شناسهٔ خبر: 42243821 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیمارستان یکهزار تختخوابی نیاز درمانی ۲۰ ساله تبریز را برطرف می‌کند

تبریز - ایرنا - بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز از جمله طرح‌های ماندگار دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت آذربایجان‌شرقی است که در صورت بهره‌برداری می‌تواند نیاز درمانی این کلان‌شهر ۲ میلیون نفری را تا ۲ دهه آینده برطرف کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز یکی از ۱۱ بیمارستان کشور در این ابعاد و از جمله طرح های ماندگار دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت آذربایجان شرقی است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و به رغم مشکلات و ضیق مالی دولت، برای پیشبرد آن به هر نحو ممکن تلاش می شود. 

دولت برای ساخت این بیمارستان تنها ۴۰ میلیارد تومان در سال از محل افزایش قیمت بنزین هزینه کرده و با تمام توان و با استفاده از ظرفیت های قرارگاه خاتم الانبیا برای تکمیل آن می کوشد؛ هر چند پیش بینی ها بر اتمام عملیات ساخت بیمارستان یکهزار تختخوابی در سال ۱۴۰۲ شمسی است، اما آنچه اهمیت اجرای این طرح بزرگ را دوچندان می کند، تلاش به هر نحو ممکن برای اتمام آن است.

کارشناسان می گویند طرح ساخت بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز را می توان گامی در تکمیل افزایش ۳۰۰ هزار مترمربعی وسعت فضای درمانی - بهداشتی آذربایجان شرقی در دولت های دهم و یازدهم دانست. 

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که در دولت تدبیر و امید تاکنون ۷۰۰ تخت به تعداد تخت های بیمارستانی افزوده شده و بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز به تنهایی بیش از این رقم تخت دارد.

دکتر محمد حسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز

بیمارستان هزار تخت خوابه با استانداردهای جهانی احداث می شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ساخت بیمارستان یکهزار تختخوابی در تبریز در سال ۱۳۹۴ از سوی وزارت بهداشت و درمان مصوب شد، افزود: این مرکز درمانی از بین ۱۱ بیمارستان یکهزار تختخوابی که قرار است در کشور احداث شود، تنها بیمارستانی است که قرارداد ساخت و احداث آن با قرارگاه خاتم الانبیاء منعقد شده است.

محمدحسین صومی  با بیان اینکه طراحی این بیمارستان برای یک هزار و ۲۰۰ تخت خواب انجام شده، ادامه داد: اعتبار احداث این بیمارستان از محل قانون بودجه تعیین شده و در آخرین سفر رییس جمهوری به آذربایجان شرقی نیز ۱۵۰ میلیارد تومان از منابع ریاست جمهوری، غیر از اعتبارات مصوب برای سال های ۹۷،۹۸ و ۹۹، برای آن در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه غیر از منابع عادی، برای احداث بیمارستان یکهزار تختخوابی گشایش های دیگری نیز ایجاد شد، گفت: چون ساخت این بیمارستان بر عهده قرارگاه خاتم الانبیا می باشد، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مبلغی از محل افزایش قیمت بنزین در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت تا بدهی های دولت از محل بیمارستان ها به قرارگاه خاتم الانبیا داده شود که سهم بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز از آن ۴۰ میلیاردتومان بوده است.

صومی با اشاره به قانون بودجه سال ۹۹ در رابطه با تهاتر نفت با کارهای عمرانی، گفت: تلاش می کنیم از این محل ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز برای ساخت بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز تامین کنیم.

وی درباره مشخصات فنی این طرح نیز اظهار کرد: این بیمارستان در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار با زیر بنای حدود ۱۴۰ هزار متر مربع بالاتر از هتل پارس تبریز، نرسیده به روستای شاد آباد در حال احداث است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، پیشرفت فیزیکی این طرح را ۲۴ درصد اعلام کرد و افزود: تا به امروز یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب خاک برداری در محل ساخت بیمارستان انجام شده و تلاش می‌کنیم ساختمان اورژانس و فاز اول بیمارستان تا سال آینده بهره‌برداری شود.

وی با بیان اینکه این طرح در سال ۱۳۹۶ کلنگ زنی شد، ادامه داد: بر اساس قرار داد اولیه، مقرر بود این بیمارستان در عرض ۴ سال احداث شود ولی به دلیل موانعی که برای تامین مصالح به وجود، عملیات ساخت آن تا ۱۴۰۲ به پایان می رسد.

صومی، ساخت این بیمارستان را از نظر پدافند غیرعامل بسیار مهم و ضروری توصیف کرد و گفت: این طرح به همراه دیگر پروژه‌های در دست اجرای بخش بهداشت و درمان، نیاز استان به تخت‌های بیمارستانی را تا ۲۰ سال آینده تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه در تبریز بیمارستان استاندارد نداریم، اظهار کرد: تنها بیمارستانی که در تبریز با نقشه بیمارستان احداث شده، بیمارستان امام رضا (ع) است که آن هم با نقشه سال ۱۳۶۴ احداث شده و مابقی بیمارستان ها با تغییر کاربری به مرکز درمانی تبدیل شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ادامه داد: بیمارستان یکهزار تختخواب تبریز، اولین بیمارستانی است که با فناوری های جدید احداث می شود و به گونه ای طراحی شده که در آن به مصدومان حوادث شیمیایی، بیولوژیکی، رادیو دارویی، هسته ای و هر آنچه که به عنوان حوادث پرتویی و انفجاری است، خدمات ارایه می شود؛ این مرکز درمانی توان تحمل زلزله تا ۹ ریشتر را دارد.

وی با اشاره به برخی از مشکلات و موانع پیش روی این پروژه از جمله وجود معارض، جاده‌های دسترسی و زیرساخت‌های ضروری، همکاری دستگاه‌های اجرایی برای حل این مشکلات را خواستار شد.

صومی وجود ۴ دکل فلزی فشار قوی برق در محوطه پروژه، بلاتکلیفی واریانت اتصالی اتوبان کسایی و اتوبان جدید تهران - تبریز به پروژه ( خیابان ۴۸ متری) ، بلاتکلیفی جاده دسترسی اورژانس از جاده واریانت مذکور، بلاتکلیفی جاده دسترسی پیاده تا ایستگاه مرکزی مترو به طول یکهزار متر با عنوان جاده تندرستی و بلاتکلیفی زیرساخت های اصلی آب، برق، گاز، مخابرات و فاضلاب در محل را از جمله مشکلاتی برشمرد که باید برای تسریع در تکمیل و بهره برداری از بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز حل شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز، جزیی از شهرک بزرگ سلامت می باشد و عوارض طبیعی موجود در زمین امکان توسعه آتی بیمارستان را محدود کرده است، لازم است جهت تکمیل طرح توسعه بیمارستان و تکمیل شهرک سلامت زمین ۲۵ هکتاری مجاور آن به زمین بیمارستان اضافه شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: از آن جایی که این بیمارستان در مجاورت شهرک مدیریت بحران واقع شده و یکی از ارکان مهم شهرک یاد شده است، جهت اجرای طرح های مصوب «شهرک بحران»، حل مشکل واگذاری زمین از سوی راه و شهرسازی ضروری است.

وی همچنین بر لزوم اصلاح کاربری ها با هدف جلوگیری از هر گونه صدور مجوز و یا ساخت و ساز غیرمجاز در حریم بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز تاکید کرد.

ابولقاسم سلطانی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی

الحالق زمین ۲۵ هکتاری به بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی نیازمند ارایه طرح توجیهی است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص به ایرنا گفت: معتقدم از لحاظ وجود کاربری های فراشهری، رقابت شدیدی بین کلان شهرها وجود دارد و بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز نیز از جمله کاربری های فراشهری خوبی است که این اداره کل از لحاظ شهرسازی از آن حمایت می کند.

ابولقاسم سلطانی افزود: طرح جامع تبریز به ما اجازه نمی دهد در حوزه های مختلف درمان، گردشگری و بحث های دانش بنیان ، کاربری های فراشهری ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: ۵۰ هکتار زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی به دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای ساخت بیمارستان یکهزار تختخوابی واگذار شده است.

سلطانی با اشاره به بحث تناسب عرصه و عیان ، اظهار کرد: ضروری است برای تمام ۵۰ هکتاری که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای ساخت این بیمارستان قرار داده شده، طرح ارایه شود و با انجام عملیات عمرانی مابقی زمین به دانشگاه تحویل داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای واگذاری ۲۵ هکتار باقی مانده ضروری است دانشگاه علوم پزشکی تبریز نقشه توجیهی ارایه دهد.

علیار راستگو، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی

ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی تبریز از نظر پدافند غیرعامل ضروری است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این خصوص به ایرنا گفت: بیمارستان یکهزار تخت خوابی تبریز از نظر محل در بهترین مکان در حال احداث است و از نظر پدافند غیرعامل نیز ساخت این بیمارستان بسیار مهم و ضروری است.

علیار راستگو افزود: مصوبه مورد نیاز برای تحویل ۲۵ هکتار باقی مانده زمین به این بیمارستان از سوی راه و شهرسازی به دانشگاه علوم پزشکی ارایه می شود.

وی با گلایه از عدم حضور شهرداری در جلسات شورای پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی، گفت: شهرداری موظف است به تعهداتی که داده، عمل کند و احداث جاده دسترسی به مسیر اتوبان شهید کسایی توسط شهرداری تبریز باید بر اساس مصوبه پیگیری و اجرا شود.

جواد رحمتی، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی

بیمارستان یک هزار تختخوابی تبریز با ۲۴ درصد پیشرفت در حال اجراست

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: عملیات اجرایی طرح بیمارستان یک هزار تختخوابی تبریز در قالب پروژه ملی مصوب از سال ۹۵ شروع شده  است.

جواد رحمتی افزود: این طرح درمانی با برآورد اعتبار اولیه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برخی و ۲۴ درصد پیشرفت در مرحله اجرا است.

وی اظهار کرد: مساحت این بیمارستان ۱۴۱ هزار مترمربع در ۱۱ طبقه است و از نظر امکانات کامل‌ترین تجهیزات را خواهد داشت.

وی ادامه داد: تمامی خدمات پزشکی و بحث هتلینگ این بیمارستان تکمیل خواهد شد.

نظر شما