شناسهٔ خبر: 42052963 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

احمد خاتمی: مجالس محرم با حفظ جان عزاداران برپا شود

قم-ایرنا- سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری گفت: رعایت دستورالعمل‌ها می‌تواند عامل جمع بین برگزاری مجالس و حفظ جان عزاداران باشد.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله "سید احمد خاتمی" شامگاه دوشنبه در "نشست جامعه ستایشگران قم" پس از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد مقدس جمکران، حرام دانستن تشکیل مجلس عزا در شرایط کنونی را غلط، بی‌اساس و ضد سیره اهل‌بیت(ع) و بزرگان تشیع دانست.

خاتمی با اشاره به اینکه حفظ سلامت عزاداران و مردم از لحاظ فقهی واجب است ابراز کرد: اهمیت حفظ جان مردم به‌ اندازه اهمیت برگزاری مجالس امام حسین(ع) است.

وی مطرح کردن بحث عزاداری به هر قیمتی و بدون رعایت پروتکل‌ها را مغالطه خواند و افزود: بااینکه بندبند وجود جامعه ایرانی آغشته به مهر امام حسین(ع) است ایشان به هیچ‌کس اجازه خودکشی و ضرر رساندن به دیگری را نمی‌دهد.

وی افزود: هیچ‌کس در پی تعطیلی عزاداری‌ها نیست و نباید نظام اسلامی را به این تهمت بزرگ متهم کرد.

خاتمی گفت: در مقابل کسانی که می‌خواهند مجلس عزا را تعطیل کنند محکم خواهیم ایستاد.

وی در ادامه مداحی را یک هنر آیینی و در خدمت فرهنگ اهل‌بیت خواند و افزود: مادحین باید حرمت انتساب خود به اهل‌بیت (ع) را حفظ کنند

خاتمی بابیان اینکه لازمه تاثیرگذاری، مراقبت مداح از رفتارهای گناه‌آلود است عنوان کرد: کار مداح به‌مراتب سخت‌تر از فعالیت یک پژوهشگر است چراکه ماد حین باعاطفه مخاطب سروکار دارد.

وی با اشاره به اهمیت دانش‌افزایی مستمر در بین مداحان،اظهار داشت: مطالعه مقاتل معتبر خصوصاً برای مداحان جوان که به‌تازگی پا به عرصه گذاشته‌اند، ضروری است.

سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری افزود: مداحی باید به‌صورت هدفمند در پی ارتقاء شور و شعور حسینی باشد و باید روی تک‌تک کلمات خود و بار منفی و مثبت آن‌ها دقت کند و در انتخاب شعرها افزایش شور و شعور را ملاک قرار دهد.

بابیان اینکه باافتخار باید از نظام اسلامی به‌عنوان برافراشته کننده پرچم امام حسین(ع) دفاع کرد، گفت: جمهوری اسلامی تنها کشوری است که رهبری آن برقراری مجالس روضه را افتخار خود می‌داند و صداوسیما آن نیز در دهه محرم تبدیل به عزا خانه امام حسین(ع) می‌شود.

وی اظهار داشت: سبک‌های بومی و سنتی مداحی در سالیان اخیر جای خود را در میان مخاطبان پیداکرده است مادحین نیز با استفاده از این فرصت باید از ورود سبک‌های نامناسب به مجلس اباعبدالله(ع) جلوگیری کنند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری برپایی مجلس عزا از مصادیق تعظیم شعائر است مجالس سیدالشهدا از سرمایه‌های اصلی نظام اسلامی است. /

نظر شما