شناسهٔ خبر: 42212640 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری مطرح کرد

روابط ایران با ونزوئلا مبتنی بر منافع ملی است

صاحب‌خبر -

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه روز گذشته در نخستین نشست سخنگویی خود بعد از تصدی این سمت به تشریح تحولات سیاست خارجی پرداخت و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. خطیب‌زاده در ارتباط با تعاملات تجاری ایران و  ونزوئلا و برخی از مسائلی که در این ارتباط مطرح شده و اینکه ایران چگونه پول محموله‌های  نفتی را که به ونزوئلا  صادر کرد از این کشور دریافت کرده است گفت: روابط ایران و ونزوئلا مبتنی بر منافع و اصول سیاست خارجی و منافع دو کشور است. روابط ایران و ونزوئلا مربوط به هیچ کشور ثالثی نیست گرچه دو کشور به دلیل استقلال رأی که دارند مورد هجمه امریکا قرار گرفتند. به گزارش «ایرنا»، وی ادامه داد: منافع ملت ایران در این مبادلات حفظ می‌شود و همه این مبادلات در چارچوب منافع ملی کشور است. خطیب زاده در مورد ادعای امریکایی‌ها در ارتباط با توقیف محموله‌های نفتی ایران که عازم ونزوئلا بوده است، گفت: آنچه که از سوی امریکایی‌ها در چند روز گذشته بنا به ادعای خودشان رخ داده یک دزدی دریایی است فارغ از اینکه چه کسی مالک کشتی بوده است. وی خاطرنشان کرد: ایران نه مالک آن کشتی بوده نه مالک بنزین و نه آن کشتی زیر پرچم ایران بوده است. امریکایی‌ها یکبار دیگر توانستند به خودشان دروغ بگویند  در حالی که همه می‌دانند آنچه آنها مطرح کردند واقعیت ندارد. خطیب‌زاده با اشاره به هفته پرماجرایی که در سیاست خارجی گذشت، گفت: در ۲۴ مرداد هشتمین شکست امریکا رخ داد و شورای امنیت به قطعنامه تمدید تسلیحاتی امریکا رأی منفی داد و شکست تاریخی بود و برای اولین بار امریکا قطعنامه‌ای را ارائه کرد، ولی تنها توانست رأی دومینیکن را داشته باشد.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک آخر هفته گذشته روزهای پر مشغله‌ای را داشتند و امریکا یک اطلاعیه را پخش کرد، ولی ایران پیش دستی کرد و نامه ظریف قبل از نامه امریکا در دبیرخانه شورای امنیت ثبت شد و دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان خواهان و دولت امریکا به عنوان خوانده قرار گرفت. بعد از اطلاعیه امریکا ۱۳ عضو شورای امنیت مخالفت خود را بیان کردند. او همچنین درباره دلایل رجوع امریکا به مکانیسم ماشه گفت: آنچه ایالات متحده امریکا به آن استناد می‌کند مبنای حقوقی ندارد چرا که این کشور عضو برجام نیست. از طرف دیگر در بندی که امریکایی‌ها  به آن اشاره می‌کنند تأکید شده که تمامی راه حل‌های حل  اختلافات باید طی شود که این موضوع نیز محقق نشده است. امریکا یک تفسیر کودکستانی را از سر استیصال در این زمینه ارائه کرده که دیگر کشورها آن را نپذیرفتند. خطیب‌زاده ادامه داد: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به هر گونه نقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل توسط شورای عالی امنیت ملی اعلام می‌شود و پاسخ ایران که قبلاً نیز به سران کشورها در حالت مکتوب داده شده است در این ارتباط قاطع خواهد بود.
احضار کاردار امارات
خطیب‌زاده توافق اخیر امارات با اسرائیل را زخمی بر جهان اسلام دانست و گفت: امارات اشتباه بزرگی کرد و امیدواریم هر چه زودتر جبران کنند. سخنگوی وزارت خارجه درباره اتفاق رخ داده برای لنج صیادی ایران گفت:‌ کاردار امارات احضار و یادداشت رسمی عذرخواهی به ایران ارسال و مسئولیت توسط امارات پذیرفته شد. ما همچنان این مسیر را ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم تمام کسانی که در این قضیه خسارت دیدند خسارت‌شان جبران شود.
سفر عراقچی به وین
سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین هم افزود: این نشست براساس رویه، باید فصلی برگزار می‌شد که از پیش تعیین شده بود و به خاطر کرونا چند روزی به تعویق افتاده بود. امیدواریم تمامی طرف‌های برجام تلاش کنند ایران از برجام منتفع شود. وی افزود: انتظار داریم صدای واحدی که در برجام بوده در کنار سرکشی و یکجانبه‌گرایی امریکا شنیده شود. هیأتی به ریاست عراقچی برای شرکت در این نشست عازم خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما