مونیز و معاونان ادامه یافت.

ظریف و کری به صورت دوجانبه دیدار کردند و صالحی و مونیز نیز در نشستی دوجانبه به گفتگو پرداختند و سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و وندی شرمن معاونان وزیران نیز در دیداری جداگانه با هدف رفع اختلاف ها بر سر راه‌ حل جامع به گفتگو پرداختند.

بهروز کمال وندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره دیدار صالحی و مونیز گفت: در این دیدار درباره راکتور آب سنگین اراک، فردو، غنی سازی و نیز تحقیق و توسعه بحث و رایزنی شد.

به نظر می رسد رایزنی‌های هسته ای در شهر لوزان تا روز یکشنبه 9 فروردین، به طول بینجامد. برابر اعلام وزارت امور خارجه فرانسه قرار است لوران فابیوس روز شنبه به این مذاکرات بپیوندد.

پایان مارس پایان مدت زمان چهار ماهه ای است که طرفین برای دستیابی به نتیجه اعلام کرده اند؛ البته در سوم آذر ماه 93 در بیانیه‌ ای که ظریف و اشتون قرائت کردند، طرفین توافقنامه ژنو را هفت ماه تمدید و البته تأکید کردند همه تلاش خود را صورت خواهند داد تا این مذاکرات تا چهار ماه آینده (پایان مارس) به نتیجه برسد.

به گفته بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی، در مذاکرات صبح (امروز) صالحی و مونیز درباره رآکتور آب سنگین اراک، فردو، غنی سازی و تحقیق و توسعه گفتگو شد.

*****

ساعت 13:40

رئیس سازمان انرژی اتمی که به عنوان یکی از مذاکره کنندگان ارشد کشورمان در لوزان سوئیس به سر می برد، می گوید، ایران و طرف های مذاکره کننده در زمینه‌ های فنی به فهم مشترک رسیدند. ضمن اینکه وی درباره دستیابی به راه حل خوشبین بوده و اکنون نیز خوشبین است.

به گزارش فارس، آقای علی اکبر صالحی روز پنجشنبه، امروز 6 فروردین 1394، برابر با 26 مارس 2015، در سخنانی در جمع خبرنگاران در لوزان سوئیس با بیان اینکه به دستیابی به راه حل خوشبین بوده و الان هم هستم، گفت: در زمینه‌ های فنی به فهم مشترک رسیدیم.
 

دانلود

مذاکرات میان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا برابر برنامه ساعت 10:00 به وقت محلی (ساعت 13:30 به وقت تهران) آغاز شده است. صالحی به همراه ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، در این گفتگوها حضور دارند.

 

دیشب نیز یک دور مذاکره میان آقایان سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان، و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در لوزان برگزار شد.

 

آقای ظریف پیش از آغاز مذاکرات در لوزان بار دیگر تاکید کرد که طرف مقابل یا باید توافق کند یا فشار را بپذیرد.

 

دانلود

نظر شما