شناسهٔ خبر: 42406327 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

در پی اعلام انتقال سفارت صربستان به بیت المقدس؛ مخالفان:فلسطین قربانی جاه طلبی های انتخاباتی ترامپ است/ ادعای نتانیاهو :حلقه به رسمیت شناختن اسرائیل در حال گسترش است

صاحب‌خبر -

شفقنا- نخست وزیر اسرائیل گفت: صربستان سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس منتقل می کند و صربستان اولین کشور اروپایی است که با انتقال سفارت خود به قدس اشغالی دنباله رو ایالات متحده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الجزیره صربستان و کوزوو در در کاخ سفید از انتقال سفارت صربستان تا ژوئیه ۲۰۲۱ خبر داده اند.
نتانیاهو باابراز خرسندی گفت: من از دوست خود رئیس جمهور صربستان برای تصمیم به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت خود به آنجا تشکر می کنم.
وی افزود: من همچنین می خواهم از دوستم رئیس جمهور ترامپ برای کمک به این موفقیت تشکر کنم.
یک مقام ارشد فلسطینی با انتقاد از این تصمیم صربستان ، گفت که ترامپ فلسطین را قربانی امیدهای انتخاباتی خود  می کند. فلسطین قربانی جاه طلبی های انتخاباتی رئیس جمهور ترامپ شده است.
دبیرکل نهضت آزادی فلسطین افزود: این ، دقیقاً مانند توافق امارات و اسرائیل [برای عادی سازی روابط دیپلماتیک] است و این اقدامی برای  صلح خاورمیانه نیست.
وی سازمان ملل و اتحادیه اروپا را بزرگترین شریک اقتصادی اسرائیل دانست و تاکید کرد:  وضعیت نهایی قدس باید بین اسرائیلی ها و فلسطینیان مورد مذاکره قرار گیرد ، قبل از این کشورها نباید سفارتخانه های خود را در آنجا مستقر کنند.
نتانیاهو همچنین اعلام کرد که اسرائیل روابط دیپلماتیک خود را با کوزوو برقرار کرده است. کوزوو  در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را از صربستان اعلام کرده است.
نتانیاهو در بیانیه ای مدعی شد: کوزوو اولین کشور اکثریت مسلمانی خواهد بود  که سفارت خود را در قدس افتتاح می کند. همانطور که در روزهای اخیر گفتم – حلقه صلح و به رسمیت شناختن اسرائیل در حال گسترش است و انتظار می رود کشورهای بیشتری به آن بپیوندند.
گفتنی است تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت از تل آویو به اورشلیم از سه سال پیش باعث خشم فلسطینیان و شوک دیپلماتیک شد. تاکنون فقط گواتمالا ترامپ را دنبال کرده بود  و نمایندگی دیپلماتیک خود را در این شهر مقدس آغاز کرده است.
مسئله بیت المقدس یکی از حساس ترین موضوعات درگیری های چندین دهه اسرائیل و فلسطین است.
بیش از ۲۰۰۰۰۰ شهرک نشین اسرائیلی در بیت المقدس شرقی اشغالی زندگی می کنند ، که محل زندگی حدود ۳۰۰۰۰۰ فلسطینی است.

اصل خبر را در الجزیره ببییند .

نظر شما