شناسهٔ خبر: 42259674 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راه‌اندازی پویش نذر خون در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: به منظور جلب مشارکت بیشتر مردم، پویش نذر خون از تاسوعا تا اربعین حسینی در این استان راه‌اندازی شد.

صاحب‌خبر -

دکتر حسین زارع روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به نیاز مستمر مراکز درمانی استان به خون و فرآورده‌های خونی از هم‌استانی‌های واجد شرایط اهدای خون درخواست می‌شود تا در این پویش مشارکت کنند.

وی از اهدا کنندگان درخواست کرد اهدای خون خود را به ایام محرم و صفر محدود نکنند و افزود: با توجه به اینکه نیاز به فراورده های خونی همیشگی است، اهداکنندگان می توانند با مراجعه به پایگاه نوبت دهی اینترنتی خون به آدرس https://nobatdehi.ibto.ir/ با شرکت در طرح نذر خون، زمان و ساعت دلخواه خود را انتخاب و بدون انتظار در مراکز انتقال، خون اهدا کنند.

وی افزود: تمامی دستورالعمل های بهداشتی برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در مراکز انتقال خون با حساسیت زیاد انجام می شود و مردم اگر برای کارهای ضروری از خانه خارج می شوند، اهدای خون را جزو کارهای ضروری خود قرار دهند.

مدیرکل انتقال خون استان همچنین از بهبودیافتگان کرونا در استان که یک ماه از بهبودی کامل آنها گذشته است، خواست تا برای اهدای پلاسمای هایپر ایمیون با در دست داشتن جواب تست کرونای مثبت با شرکت در طرح «شکرانه سلامت» به مراکز اهدای خون استان در بجنورد و شیروان مراجعه کنند.

زارع افزود: در پنج ماه امسال ۹ هزار و ۷۳۳ داوطلب اهدای خون به مراکز ثابت و سیار خونگیری خراسان شمالی مراجعه کرده و هفت هزار و ۹۹۰ نفر آنان موفق به اهدای خون شده اند که ۶۰۰ نفر آنان بانوان بوده اند.

وی گفت: آمار مقایسه ای در بازه زمانی مشابه سال گذشته، میزان ۷.۲۱ درصد رشد در میزان اهدای خون و ۷۰ درصد رشد در اهدای خون بانوان دیده می شود.  

وی اظهار داشت: ۱۰ شهروند بهبود یافته از بیماری کووید ۱۹ نیز با مراجعه به واحد پلاسما آفریزیس این مرکز، که ۲ هفته از راه اندازی آن گذشته است، پلاسمای خون خود را برای نجات جان بیماران اهدا کردند.

زارع با بیان اینکه در این واحد تنها یک تخت برای اهدای پلاسمای خون وجود دارد، گفت: به دلیل آزمایش های طولانی، روزانه تنها قادر به پذیرش یک تا ۲ نفر در این واحد هستیم.

وی افزود: علاوه بر اینکه پلاسمای خون در واحد پلاسما آفریزیس از بیماران گرفته می شود بر اساس نیاز بیمارستان ها این مرکز حتی از بیماران بهبود یافته از کرونا، خون کامل می گیرد و بعد پلاسما را از آن جدا می کند.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی، شاخص اهدای خون استان در سال جاری را ۸۲ درصد عنوان کرد و افزود: این شاخص در مدت مشابه پارسال ۷۰ درصد بوده است، ضمن اینکه شاخص اهدای مستمر خون استان امسال ۵۸ درصد و پارسال ۶۲ درصد بوده است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما