شناسهٔ خبر: 42228233 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رشد ۴۱ درصدی تولید برگ سبز چای در دولت یازدهم و دوازدهم

لاهیجان – ایرنا - رئیس سازمان چای کشور با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی ضریب خودکفایی طی سال های ۹۲ تا ۹۹، گفت : تولید برگ سبز چای در این مدت ۴۱ درصد رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حبیب جهانساز روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با گرامیداشت هفته دولت و تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، گفت: سطح زیرکشت باغات چای در دو استان گیلان و مازندران ۲۵ هزار هکتار است.

وی با اشاره به اینکه مصرف چای ایرانی سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن در سال تخمین زده می شود، گفت: در سال قبل از چایکاران دو استان گیلان و مازندران ۱۲۷ هزارتن برگ سبز چای خریداری و معادل ۲۸ هزار تن چای خشک تولید گردید.

رئیس سازمان چای کشور با پیش بینی تولید ۳۰ هزار تن چای خشک در سال جاری گفت: ۱۶۲ کارخانه برای خرید برگ سبز و تولید چای خشک فعالیت دارند که از این تعداد ۵۵ کارخانه با مجوز استاندارد و برند اختصاصی، چای خود را در بازار عرضه می کنند.

وی در ادامه افزود: سرمایه صندوق حمایت از توسعه چای از ۸۵ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۲ به ۸۷۱ میلیارد ریال در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده است.  

رئیس سازمان چای کشور از خریداری ۹۳ هزار تن برگ سبز چای به ارزش ۳۸۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: تاکنون ۳۲۲ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت گردیده و ۵۰ میلیارد تومان باقیمانده نیز به زودی پرداخت می شود.

خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک امسال، چهار هزار و ۶۰۰ تومان و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه ۲ نیز سه هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده است.

برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می شود، استان های گیلان و مازندران در مجموع ۵۵ هزار چایکار دارد.

نظر شما