شناسهٔ خبر: 41876705 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

افزایش تسهیلات نوسازی در بافت‌های فرسوده

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری: تسهیلات نوسازی در بافت‌های فرسوده در شهر تهران 250 میلیون تومان، در کلان شهرها 230 میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر 220 میلیون تومان و در سایر شهرها 180 میلیون تومان است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

ایرج رهبر نایب رئیس کانون انبوه سازان تهران گفت: بافت های فرسوده مشکلات زیادی از جمله تامین منابع مالی دارد بنابراین با توجه به 140 هزار هکتار بافت فرسوده در سطح کشور مالکین و مالکیت بخش خصوصی ساکن در بافت های فرسوده نیازمند راه حل اساسی برای سکونت افراد دارد تا این بافت ها هرچه زودتر احیا شود. 

نایب رئیس کانون انبوه سازان تهران گفت: تامین مالی در بافت ها فرسوده یکی از مشکلات است و تامین محل سکونت برای ساکنان بافت های فرسوده یکی از اولویت های مهم است.

آقای رهبر گفت: در سال 1389 طبق مصوبه مجلس بر احیای سالانه 10 درصد بافت های فرسوده تاکید شده که همچنان لاینحل مانده است بنابراین لازم است در ابتدا با انتقال ساکنین طرح های ساخت و ساز در بافت فرسوده اجرایی شود.

<div id="video-display-embed-code_305704" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/799094/305704?width=400&height=300"></script></div>

رئیس کانون انبوه سازان تهران افزود: مسئله اصلی برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی است بنابراین باید برای تشویق ساکنان بافت های فرسوده مکان های دیگر در نظر گرفته شود و توجیه اقتصادی برای مالکین و سازندگان نیز باید فراهم باشد

نایب رئیس کانون انبوه سازان تهران گفت: مشاوران شهرسازی با مطالعه دقیق تر می توانند طرح های بهتری ارائه دهند و انگیزه برای ساکنین ایجاد کنند.

عباس شفیعی عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری در ارتباط تصویری گفت: طبیعی است که  با توجه به اعتبارات محدود دولت تخصیص اعتباری برای نوسازی بافت فرسوده در سال 96 رخ نداده اما در سال 97 هم تسهیلات هم مبالغ هزینه ای برای مداخله در بافت ها و تخصیص وام ها برای خودمالکان و انبوه سازان در نظر گرفته شد و شرایط برای نوسازی بافت های فرسوده نسبت به قبل بهبود پیداکرده است. 

او افزود: تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده برای انبوه سازان برای کلانشهر تهران 250 میلیون تومان در کلانشهرهای دیگر 230 میلیون تومان و در مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر 220 میلیون تومان و سایر شهرها 180 میلیون تومان در نظر گرفته شده است اما سقف تسهیلات به ازای هر واحد برای خودمالکی در شهر تهران 100 میلیون تومان است. 

<div id="video-display-embed-code_305705" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/799094/305705?width=400&height=300"></script></div>

با توجه به اینکه تشکیل سرمایه در بافت های فرسوده بدون بخش خصوصی امکان پذیر نمی باشد دولت سطح تسهیلات را با همکاری بانک عامل که بانک مسکن است افزایش داده است. 50 میلیون تومان از تسهیلات با سود 9 درصد و مابقی با سود 18 درصد محاسبه می شود.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری گفت: هدف دولت این است که فرایند نوسازی از طریق طرح انجام شود نه خودمالکی بنابراین نوسازی بافت های فرسوده زیر نظر تسهیل گران انجام می شود و در کنار تسهیلات، شبکه های زیربنایی و روبنایی را نیز ارتقا داده است.

در کنار تسهیلات نوسازی تسهیلات 40 میلیون تومانی ودیعه پرداخت می شود، 75 درصد پروانه شهرداری برای نوسازی بافت های فرسوده رایگان است.

مهدی روانشاد نیا کارشناس اقتصاد مسکن در ارتباط تلفنی گفت: حرکت و جهت گیری به سمت توسعه بافت های ناکارامد شهری با توجه به سکونت تعداد زیادی از مردم شهرها در این بافت ها درست بوده است. 

 روانشادنیا گفت: با توجه به اینکه درصد کمی از ساخت و سازهای عمومی از تسهیلات استفاده می کنند و محدودیت بانکهای عامل، توسعه بافت های ناکارامد شهری علاوه بر مشکلات مالی با مشکلات عدیده فنی مواجه است. 

<div id="video-display-embed-code_305703" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/799094/305703?width=400&height=300"></script></div>

کارشناس اقتصاد مسکن در ادامه گفت: در گذشته توسعه بافت فرسوده یک انتخاب بود اما امروز با توجه به پروانه های صادره تفاوت محسوسی به دلیل نبود مدیریت یکپارچه پروژه دیده نمی شود.

 

 

نظر شما