شناسهٔ خبر: 41899000 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور:

افزايش متوسط حقوق و مزايا در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم بيش از ۲۱۶درصد است

وبینار هم‌اندیشی رئیس و معاونان سازمان اداری و استخدامی کشور با رؤسا و معاونان سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌های کشور عصر امروز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از روابط‌عمومي سازمان اداري و استخدامي كشور، مهندس جمشيد انصاري، اولين سخنران با بيان اين‌كه هدف از برگزاري اين وبينار هم‌انديشي درخصوص مسائل اولويت‌دار همچون نحوه برگزاري جشنواره شهيد رجايي در استان‌ها، برگزاري هشتمين آزمون استخدامي فراگير، نحوه اعمال افزايش‌هاي حقوق كاركنان و بازنشستگان دستگاه‌هاي اجرايي و ساير مسائل است، گفت: همه‌ساله جشنواره شهيد رجايي در دو مرحله برگزار مي‌شد؛ مرحله اول، ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي در سطح ملي و استاني و انتخاب دستگاه‌هاي برتر، و مرحله دوم، برگزاري مراسم پاياني جشنواره در هفته دولت با حضور رئيس‌جمهوري و اعضاي دولت در مركز، و در استان‌ها نيز با حضور استانداران و ساير مقامات محلي بود كه در اين مراسم گزارشي از عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي و مجموعه دولت ارائه و از دستگاه‌هاي اجرايي منتخب قدرداني مي‌شد.

وي افزود: امسال به دليل شيوع ويروس كرونا، ستاد ملي مديريت و مقابله با كرونا برگزاري هرگونه همايش، گردهمايي و كنفرانس را ممنوع اعلام كرده است، طبعاً مراسم پاياني جشنواره شهيد رجايي را به صورتي كه سنوات قبل داشتيم، نخواهيم داشت اما امر ارزيابي عملكرد براساس شاخص‌هاي عمومي و اختصاصي ابلاغ‌شده روند اجراي خود را طي خواهد كرد و دستگاه‌هاي برتر معرفي و قدرداني خواهند شد.

رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور در اشاره به تصميمات دولت براي ترميم حقوق كاركنان دستگاه‌هاي اجرايي و بازنشستگان، بيان داشت: با توجه به شرايط تورم و مشكلات تأمين معيشت مردم، همكاران ما در سازمان برنامه و بودجه كشور با اعمال افزايش 50درصدي امتيازات احكام كارگزيني دستگاه‌هاي اجرايي مشمول قانون مديريت خدمات كشوري از ابتداي اسفند 98 موافقت كردند.

وي ادامه داد: براي دستگاه‌هايي كه مشول قانون مذكور نبودند نيز طبق مقررات خودشان مراحل و فرآيند تصويب را طي مي‌كنيم و آخرين دستگاهي هم كه در اين مورد در شوراي حقوق و دستمزد تصميم‌گيري شده است، كاركنان شهرداري‌ها هستندكه ما در جلسه آخر شوراي حقوق و دستمزد، افزايش فوق‌العاده جذب آنان را به‌طوري كه بتوانيم پرداخت‌هاي آنان را با پرداخت‌هاي ديگر كاركنان دولت متناسب‌سازي كنيم، به تصويب رسانديم و جهت تصويب نهايي به هيئت وزيران ارائه خواهد شد.

مهندس انصاري با اشاره به همسان‌سازي حقوق بازنشستگان، گفت: خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه كشور، درخصوص تأمين اعتبارات جديد براي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان با شاغلان اعلام آمادگي كرده است و اميدواريم بتوانيم براي بازنشستگان در سال جاري يك مرحله ديگر از همسان‌سازي را اجرا كنيم. طبعاً اگر سازمان برنامه و بودجه بتواند نسبت به تأمين اعتبار كامل اقدام كند، همسان‌سازي به ميزان 85 تا 90 درصد حقوق شاغلان انجام خواهد شد و در صورت عدم امكان تأمين اعتبار كامل، اين كار در دو مرحله شش‌ماهه دوم امسال و ابتداي سال آينده كامل خواهد شد.

معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور با بيان اينكه در سال‌هاي فعاليت دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم تصميماتي كه براي افزايش حقوق گرفته شده است، در دو بخش بوده است، اظهار داشت: يكي افزايش سنواتي و متناسب با تورم، كه در سال 92 ضريب ريالي كاركنان دولت 1006 بوده است و امسال اين ضريب به 2438 افزايش يافته است؛ يعني 142درصد افزايش كه با ميزان افزايش تورمي كه مركز آمار در اين بازه زماني اعلام كرده است، برابري مي‌كند؛ يعني چيزي حدود 142 درصد. يعني دولت مجموعاً توانسته است متناسب با نرخ تورم، ضريب ريالي را تغيير دهد.

وي ادامه داد: بخش ديگر افزايش‌ها، در سه مرحله افزايش براي كاركنان اعمال كرديم؛ در سال‌ 93 فوق‌العاده‌ها و امتيازات شغلي را اضافه شده، در ابتداي سال 94 فوق‌العاده ويژه موضوع بند 10 ماده (68) را برقرار كرديم و سال گذشته هم در اسفندماه، درخصوص اعمال افزايش 50درصد اقدام شد.

معاون رئيس‌جمهوري اضافه كرد: مجموعاً، تغييرات حقوق و مزايا به اين صورت است؛ حداقل حقوق كاركنان دولت از 490 هزار تومان به يك ميليون و 800 هزار تومان، معادل 266درصد افزايش پيدا كرده است. درخصوص متوسط حقوق كاركنان دولت از يك ميليون و 730 هزار تومان به پنج ميليون و چهارصد و هفتاد هزار تومان و افزايش 216 درصدي رسيده‌ايم. درخصوص بازنشستگان كشوري از متوسط دريافتي 889 هزار تومان به سه ميليون و 800 هزار تومان و 327درصد افزايش و درخصوص بازنشستگان لشكري از متوسط دريافتي يك ميليون و 123 هزار تومان به 4 ميليون و 280 هزار تومان و 281 درصد افزايش رسيده‌ايم. با توجه به شرايط تحريمي كشور، اين افزايش در تناسب با ميزان تورم و نيازهاي معيشتي كاركنان دولت و بازنشستگان قابل قبول است.

رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور با اشاره به برگزاري هشتمين آزمون فراگير استخدامي دستگاه‌هاي اجرايي، گفت: همكاران ما در معاونت سرمايه انساني تمامي كارهاي مقدماتي اين آزمون را به انجام رسانده‌اند، دستگاه‌هايي كه سهميه استخدامي دارند و توانسته‌‎اند درخصوص تأمين اعتبار با سازمان برنامه و بودجه كشور به توافق برسند، مشخص شده‌اند، توزيع سهميه‌هاي استاني انجام شده است و در اين آزمون حدود 40 هزار نفر استخدام جديد خواهيم داشت. ما آمادگي داشتيم در مردادماه فرآيند ثبت نام در آزمون را آغاز كنيم اما به دليل همه‌گيري بيماري كويد 19 و تأخير در برگزاري ساير آزمون‌ها، ثبت نام اين آزمون نيز از سوي سازمان سنجش آموزش كشور به اواخر مردادماه و اوايل شهريورماه موكول شده است. اميدواريم بتوانيم با رعايت كليه پروتكل‌هاي بهداشتي در نيمه دوم آبان‌ماه اين آزمون را برگزار كنيم.

در ادامه اين جلسه دكتر رفيع‌زاده معاون نوسازي اداري سازمان اداري و استخدامي كشور به ارائه توضيحاتي درخصوص نحوه ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي در سال 98 و دكتر صدري نوش‌آبادي، معاون سرمايه انساني سازمان اداري و استخدامي كشور نيز به سوالات حاضران در وبينار درخصوص بومي‌گزيني در آزمون هشتم فراگير استخدامي دستگاه‌هاي اجرايي پرداختند.

همچنين در ادامه اين جلسه تعدادي از رؤسا و معاونان سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها نظرها و پيشنهادهاي خود را در زمينه مسائل مبتلابه استان‌ها از قبيل ضرورت جذب نيروي بومي، تشكيل گروه‌هاي تخصصي منطقه‌اي ارتقاي سامانه‌هاي كارمندايران و ساختار و تقويت امكان دسترسي و گزارش‌گيري از استان‌ها براي سازمان‌هاي استاني، توسعه دولت الكترونيك، نحوه ارزيابي عملكرد و برگزاري جشنواره شهيد رجايي و ساير مسائل سازمان بيان كردند.

اين همايش كه به دليل محدوديت‌هاي ايجادشده ناشي از شيوع ويروس كرونا به صورت مجازي (وبينار) برگزار شد، اولين همايش استاني رؤساي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها با رئيس و معاونان سازمان اداري و استخدامي كشور در سال جاري بود.

نظر شما