شناسهٔ خبر: 42649955 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش:

سند تحول بدون معلم متمایز و باکیفیت دست‌یافتنی نیست

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش اگر نتواند مساله نیروی انسانی را حل کند، بهتر است راجع به سند تحول بنیادین سخن نگوید. سند تحول بدون معلم متمایز، با کیفیت و با انگیزه دست یافتنی نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنجمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

محسن حاجی میرزایی در این نشست خاطرنشان کرد: به استناد رهنمود کلی مقام معظم رهبری که فرمودند مجلس موضوعاتی را که شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد می شود، ورود نکند و بالعکس، اگر ذیل این عنوان، شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد شود و مصوبه‌ای را تصویب کند، با وجود چنین مصوبه ای استخدام آموزش و پرورش تحت هیچ عنوان در مجلس مطرح نمی‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش نتواند مسأله نیروی انسانی را حل کند، بهتر است راجع به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سخن نگوید، تصریح کرد: سند تحول بدون معلم متمایز، با کیفیت و با انگیزه دست یافتنی نخواهد بود.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش با توجه به سیاست‌هایی ابلاغی مقام معظم رهبری و با عنایت به رهنمودهای ایشان در دیدار با مدیران آموزش و پرورش، تعیین تکلیف شده است.

وی ادامه داد: در دولت هم این موضوع، سیاستگذاری و تعیین تکلیف شد. بر اساس مصوبه هیأت وزیران مسوولیت آموزش، تعیین محتوا و شاخص‌های آموزشی، نظارت و صلاحیت مربی به وزارت آموزش و پرورش محول شده است.

حاجی میرزایی گفت: آموزش و پرورش تا کنون در این زمینه ورود پیدا نکرده است، الان که این مأموریت به ما واگذار شد باید در مقوله محتوا ورود پیدا کنیم؛ یعنی چه محتوایی به چه نحو آموزش داده شود.

جلب همکاری مجلس و تعاملات چند جانبه برای حل مشکلات آموزش و پرورش 

جمیله علم الهدی، دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با اشاره به دستور اول جلسه در خصوص نیروی انسانی وزارت آموزش ‌و پرورش، گفت: کارگروهی با حضور برخی از مسوولان وزارت آموزش و پرورش و با همکاری سایر متخصصان و کارشناسان تشکیل شد. در این کارگروه در خصوص موضوع نیروی انسانی آموزش و پرورش و نحوه ورود معلمان به آموزش و پرورش کار کارشناسی خیلی دقیقی صورت گرفت.
 
علم الهدی افزود: در کارگروه مقرر شد وزارت آموزش و پرورش نیروی مورد نیاز آموزشی و پرورشی خود را بر پایه شایستگی‌های مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بر اساس شرایط و ضوابطی که به تأیید شورای عالی آموزش و پرورش می‌رساند، از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه هیچ سیاستگذاری جدیدی در این حوزه نیاز نیست، ادامه داد: به اندازه کافی اساسنامه، سندهای سیاستی و لوایح تصویب شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در شورای عالی آموزش و پرورش وجود دارد.

علم الهدی تصریح کرد: کارگروه هیچ ترجیحی تشخیص نداد که سیاست گذاری و قانون جدیدی اتخاذ شود. همچنین پیشنهاد مشخص این است که بر اساس فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری و به خاطر مشکلاتی که در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد، یک نامه رسمی از طرف دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به رییس مجلس شورای اسلامی، برای جلب همکاری مجلس و تعاملات چند جانبه ارائه شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: ضروری است کارگروه مشترکی بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش برای رفع تعارضات چندگانه تشکیل شود.
 
 شرایط برای استقرار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فراهم است

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست با بیان اینکه شرایط برای استقرار هر چه بهتر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فراهم است، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال استقرار شاخص‌های میزان پیشرفت سند تحول است. نگاه مسأله محور به موضوع، ما را در بحث منابع انسانی متمرکز کرد و بنیادی‌ترین مسأله برای اجرایی شدن سند تحول، توجه به منابع انسانی است. خساراتی که آموزش و پرورش در این سال‌ها دید، به خاطر تحمیل نیروی انسانی بود که مهارت و توانایی لازم را نداشتند.

وی تصریح کرد: نامه‌ای خدمت ریاست مجلس شورای اسلامی برای درخواست تشکیل کارگروه ویژه بین مجلس و شورا تنظیم شد. یکی دیگر از موضوعات این نامه در خصوص بحث منابع انسانی است که مجلس برای افراد حق التدریس و سایر افرادی که به طرق مختلف وارد آموزش و پرورش شدند، مصوبه موقت یا قانون مجزا نداشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آیا دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی قادرند این میزان تقاضای آموزش و پرورش را فراهم کنند؛ در صورتی که نمی‌توانند باید زمینه های تقویت بیشتر این ۲ دانشگاه مهم را فراهم کرد.

ماده واحده متمم برای پیگیری اجرای سند تحول 

در ادامه جلسه محمدرضا مخبر دزفولی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری تصریح کرد: پیشنهاد بنده این است که یک تحلیل محتوای سخنان رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با مسوولان آموزش و پرورش انجام شود.

وی اظهار داشت: محورهای کلیدی فرمایشات مقام معظم رهبری به همراه راه حل و مصوبه این جلسه، تبدیل به یک ماده واحده متمم برای پیگیری اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شده و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود.

مخبردزفولی اضافه کرد: وجود چنین مصوبه‌ای پشتوانه‌ای برای کار آینده شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی و ضمانت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

در ادامه جلسه مهدی نوید ادهم، مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با تاکید بر این نکته که باید ساز و کاری برای حاکمیت این مصوبه ایجاد شود، افزود: چنین مصوبه‌ای باید به تأیید مقام معظم رهبری، سران قوا یا مجمع تشخیص مصلحت نظام برسد تا یک ضمانت اجرایی محکم، بیش از آنچه تا کنون بود، ایجاد شود.
 
    
بنیاد مستقل تعلیم و تربیت کودک زیر نظر آموزش و پرورش تاسیس شود
دستور دوم جلسه شورای تخصصی تحول و نوسازی نطام آموزشی کشور بررسی راهکارهای ساماندهی تربیت کودکان صفر تا شش سال بود که عاملی در این باره گفت: متأسفانه در حال حاضر ۱۴ نهاد در امر مهدهای کودک مداخله دارند.

وی با تأکید بر اینکه دوره مهد کودک به‌عنوان یک دوره پرفایده تعلیم و تربیت مطرح است، افزود: در حال حاضر در کشور چندین نهاد در حوزه مهدکودک تصمیم‌گیرنده هستند که ضرورت دارد یک نهاد واحد مسوولیت صدور مجوز، راهبری و مدیریت محتوایی را عهده‌دار باشد.

عاملی اضافه کرد: واقعیت این است که بچه‌های ما در سنی که تعلیم و تربیت در ذهن شان می‌ماند و پایه شخصیتی آنها شکل می‌گیرد، رها شده هستند. در حال حاضر غالب مهدهای کودک کار مراقبتی انجام می‌دهند، نه کار تعلیم و تربیت که این بسیار خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش‌های انجام شده حاکی از آن است که کشورهایی که نگاه راهبردی دارند، برای دوره مهدکودک و پیش‌دبستانی اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. با توجه به اینکه آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی با ظرفیت های منابع انسانی موجود نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند، پیشنهاد مشخص بنده این است که یک بنیاد مستقل تعلیم و تربیت کودک زیر نظر آموزش و پرورش تأسیس شود تا ساز و کار منسجمی برای موضوع مهدهای کودک شکل گیرد.

تحول بنیادین مهدهای کودک توسط یک مجموعه چابک
وحید قبادی دانا، رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی به موضوع مهدهای کودک تأکید شده است، گفت: با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، لازم است یک بررسی در مقاطع مختلف تحصیلی فرزندانمان انجام دهیم، تا شرایط را بسنجیم.

قبادی ادامه داد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری انتظار یک حرکت جهادی و فوق العاده را دارند، پیشنهاد بنده این است که این حرکت جهادی را از دوران مهدکودک شروع کنیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: تحول بنیادین مهدهای کودک به عنوان کانون فرهنگی و تربیتی رشد و تحول همه جانبه باید توسط یک مجموعه چابک و یک متولی انجام شود.

نظر شما