شناسهٔ خبر: 42179284 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

نتایج بازخوانی جعبه سیاه سرنشینان هواپیمای اوکراینی اعلام شد

19 ثانیه تا مرگ

صاحب‌خبر -

[شهروند] 19 ثانیه زنده بودند. انفجار موشک اول را دیده بودند. صدای سه خلبان داخل کابین می‌آید که نشان می‌دهد سرنشینان هواپیما بعد از  انفجار موشک اول هنوز زنده بودند.
به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری صدای مسافران داخل کابین بخش مسافری شنیده نشده و فاصله انفجار موشک اول با دوم ۲۵ ثانیه بوده که هر دو جعبه سیاه در زمان انفجار موشک دوم از کار افتاده بود و ضبط مکالمات امکان‌پذیر نبوده است.
کاپیتان تورج دهقانی زنگنه در نشست خبری اعلام نتیجه بازخوانی اطلاعات جعبه‌های سیاه (CVR & FDR) هواپیمای شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با خبرنگاران گفت:   «بررسی اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی نشان می‌دهد تا آخرین لحظه هواپیما در مدار درست و شرایط پروازی نرمال بوده است و ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول ارتباط جعبه‌های سیاه قطع شده است. هر دو جعبه سیاه از بیست‌وهفتم تیر تا سوم مرداد در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه تحت مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری و مسئول بررسی سانحه با امکانات و مساعدت فنی این کشور و حضور نمایندگان آمریکا به‌عنوان کشور سازنده، اوکراین به‌عنوان کشور بهره‌بردار و فرانسه به ‌عنوان کشور ارایه‌دهنده خدمات بازخوانی شد. همچنین نمایندگانی از کشور‌های کانادا، انگلیس، سوئد و ایکائو در این فرآیند حضور داشتند. اطلاعات هر دو جعبه سیاه بدون هیچ مشکلی بازخوانی شد که نشان می‌دهد ضبط اطلاعات در ضبط‌کننده‌های داده‌های پروازی در ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه و ۵۶ ثانیه متوقف شده است. تا این زمان همه متغیر‌ها شرایط عادی را نشان می‌دهد و هواپیما در شرایط پروازی نرمال بوده و در پروفایل پروازی پیش‌بینی‌شده قرار داشته است. اطلاعات جعبه ضبط‌کننده مکالمات نشان می‌دهد تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول در مجاورت هواپیما، در کابین خلبان هر سه کروی پروازی شامل یک معلم پرواز، خلبان و کمک‌خلبان متوجه شرایط غیرعادی شده و تا آخرین لحظه مشغول کنترل هواپیما بودند و راهنمایی معلم خلبان نشان می‌دهد هواپیما دچار مشکل الکترونیکی شده و برق کمکی فعال  و روشن‌بودن هر دو موتور هواپیما به خلبانان اعلام شده است. با توجه به اینکه صدای کابین ۱۹ ثانیه پس از انفجار قطع می‌شود و موشک دوم ۲۵ ثانیه پس از آن شلیک شده و به مجاورت هواپیما رسیده تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه‌های سیاه به دست نیامده است؛ زیرا قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما باعث قطع همزمان جعبه‌های سیاه در ۱۹ ثانیه پس از آن شده است. این اطلاعات در اختیار نمایندگان کشور‌های ذی‌ربط قرار گرفته است تا تحلیل‌های ایمنی و فنی خود را در چارچوب استاندارد‌های ایکائو به سازمان هواپیمایی کشوری ایران ارایه دهند.»
دهقانی زنگنه در ادامه صحبت‌هایش گفت: «این اقدامات با هدف ایمنی و جلوگیری از رخداد‌های مشابه صورت می‌گیرد و هر نوع استفاده سیاسی از این فرآیند‌ها ضمن اینکه در تعارض با اهداف مورد تصریح ایکائو قرار دارد، روند رسیدگی به سانحه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.»
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بازخوانی جعبه سیاه بویینگ اوکراینی برابر مقررات بین‌المللی و تحت نظارت و مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری ایران انجام شده است، گفت:   «سازمان هواپیمایی کشوری از تمامی ذی‌نفعان درخواست می‌کند که از هر نوع تحلیل یا استفاده از این اطلاعات که در زمینه ایمنی نباشد خودداری کنند.»

نظر شما