گروه حوادث/ «نتایج به دست آمده از جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی نشان میدهد که صدای کابین هواپیما ١٩ ثانیه بعد از انفجار اول قطع شده این در حالی است که موشک دوم ٢٥ ثانیه پس از شلیک اول به مجاورت هواپیما رسیده بنابراین تحلیلی از عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه سیاه هواپیما به دست نیامد.»
به گزارش ایرنا، «تورج دهقانی زنگنه» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این مطلب در نشست خبری روز یکشنبه نتایج به دست آمده از جعبههای سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی را تشریح کرد و گفت: قبل از اعلام گزارش این سانحه باید بگویم که گزارش مستقل درباره پرواز، بویژه توصیف اطلاعاتی جعبههای سیاه از نظر فنی و تخصصی برای عموم مردم امری مرسوم نبوده و در هیچ سانحهای چنین روالی انجام نشده است، اما به دلیل موضوعات مربوط به سانحه پرواز ۷۵۲ و دستور صریح رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی در خصوص شفافیت درباره این سانحه با مردم و بخصوص جهت شفافسازی برای داغدیدگان این سانحه، سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان مرجع رسیدگی به این سانحه، نتایج حاصل از بازخوانی اطلاعاتی را اعلام میکند.
وی در ادامه افزود: جعبه سیاه از تاریخ ۲۷ تیر ۹۹ تا ۳ مرداد ۹۹ در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری در فرانسه بازخوانی شد. این کار با مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری و مسئول بررسی سانحه و با امکانات و مساعدت فنی کشور فرانسه انجام شد. نمایندگان کشورهایی از جمله امریکا بهعنوان سازنده هواپیما و اوکراین بهعنوان بهرهبردار و فرانسه بهعنوان کشور ارائه دهنده خدمات و مشاوره فنی در این فرآیند، سازمان هواپیمایی کشوری را کمک کردند.
نمایندگانی از کشورهای کانادا، انگلستان و سوئد بهعنوان کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه جان باختند نیز برای مشاهده و اطلاع در این فرآیند شرکت داشتند.
دهقانی زنگنه گفت: دادههای هر دو جعبه سیاه هواپیما بدون مشکل فنی در فرانسه بازخوانی شد. براساس اطلاعات استخراج شده تا ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه و ۵۶ ثانیه همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول را ضبط کرده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در بیان جزئیات بیشتر از سانحه گفت: در این لحظه در داخل کابین پرواز سه نفر کرو (گروه پرواز) و یک نفر معلم خلبان بوده است که متوجه شرایط غیرعادی شده و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بودهاند و معلم خلبان برخی از راهنماییها را انجام میدهد از جمله اینکه هر دو موتور هواپیما فعال هستند و این موضوع را به خلبان اعلام میکند.
دهقانی زنگنه ادامه داد: با توجه به اینکه صدای کابین ۱۹ ثانیه بعد از انفجار اول قطع میشود و موشک دوم ۲۵ ثانیه پس از آن شلیک و به مجاورت هواپیما رسیده، تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبههای سیاه هواپیما به دست نمیآید چرا که قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما باعث قطع همزمان جعبههای CVR و FBR در ۱۹ ثانیه پس از آن شده است.
وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه برای همکاریهای بازخوانی تشکر کرده است، گفت: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته تا تحلیلهای ایمنی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی ایران ارائه کنند.
∎
به گزارش ایرنا، «تورج دهقانی زنگنه» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این مطلب در نشست خبری روز یکشنبه نتایج به دست آمده از جعبههای سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی را تشریح کرد و گفت: قبل از اعلام گزارش این سانحه باید بگویم که گزارش مستقل درباره پرواز، بویژه توصیف اطلاعاتی جعبههای سیاه از نظر فنی و تخصصی برای عموم مردم امری مرسوم نبوده و در هیچ سانحهای چنین روالی انجام نشده است، اما به دلیل موضوعات مربوط به سانحه پرواز ۷۵۲ و دستور صریح رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی در خصوص شفافیت درباره این سانحه با مردم و بخصوص جهت شفافسازی برای داغدیدگان این سانحه، سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان مرجع رسیدگی به این سانحه، نتایج حاصل از بازخوانی اطلاعاتی را اعلام میکند.
وی در ادامه افزود: جعبه سیاه از تاریخ ۲۷ تیر ۹۹ تا ۳ مرداد ۹۹ در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری در فرانسه بازخوانی شد. این کار با مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری و مسئول بررسی سانحه و با امکانات و مساعدت فنی کشور فرانسه انجام شد. نمایندگان کشورهایی از جمله امریکا بهعنوان سازنده هواپیما و اوکراین بهعنوان بهرهبردار و فرانسه بهعنوان کشور ارائه دهنده خدمات و مشاوره فنی در این فرآیند، سازمان هواپیمایی کشوری را کمک کردند.
نمایندگانی از کشورهای کانادا، انگلستان و سوئد بهعنوان کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه جان باختند نیز برای مشاهده و اطلاع در این فرآیند شرکت داشتند.
دهقانی زنگنه گفت: دادههای هر دو جعبه سیاه هواپیما بدون مشکل فنی در فرانسه بازخوانی شد. براساس اطلاعات استخراج شده تا ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه و ۵۶ ثانیه همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول را ضبط کرده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در بیان جزئیات بیشتر از سانحه گفت: در این لحظه در داخل کابین پرواز سه نفر کرو (گروه پرواز) و یک نفر معلم خلبان بوده است که متوجه شرایط غیرعادی شده و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بودهاند و معلم خلبان برخی از راهنماییها را انجام میدهد از جمله اینکه هر دو موتور هواپیما فعال هستند و این موضوع را به خلبان اعلام میکند.
دهقانی زنگنه ادامه داد: با توجه به اینکه صدای کابین ۱۹ ثانیه بعد از انفجار اول قطع میشود و موشک دوم ۲۵ ثانیه پس از آن شلیک و به مجاورت هواپیما رسیده، تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبههای سیاه هواپیما به دست نمیآید چرا که قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما باعث قطع همزمان جعبههای CVR و FBR در ۱۹ ثانیه پس از آن شده است.
وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه برای همکاریهای بازخوانی تشکر کرده است، گفت: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته تا تحلیلهای ایمنی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی ایران ارائه کنند.