شناسهٔ خبر: 41681857 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان:

ذبح نذورات در کشتارگاه ضروری است

نشمین نوشادی

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از بروز بیماری های مشترک و شایع بین انسان و دام ضروری است ذبح نذورات در کشتارگاه انجام بگیرد.

صاحب‌خبر -

مجتبی ورمقانی با اشاره به احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در صورت کشتار دام در فضای غیر از کشتارگاه، اظهار کرد: بهتر است ذبح دام در اماکن مجاز انجام شود چراکه ذبح نذورات در کشتارگاه از دو منظر مورد تاکید است.

وی افزود: به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از بروز بیماری های مشترک و شایع بین انسان و دام از جمله بیماری تب کریمه کنگو که در حال حاضر در کشور مواردی از آن مشاهده و موجب مرگ چند هموطن  در سایر استان ها شده است، هر چند که این اداره کل اقدامات پیشگیرانه را به مرحله اجرا گذارده و جایگاه دام در مراکزی که دام در آن جا نگهداری و عرضه می شود را  سمپاشی کرده، ضروری است ذبح نذورات در کشتارگاه انجام بگیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو در دام علامت خاصی ندارد و از طریق گزش کنه و یا مصرف گوشت و ترشحات به انسان سرایت می شود، بیان کرد: از شهروندان درخواست می شود ذبح نذورات خود را حتی المقدور در کشتارگاه های دام انجام دهند.

 ورمقانی ذکر کرد: طرح سراسری نظارت و بازرسی ویژه عید قربان در تمامی شهرستان های استان کردستان به مرحله اجرا گذارده شده به گونه ای که همه شبکه های دامپزشکی و کشتارگاه های دام در این ایام دائر بوده و با بهره گیری از 60 اکیپ ثابت و سیار متشکل از 74 نفر کارشناس بهداشت گوشت، آماده خدمت رسانی به مردم است.

وی خاطرنشان کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و خطر بیماری کووید 19 اماکن خرید دام های نذری تنها از طریق میادین دام مجاز شهرداری و نیز کانال اینترنتی قصابی های مجوز دار ممکن است لذا از مردم عزیز درخواست می شود نذورات خود را پس از خرید به شرح یاد شده در کشتارگاه ها ذبح کنند و در صورت تمایل به ذبح دام قربانی در منزل، کارشناسان دامپزشکی آماده بازدید قبل، حین و بعد از کشتار است.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان همچنین به هم استانی های توصیه کرد لاشه دام ها را 24 ساعت در یخچال نگهداری کرده و پس از آن مصرف کنند.

انتهای پیام

نظر شما