شناسهٔ خبر: 42659361 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و مشاوران امور بانوان استان‌ها:

سياست‌گذاري‌ها براي برقراري عدالت اجتماعي انجام شده است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و مشاوران امور بانوان استان‌ها گفت: سياست‌گذاري‌هاي لازم براي برقراري عدالت اجتماعي انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، معصومه ابتکار با حضور در نشست مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و مشاوران امور بانوان استان‌‌ها که در ساختمان شهید رجایی و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: از اينكه در حال حاضر اداره دستگاه عظيم و گسترده آموزش و پرورش در كشور بر عهده وزيري باتجربه، با درايت و با نگاهي منطقي و متعادل در مسائل آموزش و پرورش و به ويژه در بحث مهم عدالت آموزشي، نهاده شده است؛ بسيار خوشحالم.

ابتكار افزود: عدالت جنسیتی موضوع مهمی است که باید در آن به تعادل برسیم و سپس برای آن سیاست‌گذاری کنیم. تمام آيات قرآني، فرامين و تعالیم پیامبران و علماي ديني برای كم كردن و از بين بردن درد و رنج انسان‌هاست.

وي با اشاره به اينكه خداوند در قرآن می‌فرماید ما شما را از مرد و زن و قبایل مختلف آفریدیم. برای اینکه بدانید کسی که در پیشگاه خدا ارزش دارد فقط به جهت تقوا است، تصريح كرد: روح دمیده شده در مرد و زن تفاوتی ندارد و فقط تفاوت زن و مرد از ديد نقش اجتماعي آنها مي‌باشد. یک عده در نقش اجتماعی زنان و یک عده در نقش مردان هستند. نگاه عدالت جنسیتی نگاه قرآن، مقام معظم رهبري، حضرت امام خمینی(ره) و نگاه معلم شهید آيت الله مطهری است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: اينكه چطور باید در نظام مدیریتی و آموزشي و تربیتی عدالت جنسيتي را محقق كنيم، موضوعي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. خوشبختانه شاخص‌های عدالت جنسیتی در ستادملي زنان و خانواده با حضور و محوريت جدي آموزش و پرورش در سال 96 نهایی و ابلاغ شد و با همکاری مركز آمار ايران در حال انجام است.

وي گفت: يكي از مهمترين شاخص‌هاي عدالت آموزشي آموزش در محورهای مختلف، ازجمله آموزش ابتدايي و پيش از دبستان است و یک سری از شاخص‌‌ها جنبه كيفي دارند، كه از اين شاخص‌ها مي‌توان به مشاركت اجتماعي اشاره كرد.

ابتكار پيگيري طرح مشاركت اجتماعي بانوان را در ايجاد عدالت جنسيتي بسيار مهم دانست و گفت: در استان‌هاي كشور عدالت جنسیتی مبنایی برای عدالت اجتماعی شد و باعث ارتقاي زنان در استان‌ها و پست‌هاي مديريتي شد و در حال حاضر براي پيشبرد اين طرح در حوزه زنان و خانواده برنامه داريم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصريح كرد: اسناد بالادستی، شاخص‌های عدالت جنسیتی و اسناد استانی نشان می‌دهد که اختلاف شکاف اجتماعي و فرهنگي در جنس زن و مرد کم شده است ولي ما در حال حاضر نگرانیم که با شرایط کرونا، تعداد دختران بازمانده از تحصیل بیشتر شود. البته در اين مورد مطمئن هستيم كه وزیرآموزش و پرورش با درايت كامل ناظر بر حوزه آموزش در كشور مي‌باشد.

ابتكار شاخص ديگر عدالت اجتماعي را آموزش مهارت زندگی دانست و گفت:  آموزش مهارت زندگي براي دختران و حتي پسران يکی از شاخص‌هاي عدالت اجتماعی است که در رابطه با آموزش مهارت زندگي موضوعاتي مانند گفتگوی بین نسلی  و گفتگوی خانواده را با آموزش و پرورش دنبال کردیم و آمادگی داریم تا از طریق انجمن اولیا و مربیان و دانشگاه فرهنگیان مهارت‌های گفتگویی را ارتقا دهیم.

وي با ابراز خوشنودي از راه اندازي شبكه شاد گفت: در شرایطی که جامعه در جنگ روانی است و امید ما را نشانه گرفتند، راه اندازي اين شبكه و ارتباط با دانش آموزان در سراسر كشور اميد را براي جامعه فرهنگي ايجاد كرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اينكه مشارکت اجتماعی و فرهنگی بانوان یکی از شاخص‌های عدالت اجتماعی است که یقینا از مسائل مهم جامعه مردم سالار است، گفت: موضوع مشارکت اجتماعی ریشه در فرهنگ اسلامی و در کار خیر و فعالیت‌های داوطلبانه دارد و دولت تلاش داشته حمایت‌های لازم را در این زمینه داشته باشد. آشنايي دانش آموزان با این موضوع و آموزش آنها براي ارتقاي مهارت‌هايشان در زندگي بسيار لازم و ضروري است.

ابتكار از واکنش به موقع وزیر آموزش و پرورش در موضوع کتب درسی تشکر كرد و گفت: دستور وزير آموزش و پرورش مبني بر بازبيني كتب درسي و نظارت دقيق بر آنها بسيار بجا بود. اعمال نظر بر كتاب‌هاي درسي بايد كارشناسانه بوده و نگاهي متعالي و در شان انقلاب و دستورات انقلابي داشته باشيم.

وي در پايان با تشكر از زحمات تمام فرهنگيان تصريح كرد: معاونت زنان و خانواده در دولت به نوبه خود براي توليد محتوي آموزشي در شبكه شاد جهت بهبود عدالت اجتماعي و مهارت آموزي دانش آموزان اعلام آمادگي مي‌كند.

نظر شما