شناسهٔ خبر: 4260505 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و امریکا در لوزان سوئیس آغاز شد

صاحب‌خبر -

دور جدید مذاکرات سه جانبه هسته‌ای میان هیات‌های ایرانی و امریکایی، با حضور نماینده اتحادیه اروپا، در لوزان سوئیس از  سر گرفته شد.

این مذاکرات در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و امریکا و اتحادیه اروپا، وزیران خارجه دو کشور و رییس سازمان انرژی اتمی و وزیرانرژی امریکا انجام شد.

نشست وزرای خارجه ایران محمد جواد ظریف و همتای آمریکایی جان کری ساعت 17 پس از 3 ساعت و نیم پایان یافت و مجدداً ساعت 19:50 به وقت تهران از سرگرفته شد. این مذاکرات با گذشت یک ساعت پایان یافت.

همچنین معاونان وزیران خارجه ایران و امریکا و معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا جلساتی جداگانه تشکیل دادند.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امور خارجه ایران، ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا و هلگا اشمید، معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور دارند.

صالحی و مونیز نیز پنجشنبه (امروز)، صبح و بعد از ظهر با یکدیگر رایزنی کردند.

ایران و گروه 1+5 در تلاش هستند تا قبل از ضرب الاجل 11 فروردین (31 مارس) کلیات توافق هسته‌ای را آماده کنند.

انتظار می‌رود این دور از گفت و گوها تا روز یکشنبه 9 فروردین طول بکشد. درصورتی که توافقی در این دور از مذاکرات حاصل شود، طرفین اعلام خواهند کرد که برای مسائل اساسی مورد اختلاف، راه حل پیدا کردهاند. این راه حل شامل سرفصل‌هایی می‌شود که باید تا تیرماه بر سر جزییات و مکتوب کردن آن مذاکرات فشرده تر و جدی تری صورت گیرد.

ایران و کشورهای 5+1 – امریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه به علاوه آلمان درصدد هستند تا اول ژوئیه (10 تیر) به یک توافق فراگیر هسته‌ای دست یابند. از زمان امضای توافق موقت هسته‌ای در شهر ژنو سوئیس در نوامبر 2013 دو طرف تاکنون در دو ضرب‌الاجل تعیین شده نتوانسته‌اند توافق نهایی را امضا کنند.

ز س/دب/ م ح

 

نظر شما