شناسهٔ خبر: 42200729 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جزئیات بومی‌سازی پیچیده‌ترین قطعات نیروگاهی در هرمزگان/ از پره‌های توربین تا پمپ‌های عظیم تزریق آب

نیروگاه بخار بندرعباس را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین جلوه‌های دانش و تولید در هرمزگان نامید که از سال 1359 تاکنون مستمرا در حال کار و جوشش است تا خنکای کولرگازی و چراغ روشن منازل و محل‌های کار ما هیچ‌گاه از رونق نیفتد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس-هرمزگان، مهدی خسروی: نیروگاه بخار بندرعباس از اوایل سال 1359 یعنی 40 سال پیش وارد مدار تولید برق شد و به تدریج واحدهای دیگر این نیروگاه نیز تا سال 1364 کامل گردید. شاید همگی ما از این نیروگاه که در مجاور جاده بندر شهید رجایی حدفاصل بندر شهید رجایی تا بندرعباس قرار دارد، تنها دود و بخار دودکش‌های آن را که البته این روزها از حجم دود آن نیز کاسته شده، را دیده باشیم اما همتی بلند در این نیروگاه 1320 مگاواتی برای تأمین پایدار برق مورد نیاز شبکه از جمله نیاز مستمر مردم هرمزگان به برق آنهم در روزهای سخت گرما و شرجی این استان در جریان است.

این نیروگاه که بر پایه دانش خارجی ساخته و افتتاح شده بود، به تدریج با گسترش تحریم‌های ظالمانه بر علیه کشورمان و ورود شرایط کشور به وضعیت جنگی در سال‌های 59 تا 67 و پس از آن گسترش بیشتر تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا و غرب، در معرض خطر توقف تولید بدلیل نیاز به برخی قطعات مصرفی و تعمیراتی قرار گرفت و از آن جا که ساخت و توسعه نیروگاه‌های بخار، دانشی منحصربفرد و خاص بشمار رفته و قطعات بکارگیری شده در هر نیروگاه با نیروگاه دیگر نیز متفاوت و منحصربفرد است، لذا چاره‌ای جز جزم یک عزم بلند برای مهندسی معکوس قطعات مورد نیاز باقی نماند.

اولین جرقه‌های ساخت قطعات مورد نیاز این نیروگاه در اوایل دهه 70 و در 11 سالگی این نیروگاه زده شد که اگر تحریم‌ها و فشارها نبود، شاید هرگز زده نمی‌شد!

با بروز استهلاک تدریجی در برخی از قطعات، نیروهای شاغل فنی در بخش‌های مختلف نیروگاه بندرعباس دست به کار شده و با بهره‌گیری از توان دانشگاه‌های موجود در استان و برخی از متخصصان در این حوزه، نخستین گام‌ها را به سوی بومی‌سازی تولید برخی قطعات آغاز کردند.

انگیزه و باور به خدمت راهی به سوی گشودن گره‌ها

هومن رفیعی کارشناس ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی که اکنون مدیریت امور تعمیرات مکانیک نیروگاه بندرعباس را عهده‌دار است، می‌گوید: سال 83 و 84 را می‌توان اولین سال‌های آغاز قدم‌های بلند به سوی خودکفایی در زمینه تولید قطعات نیروگاه بندرعباس و توفیق یک دهه تحقیق و بررسی بر روی نیازها و مشکلات فنی در مسیر راه دانست.

وی افزود: در واحد بخار نیروگاه، بازسازی بویلرها برای اولین بار در کشور انجام شد و خم‌های بسته مورد نیاز در بویلرها را نیز در داخل کشور تولید و بکارگیری کردیم. این اقدام نیاز به مهندسی فرآیند، بازرسی، تست و تحویل‌گیری تجهیزات ساخته شده داشت که به لطف خدا همگی در داخل کشورمان انجام و با نهایت کیفیت مورد استفاده قرار گرفت.

این فارغ‌التحصیل دانشگاه هرمزگان ادامه داد: میدان دادن به نیروهای جوان و متخصص و باورمندی به خدمت در این سنگر در سایه تعهد سازمان سبب شد تاا بتوانیم جرات انجام کارهای بزرگ را در نیروگاه بندرعباس برای حفظ پایداری فرآیند تولید برق بدست بیاوریم و در این راه شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها نیز همکاری و همراهی خوبی با ما داشتند که این مهم را محقق ساخت.

190 قطعه نیروگاهی تاکنون در نیروگاه بندرعباس بومی‌سازی شده است

حسین سلیمی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان می‌گوید: از آغاز فعالیت نیروگاه بندرعباس تاکنون 190 قطعه مهم و کلیدی مورد نیاز بخش‌های مهم این نیروگاه در داخل بومی‌سازی و بکارگیری شده است.

وی یکی از شاخص‌ترین قطعات ساخته شده نیروگاه بندرعباس در داخل را پره‌های توربین بخار ردیف 6 واحد 3 این نیروگاه عنوان کرد و بیان داشت: با گذشت بیش از 40 سال از راه‌اندازی واحدهای بخار نیروگاه بندرعباس و به پایان رسیدن عمر برخی قطعات، خرابی یکی از قطعات فرسوده توربین می‌تواند باعث آسیب رسیدن به دیگر تجهیزات این بخش شود که علاوه بر خروج واحد برای مدت زمان طولانی، منجر به تحمیل هزینه فراوان جهت خرید قطعات و انجام تعمیرات مورد نیاز می‌شود و لذا این نهضت راهبردی ایجاد جهش تولید در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی را ما در دو بخش صیانت از تولید کنونی و همچنین در ایجاد خودکفایی در قطعات مهم سرلوحه کار خودمان قرار داده‌ایم.

صرفه‌جویی یک میلیون دلاری فقط در یک مورد بومی‌سازی

سلیمی افزود: فقط در یک مورد از حوزه‌های بومی‌سازی قطعات از خروج بیش از یک میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری و با هزینه‌ای معادل یک سوم قیمت خارجی در داخل تولید و در آستانه تست نهایی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان خاطرنشان کرد: جای بسی خرسندی است که شرکت‌های دانش بنیان در داخل کشور به فناوری‌های پایه در ساخت پره ردیف ششم توربین LP که شامل مهندسی محصول و تدوین شناسنامه فنی پره توربین، مدل‌سازی و طراحی فرایندهای ساخت، طراحی و ساخت مدل، دانش فنی عملیات حرارتی و... می باشد، دست یافته‌اند.

ساخت پمپ‌های عظیم خنک‌کننده در داخل

هومن رفیعی مدیر امور تعمیرات مکانیک نیروگاه برق بندرعباس در ادامه با اشاره به ساخت پمپ‌های عظیم خنک‌کننده نیروگاه در استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: هر پمپ خنک‌کننده نیروگاه قادر است تا در ساعت 19 هزار و 200 مترمکعب آب را پمپاژ کند و بدلیل فرسودگی پمپ‌های قبلی، ساخت و بکارگیری پمپ‌های جدید را در استان انجام دادیم و بحمدالله پمپ‌های جدید اکنون با تمام توان در خدمت نیروگاه بندرعباس هستند.

وی در همین زمینه گفت: ساخت کامل این پمپ‌ها سبب صرفه‌جویی 490 هزار یورویی به ازای هر پمپ برای کشورمان شده است.

رفیعی در بیان جزییات دیگر تجهیزات نیروگاه بندرعباس ساخته شده در داخل کشور، گفت: مبدل‌های فشار قوی تغذیه بویلر، پره‌های ضربه‌ای توربین بخار، دی‌هیترها، رکتیفایر‌ها، سردسنج‌های هیترها، سیستم‌های آب‌بندی توربین‌های فشار قوی، بالانس پیستون‌ها در توربین‌های فشار قوی و متوسط و ... همگی با انجام بررسی‌های فنی و دقیق و با بهره‌گیری از دانش و توان داخلی ساخته و مورد بهره‌برداری در سیستم قرار گرفته است.

به گزارش فارس، رشد روزافزون دانش بومی در حوزه‌های مختلف در هرمزگان سبب شده تا این استان بتواند ضمن ایفای نقش جدی خود در اقتصاد ملی و منطقه‌ای‌، مهیای جهشی بزرگ به سوی افقی روشن از توسعه پایدار با اتکای به توان نیروهای جوان و خوش‌فکری باشد که اعتلای ایران عزیز را یک وظیفه ملی و ایمانی برای خود می‌دانند. واسپاری هرچه بیشتر امور به این جوانان نه تنها به توفیقات بزرگ در عرصه خودکفایی منجر خواهد شد بلکه مدیرانی کاردان، سالم و فسادستیز برای آینده ایران خلق خواهد کرد.

انتهای پیام/88055/و

نظر شما