شناسهٔ خبر: 41878063 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آغاز مذاکرات بین الافغانی در دوحه از پس فردا

رئیس‌جمهور سابق افغانستان اعلام کرد، با آزاد شدن آخرین نفرات عضو طالبان از زندان‌های دولت افغانستان، مذاکرات

صاحب‌خبر -



بین الافغانی تا سه روز آینده در پایتخت قطر آغاز می‌شود.
«حامد کرزای» دیروز در نشست اختتامیه « لویه جرگه» مشورتی افغانستان از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تا سه روز آینده در دوحه خبر داد.
وی در این نشست خطاب به حاضران گفت: قطعنامه لویه‌جرگه بحث را تمام کرد و ما را به آرزوی خود رساند... بعد از آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان، که شما تایید کردید و رئیس‌جمهور تصویب می‌کند، دو یا سه روز بعد، هیئت (مذاکره‌کننده) می‌رود و مذاکرات را آغاز می‌کند.
کرزای افزود: مردم نگران حقوق و آزادی‌ها بودند. مطمئن باشید که صلح این نعمت را بهتر و بیش‌تر می‌سازد. همه کودکان افغان مدرسه خواهند رفت، دختران و بچه‌های افغانستان به مدرسه خواهند رفت.
رئیس‌جمهور پیشین افغانستان خطاب به طالبان ادامه داد: به جنبش طالبان می‌گویم‌، پیش ملا برادر، که جنگ را ادامه ندهید. امروز جرگه زمینه برابر را برای شما فراهم کرده است، مذاکره را آغاز کنید که موجب برادری ما بشود. آرزوی ما این است که از طرف حکومت افغانستان هم جنگ نشود.
به گزارش فارس، لویه جرگه مشورتی افغانستان دیروز (19 مرداد) به آزادی 400 زندانی طالبان رای مثبت داد.
درنشست اختتامیه لویه‌جرگه مشورتی‌، «محمداشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان، و سایر چهره‌های سیاسی، از جمله «محمد محقق» و «محمدکریم خلیلی» حضور داشتند.
رئیس‌جمهور افغانستان نیز در نشست اختتامیه لویه جرگه گفت: با تصمیم لویه جرگه و با دستور من؛ امروز(دیروز) تمام زندانیان طالبان آزاد می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس، اشرف غنی در ادامه تصریح کرد: تصمیم لویه جرگه تنها تصمیم این نهاد نیست، بلکه تصمیم دولت و تمام مردم افغانستان است.
وی افزود: افغانستان در یک دو راهی گیر افتاده بود و لویه‌جرگه با تصمیمی که گرفت، راه را برای مردم افغانستان مشخص کرده است.
رئیس‌جمهور افغانستان خطاب به طالبان گفت: طالبان باید نشان دهد که از آتش‌بس سراسری واهمه ندارد و به تصمیم لویه‌جرگه مشورتی صلح برای تأمین آتش‌بس سراسری، احترام می‌گذارد.
وی تاکید کرد: الان توپ در زمین طالبان قرار دارد و طالبان باید به این سؤال پاسخ دهد که آیا جنگ جز بدبختی‌، درد و رنج برای مردم، دستاورد دیگری داشته است؟ از سوی دیگر، این گروه باید تنوع و اتحاد مردم افغانستان را بپذیرد.
10 کشته در جنوب شرق افغانستان
مقامات محلی در ولایت «غزنی» اعلام کردند که در حمله انتحاری با خودروی بمب گذاری شده به نیروهای امنیتی، دست‌کم ۱۰ نفر کشته و ۴۰ تن دیگر زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم،«واحدالله جمعه‌زاده» سخنگوی استاندار غزنی اعلام کرد که این حمله توسط «مخالفان مسلح دولت» انجام شده و پس از انفجار، شماری از مهاجمان قصد ورود به ساختمان (نیروهای امنیتی) را داشته‌اند که طی درگیری با نیروهای کماندو، کشته شدند.
وی افزود‌، در این انفجار هفت نیروی امنیتی کشته و 40 تن دیگر نیز زخمی شدند. جمعه‌زاده ادامه داد که وضعیت هشت نفر از زخمی‌ها وخیم است و این افراد به کابل منتقل شده‌اند.
البته، برخی منابع خبری از کشته شدن دست‌کم 10 نیروی امنیتی خبر داده و گفته‌اند که جسد برخی از این نیروها، زیر آوار مانده است.

برچسب‌ها:

نظر شما