شناسهٔ خبر: 42056861 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اخبار کوتاه کردستان

سنندج - ایرنا - ممنوعیت برگزاری برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی و توزیع نذورات در ایام سوگواری و عزاداری ماه محرم و صفر و پلمب 2 واحد قصابی متخلف در سنندج از جمله اخبار کوتاه کردستان در روز سه‌شنبه 28 مرداد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان کربلا در ماه محرم و صفر و با عنایت به شیوع گسترده کرونا در جامعه و ضرورت تلاش همه جانبه برای مقابله با این ویروس شُوم،  براساس مصوبه ستاد ملی و استانی کرونا نکات ذیل را به اطلاع عموم مردم استان می‌رساند.  

براساس آخرین توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک موثرین ترین راه برای پیشگیری از کرونا است، لذا هر گونه مراسم عزاداری در ماه محرم و صفر صرفا در اماکن و فضاهای باز و با رعایت فاصله گذاری (از هر طرف حداقل دو متر) و حداکثر به مدت ۲ ساعت برگزار شود.  

هرگونه جابجایی هیات و دسته روی، برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و چای (موکب ها، خیمه ها، چادر و...)، پذیرایی از عزاداران در جریان مراسم در مناطق مختلف استان‌ و شهرستان‌ها ممنوع است و نذورات برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط باید در قالب مواد غذایی خشک و یا خام برای نیازمندان توزیع شود.  

نذورات خاصی که امکان تغییر بدلیل مسائل شرعی ندارد براساس دستورالعمل ابلاغی با نظر کارشناسان وزارت بهداشت طبخ، بسته بندی و در سایر اماکن (خارج از محل برپایی هیات عزاداری)  بدون تشکیل صف،  تجمع و تراکم جمعیت صورت گیرد.  

ضمن تاکید مجدد بر فاصله گذاری و استفاده از ماسک بصورت مستمر برای عزاداران، درخواست می‌شود افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای از حضور در مراسم به جهت حفظ سلامت خود و دیگران خودداری کنند.

۲ واحد عرضه فرآورده‌ خام دامی در کردستان پلمب شد

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: ۲ واحد متخلف عرضه فرآورده‌های خام دامی در این استان با شکایت این اداره کل به دلیل تهدید سلامت جامعه پلمب شد.

مجتبی ورمقانی  با بیان اینکه این واحدها در جریان بازدیدهای روز گذشته بازرسان پلمب شده است، اظهار داشت: این واحدها شامل ۲ قصابی متخلف در شهرک بهاران سنندج است.

وی اضافه کرد: در جریان بازدید غروب دیروز بازرسان شبکه دامپزشکی از این مراکز،متصدیان این واحدها مانع از ضبط گوشت‌های غیرقابل مصرف توسط بازرسان شدند که صبح امروز پس از گزارش موضوع به مقامات محترم قضایی، دستور پلمپ این واحدها صادر شد.

ورمقانی افزود: در سوابق این ۲ واحد، در یک سال گذشته چندین مرتبه عرضه گوشت غیر بهداشتی،غیر قابل مصرف و غیر مجاز دیده می‌شود که با تشکیل پرونده از سوی اداره کل دامپزشکی کردستان، احکام قضایی برای متخلفان صادر شده است.

وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده موارد مشکوک در خصوص فرآورده های خام دامی مراتب را از طریق سامانه پیغام گیر ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی کردستان اطلاع رسانی کنند تا در کوتاهترین زمان به موضوع و تخلف احتمالی رسیدگی شود.

جمعیت دامی استان کردستان حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

هم اکنون در این استان ۷۶۸ واحد پروش طیور شامل مرغداری گوشتی، تخم گذار و جوجه ریزی، پرورش بوقلمون، شترمرغ و سایر با ظرفیت سالانه ۱۷ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۵۴۹ قطعه فعال است.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه حدود ۲۴ هزار تُن گوشت قرمز و ۱۸۱ هزار تن شیر از دام های استان تولید می شود.

نظر شما