شناسهٔ خبر: 41994533 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

سرگیجه ترامپ از ضربه متحدین / تحریم تسلیحاتی ایران به کجا خواهد رسید؟

شکست دیروز آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل نشان دهنده آن بود که کشور‌های جهان به بلوغ سیاسی رسیده‌‍اند که دیگر زیر بار زور نمی‌روند و اگر آمریکا بخواهد دوباره اقدامی علیه ایران انجام دهد مطمئنا با شکست دیگری رو به رو خواهد شد.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی احمدی؛ «ما همواره با تلاش‌ها با تحمیل "تحریم‌های تسلیحاتی" علیه ایران از طریق شورای امنیت سازمان ملل مخالفیم.»

«امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علیه ایران را رد کرد. این نتیجه بار دیگر نشان می‌دهد که یکجانبه‌گرایی از هیچ حمایتی برخوردار نیست و زورگویی شکست می‌خورد. هر تلاشی برای بالاتر قرار دادن منافع شخصی نسبت به منافع مشترک جامعه بین‌المللی به بن‌بست خواهد خورد.

اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت بر این باورند که باید از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دفاع کرده و آن‌ها را اجرا کرد. آمریکا که دیگر جزء طرف‌های مشارکت ‌کننده در برجام نیست از هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت جهت فعال کردن مکانیسم ماشه برخوردار. اگر آمریکا بر این اصرار بورزد، تلاشش محکوم به شکست است.»

دو متن فوق به ترتیب بیانیه‌های روسیه و چین در رابطه با اقدام ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل بود.

زمانی ایالات متحده آمریکا یکه‌تاز جهان و به نوعی بزرگترین و تنهاترین قطب سیاسی به حساب می‌آمد. اما این کشور در چند سال اخیر و به ویژه در دوران دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیگر آن ابهت و اعتبار لازم را در بین کشور‌های جهان دارا نیست. این موضوع را می‌توان در اقدام اخیر شورای امنیت سازمان ملل مشاهده کرد. رژیم آمریکا در آخرین تلاش‌های ضد ایرانی خود در روز سه شنبه قطعنامه‌ای را علیه ایران موسوم به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داد ولی این قطعنامه در اقدامی بی سابقه با جواب منفی کشور‌های عضو این شورا مواجه شد.
 
شکست پشت شکست/ وقتی آخرین تیر ترامپ به سنگ می‌خورد
شورای امنیت سازمان ملل

جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه برگزار شد که نتیجه اش آن چیزی نبود که ایالات متحده و سران این رژیم انتظارش را داشتند. قطعنامه آمریکا با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق و ۲ رأی مخالف به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحده نرسید. جالب ماجرا آنجا بود که فقط آمریکا و جمهوری دومینیکن به این قطعنامه رأی مثبت داده و چین و روسیه در راستای مخالفت با این قطعنامه رای منفی و بقیه اعضای این شورا نیز رأی ممتنع داده بودند.

منزوی شدن آمریکا در برابر ایران
ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد. تصور رژیم آمریکا از این اقدام جلب حمایت کشور‌های جهان علیه ایران بود تا آن چیزی را که از ایران می‌خواهد کسب کند اما این خطای راهبردی آمریکا و ترامپ چیزی جز انزوای بین المللی آمریکا در سطح جهان در برنداشت ولی باز هم سران این رژیم دست از تلاش‌های خود برنداشته و در اقدامی سعی کردند فروش نفت ایران را به صفر برسانند که این اقدام آمریکا در راستای فشار حداکثری علیه ایران بود تا موجب شود ایران را پای میز مذاکره با خود بکشاند. این استراتژی آمریکا نتایج معکوسی را درپی داشت. به جای تسلیم شدن ایران، کشورمان نیز با سیاست مقاومت حداکثری به اقدامات رژیم آمریکا پاسخ داد.
 
شکست پشت شکست/ وقتی آخرین تیر ترامپ به سنگ می‌خورد
خارج شدن ترامپ از برجام
 
اقدام علیه اقدام
آمریکا درصدد بود که فارغ از فشار اقتصادی بر ایران، فشار روانی و نظامی علیه ایران را پیش ببرد از این رو آمریکا با فشار بر متحدان خود به ویژه انگلستان در تلاش بود که نگذارد ایران نفتی به کشور‌های جهان بفروشد. سیزدهم تیرماه برابر با چهارم جولای سال جاری مقامات منطقه جبل الطارق و نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، به درخواست آمریکا کشتی نفتی حامل نفت ایران را متوقف و ضبط کردند. اقدامی که تا لحظه آزادی یکی از مهمترین خبر‌های روز جهان بود. همان روز خبرگزاری رویترز به نقل از دولت محلی جبل‌الطارق در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس اطلاعات «رفنیتیو ایکون» (وب‌سایتی که مسیر کشتی‌ها را ثبت می‌کند) شواهد کافی نشان می‌داده مقصد نفتکش گریس ۱ از ایران در حال بردن نفت به پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده است. این درحالی بود که مقامات وزارت امورخارجه ایران و دیگر مسئولان اقدام انگلیس را دزدی و راهزنی دریایی نامیدند و تاکید داشتند مقصد نفتکش سوریه نبوده است.
 
شکست پشت شکست/ وقتی آخرین تیر ترامپ به سنگ می‌خورد
توقف نفتکش گریس۱

ساعاتی پس از این اتفاق «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا ضمن استقبال از این اتفاق در توییتی نوشت: «ایالات متحده و متحدانش به جلوگیری از منفعت بردن رژیم‌های تهران و دمشق از این تجارت غیرقانونی ادامه خواهند داد.»

ماجرا به این جا ختم نشد ۲۵ تیرماه رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جمعه فرمودند: «انگلیس خبیث دزدی دریایی می‌کند و کِشتی ما را می‌دزدد؛ جنایت می‌کنند و شکل قانونی به آن می‌دهند. جمهوری اسلامی و عناصر مؤمن نظام، این خباثت‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارند.» جوهر این سخنان خشک نشده بود که خبری پنجشنبه ۲۷ تیرماه منتشر شد که سپاه پاسداران یک شناور خارجی حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق در جنوب جزیره لارک در خلیج فارس را متوقف کرده است.
 
بعد‌ها مشخص شد شناوری که ایران توقیف کرده است نفتکش انگلستانی به نام «استنا ایمپرو» بوده است که این اتفاق باعث شد ماجرای نفتکش‌ها وارد فاز تازه‌ای شود.
 
شکست پشت شکست/ وقتی آخرین تیر ترامپ به سنگ می‌خورد
توقف نفتکش انگلستانی

این اتفاق توقیف نفتکش، نشان داد که ایران در مقابل تهدید علیه منافعش کوتاه نخواهد آمد و به جهان این درس را داد که اگر اقدامی علیه ایران کنند متقابلا اقدامی از سوی ایران نیز دریافت خواهند کرد.

بعد از درگیری نفتکش‌ها، آمریکا درصدد بود در خلیج فارس ائتلاف دریایی علیه ایران تشکیل دهد که این بار نیز نتوانست حمایت قدرت‌های بزرگ جهان را کسب کند این درحالی بود که ایران در موازی اقدام آمریکا با برگزاری رزمایش مشترک با حضور روسیه و چین که جزو قدرت‌های بلامنازع نظامی در جهان هستند این موضوع را نشان داد که آمریکا دیگر ابر قدرت جهان نیست.
 
 
قاتل سردار همچنان تنها
اقدام بی شرمانه بعدی رژیم آمریکا ترور سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی بود که آمریکا بعد از این ماجرا انتظار داشت کشور‌های جهان از آمریکا حمایت کنند و از این اقدام ایالات متحده استقبال کنند اما ماجرا برعکس تصورات ترامپ و کابینه اش شد و اکثر کشور‌ها این اتفاق ددمنشانه را محکوم یا تاسف بار خواندند و حتی متحدان منطقه‌ای آمریکا اعم از رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از بیم واکنش ایران خط خود را از آمریکا جدا کردند که این اتفاق نشان دهنده آن بود که بار دیگر آمریکا در مقابل ایران تنها مانده است و حتی جهان در مقابل حمله تلافی جویانه ایران در رابطه با ترور سردار سلیمانی دوباره رژیم آمریکا را مورد شماتت قرار دادند و آمریکا باز نتوانست ائتلافی علیه ایران تشکیل دهد.

اقتدار به سبک ایرانی
در اقدامی دیگر ایران امسال در جهت کمک به مردم ونزوئلا ۵ نفتکش حامل میعانات نفتی و بنزین برای اولین بار با روشن نگهداشتن GPS و نصب پرچم ایران به این کشور روانه کرد که اتفاق توقیف نفتکش انگلستان و ساقط کردن پهپاد آمریکا به رژیم آمریکا فهماند که دیگر نمی‌تواند در مقابل ایران ایستادگی کند. از این رو هر ۵ نفتکش ایرانی به سلامت به ونزوئلا رسیدند و با تخلیه بار خود به ایران بازگشتند که این اتفاق به شکست‌های آمریکا در مقابل ایران اضافه شد.
 
شکست پشت شکست/ وقتی آخرین تیر ترامپ به سنگ می‌خورد
رسیدن ۵ نفتکش ایرانی به ونزوئلا

تحریم تسلیحاتی آخرین تیر ترامپ
رژیم آمریکا در پی شکست‌های متعدد در قبال ایران سعی داشت تحریم خرید و فروش تسلیحات ایران را بار دیگر تمدید کند. از این رو ترامپ با فرستادن نیرو‌های دیپلماتیک خود اعم از برایان هوک (مسئول سابق میز اقدام علیه ایران) و مایک پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) در سطح جهان درصدد بود که حمایت جهانی را در رابطه با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که رفع این مورد در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل بود و در ۲۷ مهر ۹۹ به پایان می‌رسید را کسب کنند که نتیجه آن دیروز در شورای امنیت برای آمریکا افتضاح بار بود که حتی وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو نیز نسبت به این شکست اذعان کرد.
 
شکست پشت شکست/ وقتی آخرین تیر ترامپ به سنگ می‌خورد
مایک پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) و برایان هوک (مسئول سابق میز اقدام علیه ایران)

در همین رابطه مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل نوشت: نتیجه رای‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یکبار دیگر نشان داد که آمریکا منزوی است.

همچنین سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره قطعنامه آمریکا به شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با بیان اینکه در تاریخ ۷۵ ساله سازمان ملل سابقه نداشته که آمریکا تا این حد منزوی باشد، گفت:آمریکا توانست فقط یک کشور کوچک را با خود همراه کند.

تهدید آمریکا به استفاده از مکانیسم ماشه و برگرداندن تحریم‌های شورای امنیت
بعد از شکست خفت بار آمریکا در همراهی کردن کشور‌های جهان علیه ایران این بار کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل بیان داشته است که آمریکا پیگیر بازگشت خودکار تحریم‌ها یا همان مکانیسم ماشه است.
 
شکست پشت شکست/ وقتی آخرین تیر ترامپ به سنگ می‌خورد
 
این مورد را باید به آمریکا یادآوری کرد که دوباره در این اقدام هم شکست خواهند خورد، زیرا آمریکا دیگر عضو برجام نیست که بخواهد از این مکانیسم استفاده کند و در یادآوری دوم نیز باید به سران رژیم آمریکا گفت که انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان سه کشور اروپایی طرف ایران در برجام، ساز و کار موسوم به «حل و فصل اختلافات» در برجام را فعال کرده‌اند که هیچ نتیجه‌ای دریافت نکرده‌اند.

در نهایت آمریکا باید بداند از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به کشوری منزوی در سطح جهان تبدیل شده است و این کشور دیگر نمی‌تواند قلدری گذشته را داشته باشد این موضوع را می‌توان از گفته وندی شرمن مقام سابق وزارت خارجه آمریکا پیدا کرد که معتقد است سیاست دولت فعلی این کشور علیه ایران شکستی «دردناک و پرهزینه» برای آمریکا همراه داشته است.
 
حتی «متیو داس» مشاور امور بین‌المللی برنی سندرز سناتور آمریکایی بیان دارد: «سیاست ترامپ در قبال ایران هم َآمریکا را منزوی کرده است، به طور فزاینده‌ای خصومت را افزوده و رنج عظیم انسانی را موجب شده است. شاید زمان آن باشد که خط مشی نویسی نئوکان‌ها را متوقف سازیم.»

شکست دیروز آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل نشان دهنده آن بود که کشور‌های جهان به یک بلوغ سیاسی رسیده‌اند که دیگر زیر بار زور نمی‌روند و اگر آمریکا بخواهد دوباره اقدامی علیه ایران انجام دهد مطمئنا با شکست دیگری رو به رو خواهد شد.
 

نظر شما