شناسهٔ خبر: 4265366 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رويترز / روحاني با سران فرانسه ، انگليس ، چين و روسيه تلفني گفتگو کرد

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 94/01/07
خبرگزاری رویترز در گزارشی از لوزان به قلم جان آیریش و لوئی شاربونو نوشت :
حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه با سران فرانسه ، انگلیس ، چین و روسیه تلفنی گفتگو کرد. به نظر می رسد هدف از این تلاش روحانی پایان دادن به بن بست بین تهران و قدرت های جهان برسر دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای است.
روحانی همچنین در گفتگوهای خود به عملیات نظامی تحت رهبری عربستان سعودی علیه مبارزان حوثی در یمن نیز اشاره کرد.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست خود با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پیش از پرداختن به موضوع هسته ای تهران ، درمورد تحولات در یمن گفتگو کرد.
آمریکا در تلاش برای انعقاد یک موافقتنامه هسته ای بین ایران و قدرت های جهان ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) پیش از ضرب الاجل 31 مارس است. مقامات نزدیک به این مذاکرات می گویند پیشرفت هایی در جهت دستیابی به یک موافقتنامه اولیه به دست آمده و دستیابی به چنین موافقتنامه ای محتمل است.
قدرت های غربی گمان می کنند ایران در تلاش برای دستیابی به توانایی ساخت تسلیحات هسته ای است اما ایران چنین ادعاهایی را تکذیب می کند و تاکید دارد فعالیت های هسته ای این کشور صرفا اهداف صلح آمیز مانند تولید برق و دیگر اهداف پزشکی را دنبال می کند.
انگلیس ، فرانسه و روسیه این تماس های تلفنی را اعلام کردند. این گفتگوهای تلفنی در صفحه توییتر روحانی نیز تایید شد.
روحانی همچنین گفت با همتای چینی خود نیز گفتگو کرده و نامه ای را نیز برای سران هر شش کشور دخیل در مذاکرات با ایران فرستاده است که در آن موضع تهران تشریح شده است.
دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در یک تماس نادر بین پاریس و تهران گفت ایران حق دارد از انرژی هسته ای غیر نظامی برخوردار باشد اما درعین حال تاکید کرد خواستار دستیابی به یک موافقتنامه « پایدار ، محکم و قابل راستی آزمایی » درباره برنامه هسته ای ایران است تا تضمینی باشد بر اینکه این کشور به دنبال سلاح هسته ای نیست.
مقامات نزدیک به این مذاکرات هفته گذشته اعلام کرده بودند فرانسه خواستار شروط سخت تر از متحدان غربی خود برای هرگونه موافقتنامه با ایران است.
روحانی بار دیگر بر درخواست اصلی ایران یعنی لغو فوری همه تحریم های فلج کننده علیه این کشور تاکید کرد و گفت همه تحریم های ناعادلانه علیه ایران باید لغو شود.
وی افزود :« لغو همه تحریم ها مهم ترین مسئله ای است که می تواند به ما کمک کند به راه حلی نهایی دست یابیم. این یک فرصت استثنایی است که به سود منطقه و جهان است و نباید اجازه دهیم از دست برود.»
مقامات نزدیک به مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران گفتند قدرت های غربی تاکید دارند تحریم علیه ایران باید به تدریج کاهش یابد.
سخنگوی دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس پس از گفتگوی تلفنی روحانی و کامرون در مصاحبه با خبرنگاران گفت دو طرف توافق کردند دستیابی به یک موافقتنامه چارچوب تا پایان ماه مارس امکانپذیر است.
کرملین اعلام کرد روحانی همچنین با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز تلفنی گفتگو کرد.
کری و ظریف نیز در همین حال روز پنجشنبه دو مرتبه در شهر لوزان سوییس دیدار کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت کری در نشست با ظریف پیش از گفتگو درباره برنامه هسته ای ایران ، به موضوع یمن پرداخت.
آمریکا و ایران برسر بحران در یمن در مواضعی مخالف یکدیگر قرار دارند. ایران از مبارزان حوثی در یمن حمایت می کند اما آمریکا مانند عربستان سعودی از عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن حمایت می کند.
یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا نیز در مصاحبه با رویترز گفت اوضاع در یمن هیچ تاثیری بر مذاکرات هسته ای ایران ندارد.
161/104

نظر شما