شناسهٔ خبر: 42025582 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آمریکا و درک شکست فاجعه‌بار طرح تحریم تسلیحاتی ایران/ گزارش گاردین

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- در شرایطی که آمریکا به دنبال ادامه انجام اقدامات سختگیرانه‌تری علیه جمهوری اسلامی ایران است، این موضوع که تنها یک کشور به طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای موافق داد، نشان از انزوای واشنگتن و ناتوانی این کشور در همراه کردن دنیا با خود علیه ایران دارد. این یعنی آمریکا در سازمان ملل متحمل یک شکست حقارت‌بار شد، بدتر این که تنها کشوری که به پیشنهاد آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت رای مثبت داد، جمهوری دومینیکن بود که در مناسبات دنیا جایگاهی ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از گاردین؛ آمریکا از قبل هم می‌دانست که قطعنامه‌اش علیه ایران با موافقت روسیه و چین مواجه نخواهد شد و این اقدام را تنها در حکم نوعی اقدام شدید از سوی دولت دونالد ترامپ علیه تهران می‌دید، اما فکرش را هم نمی‌کرد شکستی در این مقیاس را متحمل شود.

شکست واشنگتن در سازمان امنیت نشان از انزوای ایالات متحده در صحنه جهانی دارد، آن هم در حالی که یک رویارویی بزرگ دیپلماتیک را پیش رو دارد. در تمام این مدت ایالات متحده با ادامه جنگ لفظی ضد ایران امیدوار بود بتواند هواداران بیشتری را جذب کند، اما اصرار و تاکیدش در زمینه تحریم نامحدود تسلیحاتی ایران در سازمان ملل، همراهان آمریکا را دور کرده و تشکیل ائتلاف علیه ایران را غیرممکن کرد. در این میان کشورهای استونی و تونس در برابر فشار آمریکا ایستادند و روسیه و چین هم قطعنامه را وتو کردند تا در نهایت ایالات متحده و جمهوری دومینیکن تنها کشورهایی باشند که به قطعنامه رای موافق می‌دهند و دیگر اعضای شورای امنیت، حتی همراهان همیشگی آمریکا ، انگلیس و فرانسه نیز به آن رای ممتنع داده باشند.

فردای رای‌گیری شورای امنیت

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به نتیجه رای‌گیری عکس‌العمل نشان داد و کشورهایی را که به قطعنامه آمریکا رای ندادند، مورد حملات لفظی قرار داد. پومپئو «شکست شورای امنیت» را در زمینه «دفاع از صلح و امنیت بین‌الملل» غیرقابل بخشایش عنوان کرد. در ادامه نیز مقامات آمریکایی ادعا کردند که در تلاش هستند تا چند روز دیگر از طریق یک تاکتیک قانونی تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را که در سال ۲۰۱۵ و پس از دستیابی به توافق هسته‌ای موسوم به برجام برداشته شده بود، بازگردانند. ظاهرا تلاش‌های آمریکا معطوف به بند موسوم به ماشه از برجام است که به طرفین توافق اجازه می‌دهد تا تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران را برگردانند.

اما این که دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، مانعی بر این اقدام است. با این حال، ادعای دیپلمات‌های آمریکایی بر این اساس است که از نظر قانونی آمریکا هنوز هم یکی از طرفین برجام است و بنابراین می‌تواند تحریم‌های سازمان ملل را بازگرداند. این در حالی است که متحدان نزدیک واشنگتن هم با این اقدام مخالفند، با این حال ترامپ هم تاکنون نشان داده که در مواقع لزوم توجهی به این قواعد ندارد و به تنهایی هر کاری را می‌تواند انجام دهد.

ریچارد گووان از گروه بین‌المللی بحران شکست ایالات متحده در شورای امنیت را بهترین بهانه برای تشدید تلاش‌های این کشور برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران می‌داند: «شکستی مثل این برای آمریکا چنان شرم‌آور است که برای تغییر شرایط آن‌ها را وادار به هر کاری کند». گوران این شرایط را بعد از کناره‌گیری برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مقدمه یک سری رخدادهای عجیب در سازمان ملل تلقی می‌کند: «وضعیتی که در آن مدام شاهد اصرار ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل و امتناع سایر کشورها از پذیرش این امر خواهیم بود و این سازمان ملل را به سرزمین عجایب شبیه خواهد کرد».

تاکنون در این زمینه ولادیمیر پوتین اولین کسی بوده که خواستار مذاکراتی شده. رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد یک ویدئو کنفرانس با حضور طرفین برجام را داده و امانوئل مکرون هم این پیشنهاد را پذیرفته است. دونالد ترامپ البته می‌گوید جزئیات این پیشنهاد مشخص نیست.

به عقیده سوزان دی مجیو دولت ترامپ این موضوع را نه با هدف تشکیل ائتلاف علیه ایران ، که در راستای ایجاد یک درگیری دیپلماتیک برای تهییج هواداران اصلی‌اش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیگیری می‌کند. این عضو ارشد اندیشکده کارنگی هدف اصلی واشنگتن را تحریک تهران برای خروج از برجام یا اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌داند: «اقدامی در راستای سیاست زمین سوخته، که با نابود کردن برجام می‌کوشد کار را برای جو بایدن و ایران در مورد بازگشت به این توافق هسته‌ای دشوار کند. به عبارت واشنگتن قصد نابودی برجام را دارد».

 

نظر شما