شناسهٔ خبر: 41710159 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فشارهای خیابانی بر نتانیاهو به خارج از فلسطین اشغالی کشیده شد

تهران- ایرنا- جنبش اعتراضی گسترده علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی علاوه بر اینکه در هفته‌های اخیر در شهرهای فلسطین اشغالی به تب و تاب افتاده است، حالا در برخی نقاط دنیا از جمله آمریکا نیز پیگیری می شود.

صاحب‌خبر -

اعتراض‌ها به بی کفایتی و پرونده‌های فساد نتانیاهو در فلسطین اشغالی در هفته‌های اخیر از قلب تل آویو به نزدیکی اقامتگاه رسمی نخست وزیر در قدس و محل سکونت شخصی وی در منطقه قیصریه، کنار گوش بی‌بی، رسیده است.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، دیروز جمعه صدها نفر از معترضان در نزدیکی اقامتگاه رسمی نتانیاهو در قدس و منطقه ساحلی قیصریه که محل سکونت نتانیاهو است، تجمع کرده و به علت اتهام‌های فساد خواستار کناره گیری وی از سمت نخست وزیری شدند. یکی از دلایل دیگر تظاهرات کنندگان برای اعتراض به بی‌بی ناامیدی از بحران‌های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا به دنبال ضعف کابینه نتانیاهو در مدیریت مقابله با ویروس کرونا است.

اکنون جنبش اعتراضی گسترده علیه نتانیاهو به آمریکا، انگلیس و آلمان نیز کشیده شده است. روزنامه جروزالم پست در این مورد نوشت که برگزاری تظاهرات علیه نتانیاهو در شهرهای سان فرانسیسکو، نیویورک و لندن برنامه ریزی شده است.    

طبق این گزارش، اعتراض‌هایی نیز قرار است در روز یکشنبه در میدان واشنگتن شهر نیویورک و همچنین در لندن و برلین پیگیری شود. گفته می شود فعالان سیاسی در شهر سن فرانسیسکو با افرادی که خواستار تجمع علیه نتانیاهو در بوستون و سیاتل هستند ارتباط برقرار کرده‌ و همچنین با معترضان علیه نتانیاهو در سیدنی استرالیا نیز رابطه دارند.

از طرف دیگر اما متحدان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حزب لیکود دست روی دست نگذاشته و برخی از اعضای کمیته مرکزی این حزب قصد دارند تا با پخش ویدئوی حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از نتانیاهو به هنگام تجمع معترضان در خارج از اقامتگاه نخست وزیر در شهر قدس اخلال ایجاد کنند.

به خشونت کشیده شدن اعتراض‌ها

تجمع معترضان علیه کابینه نتانیاهو به تدریج بر روی روان راست‌های افراطی رفته است تا جایی که افراد راستگرا مخالف معترضان به دل جمعیت تظاهرکنندگان حمله کرده و با آنها درگیر شدند. نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب حدود ۱۶ نفر از فعالان راستگرا را به خاطر حمله به خبرنگاران و برخی دیگر از معترضان دستگیر کردند.

به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، برخی طرفداران باشگاه فوتبال بیتار در محلی با معترضان ضد کابینه نتانیاهو درگیر شدند. همزمان چند مهاجم راست افراطی نیز به معترضان علیه نتانیاهو حمله کرده و به دنبال آن روز سه شنبه گذشته تل آویو با درگیری‌های خونین همراه شد.

طبق این گزارش، همچنین فعالان راستگرا روز پنجشنبه شعار "مرگ بر چپی‌ها" را سر می‌دادند و ضمن پرتاب سنگ به سمت خبرنگاران با حمله به طرفشان دوربین آنها را شکستند.

روز سه شنبه گذشته نیز درگیری در نزدیکی منزل امیر اوهنا وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در تل آویو در گرفت و مهاجمان راستگرا معترضان را با بطری‌های شیشه‌ای و صندلی هدف قرار دادند و به سمت آنها گاز فلفل افشانه کردند.

اتفاق جالب توجه دیگر در اعتراضات انتشار یک عکس از نتانیاهو در شبکه‌های اجتماعی بود که با ورود افسر پلیس به این قضیه تبدیل به یک موضوع امنیتی شد.

تصویر منتشر شده توسط ساگی هابر ۵۰ ساله از منطقه گیواتائیم در فیس بوک

به گزارش روزنامه هاآرتص، یکی از ساکنان شهر مرکزی گیواتائیم با انتشار یک عکس از سالهای دور نخست وزیر رژیم صهیونیستی و نوشتن توضیح "یک مدل برای احمق‌ها" زیر این تصویر با هشدار پلیس روبرو شد. در این تصویر گویی نتانیاهو در حال ادای سلام مخصوص نازی‌های آلمان است و حکومت وی با رژیم دیکتاتوری هیتلر مقایسه شد.

جنبش اعتراضی علیه نتانیاهو پس از گذشت چند هفته نه تنها فروکش نکرده بلکه در عرصه بین المللی نیز پیگیری می‌شود و به نظر تا زمان سرنگون کردن نتانیاهو پایانی نداشته باشد.   

نظر شما