شناسهٔ خبر: 42197411 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه ؛

مواضع ترامپ مصرف داخلی دارد/مسئولیت تهدید رژیم صهیونیستی علیه منطقه، با امارات است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: اگر از سوی رژیم صهیونیستی تهدیدی متوجه منطقه شود مسئولیت آن با امارات است.
به گزارش خبرگزاری آریا؛ آقای سعید خطیب زاده در  نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه واژه اسنپ بک یک واژه جعلی و ژورنالیستی است و نباید از آن استفاده کرد، به سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران اشاره کرد و گفت: ایران همیشه همکاری خوبی با آژانس داشته است. این سفر، سفر ویژه‌ای نیست، از پاییز گذشته قرار بوده این سفر انجام شود. مذاکرات فشرده‌ای هم بین ایران و آژانس صورت گرفته که نتایج آن در این سفر بررسی می‌شود.
آقای خطیب زاده با بیان اینکه در چارچوب فنی هیچ مشکلی بین ایران و آژانس نیست گفت: دیدار‌های آقای گروسی با وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی تنظیم شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به منزوی شدن آمریکا در جهان و همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر خارجه آمریکا به ابوظبی و سرزمین‌های اشغالی گفت: نباید نگران اجماع سازی آمریکا علیه ایران باشیم.
وی افزود: آنچه امارات انجام داد زخم بزرگی بر جهان اسلام و اشتباه رژیم صهیونیستی بود.
آقای خطیب زاده با اشاره به اینکه این اقدام وحدت گروه‌های مقاومت را بیشتر کرد، تصریح کرد: قطعا رژیمی که بین دو گروه تحت محاصره مقاومت، نمی‌تواند امنیت خودش را تامین کند، پس نمی‌توانند تهدید برای جمهوری اسلامی ایران باشد.
وی ادامه داد:، اما جمهوری اسلامی بار‌ها تاکید کرده بر سر امنیت خودش و منطقه کوتاه نمی‌آید و اگر تهدیدی از جانب رژیم صهیونیستی مطرح باشد، مسئولیتش با امارات متحده عربی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط بین ایران و عراق گفت: همواره به دنبال روابط راهبردی با همسایگان هستیم و این سیاست قطعی ماست؛ البته عراق جایگاه ویژه‌ای برای ما دارد. تنظیم سند راهبردی در دستور کار است و به محص نهایی شدن، منتشر خواهد شد.

ثبت نامه ظریف به شورای امنیت قبل از شکایت آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به روز‌های پر کار وزارت خارجه در شورای امنیت گفت: نامه ظریف به شورای امنیت سازمان ملل قبل از شکایت آمریکا ثبت شد و این پیش دستی ایران بود.
آقای سعید خطیب زاده دوازدهمین سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، ضمن تشکر از زحمات آقای سید عباس موسوی ابراز امیدواری کرد، بتواند در حوزه دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای رابطه خوبی با خبرنگاران داشته باشد.
وی با اشاره به جنگ روایت‌های و گفتمان‌ها در دنیای معاصر، گفت: با کمک هم ان شاءالله بتوانیم قدم‌های خوبی در این حوزه برداریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: از این به بعد گاه شمار اقدامات در بین دو نشست خبری سخنگویی به خبرنگاران ارائه می‌شود.
وی همچنین با اشاره به هفته دولت، افزود: دستگاه دیپلماسی در این هفت سال تلاش کرد، با قدرت از منافع جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد و نشان داد با دست خالی می‌شود تاب آوری کشور را بالا برد؛ ما شاهد بر آمدن ایران قوی هستیم.
آقای خطیب زاده ادامه داد: در حوزه دیپلماسی مروری بر اقدامات وزارت خارجه که در گمنامی و بی مهری صورت گرفته در روزنامه ایران چاپ شد.
وی با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه به لبنان و دیدارهایش در این سفر، گفت: در این دیدار آقای ظریف با مقامات اجرایی و آقای سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان دیدار و آخرین تحولات را بررسی کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در ژنو کمیته قانون اساسی سوریه تشکیل شده است گفت: هیئت ایرانی هم در ژنو در راستای مذاکرات آستانه حضور دارد.
وی با اشاره به اینکه وزرات خارجه هفته شلوغی در شورای امنیت داشت، گفت: برای اولین بار آمریکا قطعنامه‌ای صادر کرد، فقط یک رای داشت؛ فرزندان این ملت اواخر هفته گذشته روز‌های پر مشغله‌ای داشتند و نامه وزیر خارجه ایران پیش از نامه وزیر خارجه آمریکا ثبت شد و این پیش دستی ایران بود و ایران به عنوان خواهان و آمریکا به عنوان خوانده ثبت شد و بعد از ثبت درخواست آمریکا هم ثبت شد.
آقای خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رابطه با ونزوئلا گفت: این روابط به هیچ کشور ثالثی ارتباط ندارد، البته آمریکا با توجه به استقلال رای دو کشور هجمه زیادی وارد می‌کند.
وی با اشاره به ادعای غیر واقعی توقیف کشتی ایرانی از سوی آمریکا گفت: این کشتی و محموله آن ربطی به ایران نداشت و آمریکایی‌ها یک بار دیگر به خودشان دروغ گفتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اینکه ایران در زمینه تحریم‌ها "پست دکتری" دارد، بر توانمندی ایران بر دور زدن تحریم‌ها و تهدید‌های آمریکا تاکید کرد.

ترامپ نگران است عمر برجام بیش از عمر دولتش باشد
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها تصور نمی‌کردند بعد از خروج شان از برجام چنین اتفاقاتی بیفتد و ترامپ نگران است عمر برجام بیش از عمر دولتش باشد.
آقای سعید خطیب زاده در اولین نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با تاکید بر حمایت ایران از توافق صلح در لیبی گفت: امیدواریم هر چه زودتر گفتگو‌های لیبی - لیبی آغاز شود.
وی درباره نشست امروز ژنو در خصوص سوریه نیز تصریح کرد: اقای خاجی هفته قبل مذاکراتی در سوریه داشت و معتقدیم مذاکرات در ژنو باید سوری سوری باشد.
وی درباره احتمال خرابکاری در نطنز نیز گفت: همچنان منتظر گزارش رسمی هستیم و نمی‌دانیم منشاء داخلی بوده یا خارجی. اگر منشا خارجی باشد حتما پاسخ قاطعی خواهیم داشت.
سخنگوی وزارت خارجه درباره خودداری کره جنوبی از پرداخت طلب ایران هم اظهار داشت: روابط کره جنوبی و ایران شاهد یک چالش بزرگ است و سئول به تعهدات خود عمل نکرده؛ جمهوری اسلامی ایران معتقد است هر لحظه تاخیر در پرداخت بر روابط تاثیرگذار است. البته مذاکرات برای حل مسئله در جریان است و منتطریم نتیجه را ببنیم.
وی درباره پیشنهاد مجلس برای تغییر نام وزارت خارجه با رویکرد اقتصادی گفت: بخش عمده گزارشی که در هفته دولت منتشر کردیم به اقدامات وزارت خارجه در حوزه مسائل اقتصادی مربوط بود، البته وزارت خارجه در حوزه اقتصادی چندان دسترسی ندارد و با تغییر نام فکر نمی‌کنم مشکلی حل شود. البته هرچه مجلس تصویب کند ما انجام می‌دهیم.
وی همچنین درباره ادعای ترامپ مبنی بر به توافق رسیدن با ایران در عرض سه هفته گفت: ترامپ می‌داند راه حل کجاست؛ همان که رهبر انقلاب گفتند توبه کنند و به برجام برگردند.
آقای خطیب زاده تاکید کرد: این مواضع ترامپ مصرف داخلی دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعتراضات مردمی در عراق و اینکه نام ایران هم در این اعتراضات شنیده می‌شود، اظهار داشت: با دقت تحولات کشور دوست و عزیز عراق را دنبال می‌کنیم، ثبات و آرامش دولت و ملت عراق برای ما اولویت دارد و باید خواست مردم با دقت مورد توجه باشد.
وی درباره سفر وزیر دفاع به روسیه نیز گفت: همکاری‌های ایران و روسیه جامع، چند بعدی، عمیق و راهبردی و در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و نظامی است و این سفر هم سفر معمولی در همین راستاست.
آقای خطیب زاده درباره تشکیل جلسه کمیسیون مشترک برجام به پیشنهاد روسیه اظهار داشت: براساس رویه این جلسه باید به صورت فصلی تشکیل می‌شد و ربطی به تحولات اخیر ندارد. امیدواریم اعضا کاری کنند که ایران از بند‌های برجام انتفاع ببرد. هیئتی به ریاست دکتر عراقچی عازم است و جزئیات بعدا اعلام خواهد شد.
وی ضمن تشکر از چین و روسیه بخاطر سیاست‌های اصولی شان در برجام و علیه اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا، گفت: روابط ایران و روسیه وارد مرحله راهبردی شده و باید ابعاد مختلف را با مشارکت راهبردی جلو ببریم.
آقای خطیب زاده با اشاره به روز خروج آمریکا از برجام گفت: آن‌ها تصور نمیکردند بعد از خروج آمریکا از برجام چنین اتفاقاتی بیفتد و ترامپ نگران است عمر برجام بیش از عمر دولتش باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ابراز تمایل ونزوئلا برای خرید موشک از ایران هم گفت: ما درخواستی دریافت نکردیم.

مسئولیت تهدید رژیم صهیونیستی علیه منطقه، با امارات است 
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در دکترین دفاعی و امنیتی ایران حوزه خلیج فارس حوزه‌ای است که اسرائیل تهدید به حساب نمی‌آید گفت: اگر از سوی رژیم صهیونیستی تهدیدی متوجه منطقه شود مسئولیت آن با امارات است.
آقای سعید خطیب زاده در ادامه اولین نشست خبری با خبرنگاران تصریح کرد: اسرائیل کوچکتر از آن است که تهدیدی برای ایران به حساب بیاید. ایران در حوزه امنیت و منافع ملی خود با کسی شوخی ندارد و کوتاه نمی‌آید.
وی درباره اتفاق رخ داده برای لنج صیادی ایران نیز اظهار داشت: کاردار امارات احضار و یادداشت رسمی عذرخواهی به ایران ارسال شده است؛ همچنین مسئولیت توسط امارات پذیرفته شد. ما همچنان این مسیر را ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم تمام کسانی که در این قضیه خسارت دیدند خسارتشان جبران شود.
آقای خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا از این پس در روابط با کشور‌های عربی و اسلامی به خاطر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تغییری صورت خواهد گرفت؟ و اینکه گفته شده امارات در احضار کاردار ایران برخورد تندی با وی داشته است، بیان کرد: آنچه از مسیر‌های غیررسمی اعلام می‌شود مسیری نیست که مورد تایید ما باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: مطمئن باشید کسی نمی‌تواند با کاردار ما تند صحبت کند. رژیم اشغالگر قدس در فروپاشی به سر می‌برد در فضای اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خود در حضیض است و به هر اقدامی دست می‌زند که به تصور خود مشروعیت بخشی کند و چند سال بیشتر زمان بخرد.
آقای خطیب زاده با تاکید بر اینکه ما براساس اصول و سیاست خارجی اصولگرای خود هیچگاه از این حق کوتاه نخواهیم آمد؛ تاکید کرد: نمی‌بینیم که کشور‌هایی باشند که برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به این سرعت این مسیر را بروند؛ اما اشتباه محاسباتی از سوی هر کشوری تبعات آن را برای خودشان خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه اسرائیل نشان داده امنیت خود را نمی‌تواند تضمین کند؛ افرود: هیچ عهدی نبوده که صهیونیست‌ها نشکسته و هیچ تروری نبوده که صورت نداده باشند؛ این‌ها واقعیت‌های جهان است و این واقعیت‌ها تغییر نمی‌کند.
آقای خطیب‌زاده در ادامه درباره اینکه اگر روند مکانیسم ماشه اجرایی شود تاکتیک حقوقی ایران در این زمینه چیست؟ گفت: آنچه آمریکا به آن استناد می‌کند مبنای حقوقی ندارد. آمریکا عضو برجام نیست که از آن استفاده کند و یک تفسیر بسیار کودکستانی را از سر استیصال بیان می‌کند.
وی با اشاره به مخالفت‌ها با این اقدام آمریکا بیان کرد: پاسخگویی ایران به هرگونه نقض برجام و قطعنامه 2231 براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بر عهده شورای عالی امنیت ملی است و پاسخ ایران قبلا گفته و به آن‌ها کتبا اعلام شده و این پاسخ قاطع خواهد بود.
آقای خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی از چین و روسیه به خاطر سیاست‌های اصولی آن‌ها چه در برجام و چه در واکنش به اقدامات یکجانبه آمریکا و نیز دیگر کشور‌هایی که سیاست اصولی داشتند قدردانی کرد و گفت: روابط ایران و روسیه وارد مرحله راهبردی شده است.
وی درباره سند همکاری 25 ساله ایران و چین خاطرنشان کرد: آنچه بین ایران و چین در جریان است تلاش برای نقشه راه به منظور تنظیم روابط مان در یک چارچوب کاملا پذیرفته شده از سوی دو طرف است؛ در حال رایزنی با چین هستیم و به محض نهایی شدن جزییات اطلاع رسانی خواهد شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ضد ایرانی همتای آمریکایی اش گفت: خانم اورتگاس فراموش کرده که سخنگوی وزیر خارجه‌ای است که افتخارش این است که وقتی در سیا بوده دروغ را یاد گرفته و تقلب و دزدی کرده است. او فراموش کرده سخنگوی کشوری است که سیاست‌هایش را با فشار بر گلوی ملت‌های دیگر جلو می‌برد. فراموش کرده چه اتفاقاتی امروز در بین رنگین پوستان آمریکا رخ می‌دهد. امروز شنیدم سیاه‌پوست دیگری در آمریکا کشته شد. این را به لیست کودتاها، تجاوزات و ... آمریکا در دنیا اضافه کنید.
آقای خطیب‌زاده به سخنگوی وزارت خارجه آمریکا توصیه کرد به جای تمرکز وسواس گونه و بیمارگونه بر ملت ایران بر چیز‌های بسیار بزرگی که در آمریکا رخ می‌دهد و معضلات و مشکلات بزرگ این کشور، تمرکز کند.
وی همچنین تاکید کرد: دولت ترامپ نه در رفتار و نه گفتار دیپلماسی جایگاه درستی ندارد و خیلی ادبیات زننده این خانم را جدی نگیرید.
آقای خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره گزارش منتشر شده از سوی سفارت ایران در ونزوئلا درباره تجارت ایران با ونزوئلا و اینکه گفته می‌شود نفت داده‌ایم و میوه گرفته‌ایم، عنوان کرد: روابط ایران و ونزوئلا مبتنی بر منافع و اصول سیاست خارجی ایران و منافع دوجانبه است.
وی با تاکید بر اینکه روابط دو کشور مربوط به هیچ کشور ثالثی نمی‌شود و در سال‌های گذشته قوام یافته و البته به دلیل استقلال رای هر دو کشور مورد هجمه آمریکا قرار گرفته است، گفت: منافع ملت ایران قِران قِران حفظ می‌شود و همه چیز در چارچوب منافع ملت ایران رخ می‌دهد

نظر شما