شناسهٔ خبر: 42003599 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیپلمات پیشین آمریکایی: شکست تحقیرآمیز ترامپ نشان دهنده انزوای واشنگتن است

تهران- ایرنا- نیکلاس برنز دیپلمات پیشین آمریکایی روز شنبه تصویب نشدن قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت را شکست تحقیرآمیز ترامپ و منزوی شدن آمریکا در جهان خواند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نیکلاس برنز که پنج سال در دوره اول ریاست جمهوری جورج بورش سفیر آمریکا در ناتو بود در پیام توییتری نوشت: شکست تحقیرآمیز ترامپ در رای نیاوردن قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل نشان می‌دهد که ایالات متحده چگونه در جهان تحت رهبری وی منزوی شده است. 

برنز در ادامه مدعی شد که دولت‌های اوباما و بوش جهان را در برابر ایران متحد کردند اما دیپلماسی ترامپ به ایران پیروزی ارائه کرد که شایستگی آن را ندارد. 

«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کانتیکت نیز شنبه ضعف دیپلماسی دولت ترامپ در تصویب نشدن قطعنامه شورای امنیت را فاجعه خواند. 

سناتور مورفی در صفحه توییتری خود نوشت: این شکست نبود بلکه فاجعه بود. 

به دنبال ناکارآمدی‌های دولت ترامپ و شکست راهبرد فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران، مورفی نوشت: از ۱۵ عضو شورای امنیت تنها کشور دومینیکن از آمریکا حمایت می‌کند و این نشان دهنده آن است که آمریکا تا چه‌اندازه‌ای ضعیف شده و بقیه جهان تا چه‌اندازه‌ای راهبرد ترامپ در قبال ایران را فاجعه بار می‌بینند. 

مورفی همچنین در توییتر دیگری در انتقاد از تیم دیپلماسی دولت ترامپ نوشت: شکست شرم آور قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران هشداری برای خطرات استفاده از افراد بدون تجربه دیپلماتیک مانند کلی کرفت (سفیر آمریکا در سازمان ملل) در مهمترین پست‌های جهانی است. 

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، عصر جمعه (به وقت محلی) نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکستی دیگر را در دفتر دیپلماسی زورگویانه آمریکا به ثبت رساند. این قطعنامه با ۱۱ رای ممتنع، ۲ رای موافق (آمریکا و جمهوری دومنیکن) و ۲ رای مخالف روسیه و چین شکست خورد. 

اعضای دایم و غیردایم شورای امنیت سازمان ملل متحد که رای مخالف یا ممتنع به قطعنامه ضدایرانی آمریکا دادند، حمایت از برجام و اقدام غیرقانونی آمریکا را دلیل رای خود دانستند. 

نظر شما