شناسهٔ خبر: 42167196 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صدای کابین خلبان ١٩ ثانیه بعد از انفجار اول قطع شد؛

اعلام جزییات بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

تهران- ایرنا- رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: صدای کابین هواپیما ١٩ ثانیه بعد از انفجار اول قطع می‌شود و این در حالی است که موشک دوم ٢٥ ثانیه پس از شلیک اول به مجاورت هواپیما می‌رسد، بنابراین تحلیلی از عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه سیاه هواپیما به دست نیامد.

صاحب‌خبر -

«تورج دهقانی زنگنه» روز یکشنبه در نشست خبری نتایج به دست آمده از جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی را تشریح کرد و افزود: قبل از اعلام گزارش این سانحه باید اعلام شود که گزارش مستقل درباره پرواز، به ویژه توصیف اطلاعاتی جعبه های سیاه از نظر فنی و تخصصی برای عموم مردم امری مرسوم نبوده و در هیچ سانحه ای چنین روالی انجام نشده است. اما به دلیل موضوعات مربوط به سانحه پرواز ۷۵۲ و دستور صریح رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی در خصوص شفافیت درباره این سانحه با مردم و به خصوص برای شفاف‌سازی برای داغدیدگان این سانحه، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع رسیدگی به این سانحه، نتایج حاصل از بازخوانی اطلاعاتی را اعلام می‌کند.  

وی گفت: جعبه سیاه از تاریخ ۲۷ تیر ۹۹ تا ۳ مرداد ۹۹ در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمای کشوری در فرانسه بازخوانی شد. این کار تحت مسوولیت سازمان هواپیمایی کشوری و مسوول بررسی سانحه و با امکانات و مساعدت فنی کشور فرانسه انجام شد. نمایندگان کشورهایی از جمله آمریکا به عنوان سازنده هواپیما و کشور اوکراین به عنوان بهره‌بردار و فرانسه به عنوان کشور ارائه دهنده خدمات و مشاوره فنی در این فرآیند، سازمان هواپیمایی کشوری را کمک کردند.

وی گفت: نمایندگانی از کشورهای کانادا، انگلستان و سوئد به عنوان کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه جان باختند جهت مشاهده و اطلاع در این فرآیند شرکت داشتند.

دهقانی زنگنه  گفت: داده‌های هر دو جعبه سیاه هواپیما بدون مشکل فنی در فرانسه بازخوانی شد.  

وی ادامه داد: براساس اطلاعات استخراج شده تا زمان ۶ و ۱۴ دقیقه و ۵۶ ثانیه همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول را ضبط کرده است.  

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در بیان جزئیات بیشتر از سانحه گفت: در این لحظه در داخل کابین پرواز سه نفر کرو (گروه پرواز) و یک نفر معلم خلبان بوده است که متوجه شرایط غیرعادی شده و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بوده اند و معلم خلبان برخی از راهنمایی‌ها را انجام می‌دهد از جمله اینکه هر دو موتور هواپیما فعال هستند و این موضوع را به خلبان اعلام می‌کند.  

دهقانی زنگنه ادامه داد: با توجه به اینکه صدای کابین ۱۹ ثانیه بعد از انفجار اول قطع می‌شود و موشک دوم ۲۵ ثانیه پس از آن شلیک و به مجاورت هواپیما رسیده، تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه‌های سیاه هواپیما به دست نمی‌آید چرا که قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما باعث قطع همزمان جعبه‌های CVR و FBR در ۱۹ ثانیه پس از آن شده است.  

وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه جهت همکاری‌های بازخوانی تشکر کرده است، گفت: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته تا تحلیل‌های ایمنی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی ایران ارائه کنند.

نظر شما